Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avtal annonsering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-13, 13:40 #1
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Håller med, se till att ni båda är med på vad som gäller, sen äre bara att köra.
Det är väl det man har avtal till:-)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-14, 16:15 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Det är väl det man har avtal till:-)
Ja, men som ztream var inne på så är det knappast praxis i branschen och kan skräma bort många kunder. De byråer jag har jobbat med har aldrig krävt något annat än en enkel verifiering via epost.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-14, 16:55 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Ja, men som ztream var inne på så är det knappast praxis i branschen och kan skräma bort många kunder. De byråer jag har jobbat med har aldrig krävt något annat än en enkel verifiering via epost.
Frågan är; verifiering på vad?

Man måste ju först definiera vad man ska göra som leverantör, i synnerhet om det gäller fastprisupplägg.

men även löpande uppdrag måste specificeras så man är på det klara med arvodet och hur rapportering ska ske samt när fakturering och betalning ska ske. Vad händer om inte leverantören levererar som överenskommits? Vad händer om kunden inte betalar som överenskommits?

Inget av dessa frågor är självklara, utan de måste avtalas. Annars gäller lagen och lagen är skriven ¨på ett mycket generellt plan och har inte alls de implikationer som många tror. Bäst är att specificera i ett avtal vad man som leverantör erbjuder och vad man förväntar sg tillbaks från kunden.

Jag har sett så många onödiga tvister här på WN som i stora drag beror på att man inte hade ett skriftligt avtal i botten (parterna trodde var för sig att de var överens, men de hade helt olika uppfattning om vad de hade kommit överens om). Man får ingen hundraprocentig garanti med skriftliga avtal, men sannorligheten att man inte hamnar i tvist om tolkningen är betydligt lägre (min egen högst subjektiva uppfattning är att man undviker kanske 80% av onödiga tvister med skriftliga avtal) än utan skriftliga avtal.

De affärer man tappar pga att motparten inte vill sätta överenskommelsen på pränt är alltid just de potentiella problemuppdragen, eftersom "rufflare" inte vill skriva avtal.

För att göra det enkelt för seriösa kunder så ser man till att man använder ett färdigt standardavtal (gärna ett av de mer välkända branchavtalen som finns exempelvis HAMIT99, eller någon utav IT och Telekomföretagens standardavtal) men man kan givetvis ta fram ett helt eget avtal som man har som allmänna villkor.

Till de allmänna villkoren har man en "blankett" där man kan fylla i kundens faktureringsuppgifter och datum/ort för avtalets undertecknande + namn/adress/telefon till kundens kontaktperson och så har man en hänvisning till de allmänna villkoren.

Samt en "kravspecifikation" som bifogas avtalet.

Man ska göra det så enkelt som möjligt för kunden och man ska inte ha med mer text i avtalen än nödvändigt.

Ztream har hittat en enkel modell som passar för honom och som han följer, med offert + accept => Avtal. Offerten är då Ztreams "kravspecifikation" och "allmänna villkor" (vad det står där vet jag inte men det är uppenbarligen något som funkat för Ztream).

Enligt svensk lag så är formen för att ingå avtal mycket flexibel, men som en bra grund tycker jag personligen att följande "komponenter" bör ingå i ett avtal för "konsultuppdrag":

VARIANT MED INDIVIDUELLA AVTAL VID VARJE UPPDRAG
- Allmänna villkor (kan vara standardiserat)
- Uppdragets kravspecifikation (specifikt för varje uppdrag)
- Eventuell separat prislista
- Avtalets parter, tidpunkter, arvode, datum för undertecknande, underskrifter (specifikt för varje uppdrag)


VARIANT MED RAMAVTAL + AVROP VID VARJE UPPDRAG

Ramavtalet
(Kan gälla för mycket längre tid, typ flera år, eller med automatisk förlänging tills det sägs upp)

- Allmänna villkor (kan vara standardiserat)
- Eventuell separat prislista
- Avtalets parter, tidgränser, ev. arvode, datum för undertecknande, underskrifter


Uppdragtsavtalet / Avrop
(Avropet blir betydligt enklare eftersom man redan har alla avtalstekniska detaljer lösta i ramavtalet)

- Uppdragets kravspecifikation (specifikt för varje uppdrag)
- Eventuell separat prislista
- Avtalets parter, tidpunkter, arvode, datum för undertecknande, underskrifter (referera till ramavtalet)


Man kan slå ihop alla texterna till ett dokument eller ha det i separata dokument efter eget tycke och smak, det beror på vad som är enklast/mest flexibelt för var och en.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-14 klockan 17:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 09:51 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har sett så många onödiga tvister här på WN som i stora drag beror på att man inte hade ett skriftligt avtal i botten (parterna trodde var för sig att de var överens, men de hade helt olika uppfattning om vad de hade kommit överens om). Man får ingen hundraprocentig garanti med skriftliga avtal, men sannorligheten att man inte hamnar i tvist om tolkningen är betydligt lägre (min egen högst subjektiva uppfattning är att man undviker kanske 80% av onödiga tvister med skriftliga avtal) än utan skriftliga avtal.
Hur många av dessa tvister har rört en vanlig enkel annonsering på en webbplats? Det är lite skillnad på att hyra ut en vedbod mot att sälja en lyxvilla för 20 miljoner kronor. Som småföretagare kan man inte ödsla en massa tid på strunt, det gäller att vara smart och effektiv samt vara i besittning av en smula sunt förnuft.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017