FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag ser inget problem med att en person/företag registrerar generiska domäner för att bygga en seriös verksamhet. Vad jag inte gillar är när man endera massregistrerar generiska domäner för att helt enkelt "blockera" seriösa aktörer för att bygga nya verksamheter på internet. Det kallar jag inte seriösa investeringar utan spekulation i dess negativa bemärkelse, en sorts "utpressning" bara för att man kan göra det. Att man sen registrerar de generiska domänerna för 10 kr/st och sen samma dag bjuder ut dem för 10 000-100 000 kr, tycker jag inte är seriöst. Dessa kallar jag för "domäntroll". Jämför gärna med "patenttroll" som är en likartad företeelse om än något annorlunda. Det är just denna spekulation om de generiska domänerna som jag tycker är "fulspel". Domäntrollen tillför inget av värde i värdekedjan, bara kostnader för de seriösa aktörerna. Med seriös aktörer menar jag de som har en verksamhetsidé som de har en plan att genomföra och som tillför ett värde till domänens besökare. Det finns många seriösa aktörer som hindras att bygga upp sina verksamheter, eftersom instegskostnaden blir för hög, p g a domäntrollens spekulativa agerande. Jag är dock mycket för marknadsekonomi under ordnade former. Jag vill helst att i stort sett det mesta av kommunernas, landstingens och statens verksamheter som går, ska konkurrensutsätts. Det finns vissa saker som domstolar, vissa delar av polisen, regering, riksdag, kommunfullmäktige m.m. som inte passar att leja ut till privata aktörer. Men en stor del av sjukvården kan läggas ut på entreprenad. Det finns dock mycket i dagens offentliga upphandlingar som är dåligt genomfört, exempelvis: - har man alldeles för stora upphandlingar i många fall, - byråkratiska regler som hindrar småföretag att lägga offerter - enormt långa ledtider - ovana inköpare - Usla definitioner av kvalitet - usel kvalitetskontroll av upphandlade kontrakt - Det borde vara större fokus på att anlita lokala entreprenörer (förbjudet idag) - Offentliga aktörer ska inte få konkurrera med privata aktörer, om det finns såna - Bort från stenhård prisfokus, tänk mer på kvalitet och service - Mindre upphandlingar ger större möjligheter för små aktörer att arbeta på den marknaden - Splittra landstingens enorma verksamhet till många småskaliga vårdcentraler, småsjukhus så fler kvinnliga (eftersom landstingen domineras av kvinnlig personal) företagare kan starta verksamheter - Universiteten bör frigöras från saten till självständiga stiftelser med tydliga utbildningsmål Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-20 klockan 18:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det låter ju faktiskt allvarligt. Känner du till något verkligt fall som forumet kan få ta del av? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dvs använd de pengar de normalt köper eller registrerar domäner för och bygg några verksamheter som genererar värde till besökarna, då kan de samtidigt tjäna mångdubbelt mer med pengar eftersom de då faktiskt tillför ett värde. Men så långt har "domäntrollen" inte tänkt, eller så har de inte kompetensen att bidra med ett "värde" till besökarna, och deras enda chans att tjäna pengar är att "blockera" eftertraktade domäner. Citat:
Jag har inga siffror på hur många som aldrig kan starta p g a den höga instegskostnaden. Eftersom jag är motståndare till domänspekulation så ägnar jag mig inte åt det själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag ser köp av bra domännamn som en marknadsföringsavgift, inte ett grundläggande krav för att bedriva verksamhet. Man kan antingen lägga en miljon på ett bra domännamn som kunder kommer ihåg, eller lägga en miljon på marknadsföring så att kunder kommer ihåg det lite sämre domännamnet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|