FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kunden kan då lättare komma ur oseriösa aktörers grepp. Det vore kul om någon seriös SEO leverntör kunde komma med synpunkter hur man kan utforma en vitesklausul så den funkar i praktiken, HUR avgör man om black-hat-metoder har använts? VEM avgör detta? NÄR? VAD är skadan (hur stort belopp lider kunden skada med? Hur stor skada kunden lider borde vara dels: - Interna fasta kostnader under skadetiden - Lönekostnader - Marlnadsföringskostnader som inte ger önskad effekt - Förlorad vinst före skatt - Den administrativa kostnaden att hantera skadan Jag tycker dock inte att inköpskostnaden för varaor man skulle sålt om skadan inte skett ska ingå som en del i vitet. Inte heller är omsättningen relevant, eftersom man inte har lika stora kostnader om man säljer mindre. En skada kan m a o bli av betydande belopp om man använder black-hat-metoder. Men det är viktigt att ha tydliga mål för vad man vill uppnå med en SEO-aktivitet så man kan mäta om åtgärden lyckades eller inte. Samtidigt är det viktigta att kunna avgöra en eventuell skada vid användning av otillbörliga metoder. Att inga SEO-företag skulle ställa upp på en vitesklausul är inte troligt då de seriösa inte har något att frukta och det är så här det går till i näringslivet när man som kund vill försäkra sig om att leverantören ska göra ett seriöst jobb. Om leverantören lovar guld och gröna skogar men inte levererar så kan det bli kostnsamt för leverantören, och eftersom de vet det redan innan affären görs upp så är de mer försiktiga med vad de lovar, det är en del av sysftet med en vitesklausul. Kundne vet då att leverantören verkligen har för avsikt att uppfylla åtagandet i avtalet, det skulle kosta leverantören alldeles för mycket att inte göra det. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-28 klockan 06:41 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|