FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Men kan hålla med om att det kommer bli en "spännande" framtid. I och med att världen krymper hela tiden och nästan alla länder har lägre skatt och lägre löner än Sverige så är det inte så svårt att titta in i spåkulan och se vart det barkar tycker jag. Västvärlden kommer helt enkelt få vänja sig av med lyxen att man kan profitera på andra världsdelar genom sitt industriella försprång i takt med att det minskar... Frågan är snarare hur lång tid det tar och hur många "kriser" vi får genomlida på vägen dit. Fasta livstidsanställningar där man knegar med fackligt reglerade kafferaster utan utbildning och tjänar 10 ggr mer än de välutbildade, ambitiösa människorna på andra sidan jorden lär bli en sällsynt vara i framtiden iaf. Om det är viktigt för en att bli rik så ska man nog äga företag och andra egendomar och inte förlita sig på anställningssvägen... där är vi överens!! Senast redigerad av retypejonas den 2013-02-05 klockan 15:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Utan skillnader mellan länder så kommer inte export/import fungera så bra längre, om det inte är något ekonomisk vinning med det. Då kommer bara import/export endast bestå av produkter som inte går producera i landet. Eller råvaror då. Krig används väldigt mycket idag för styrmedel i världen, USA och länder är expert på tillåta stadskupper eller avsätta regeringar efter egen vinning. Sedan är det sjuk att det ska vara billigare importera mat och jordbruk än ha egen producerat, men beror ju endast på politiska beslut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är ju de politiskt beslutade handelshindren som osakat de flesta extrema obalanser i världen, när man sen öppnar daluckorna så sköljer en massiv våg över gränserna tills obalansen jämnats ut, sen stabiliseras läget och välståndet breder ut sig över en större geografisk yta och till fler sociala grupper. Men det kan tyckas som det är staiska obalanser pga tidsfrdröjningen, men sätter man sig in i hur en globaliserad marknadsekonomi fungerar så behöver man inte vara orolig på lång sikt, "det löser sig". Verkliga entreprenörer kommer att se dessa affärsmöjligheter och hitta marknadens behov och tillfredsställa behoven. "Don't Worry, be happy!" Citat:
Citat:
Ofta brukar demokratiska länder kunna förhandla på ett annat sätt och det finns ofta den civila handeln som är drivkraft nog att hålla krig på armlängds avstånd i demokratiska länder. Ja, det är politiska bromssystem som gör att marknadsekonomin sätts ur spel som orsakar många av dessa obalanser i världshandeln. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 16:39 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vilket iofs bara är bra. Då kanske marknadsekonomin gör att företagen inte kan släppa hårdvara som de supportar med mjukvara i ett halvår eller så (Androidmobiler är ett skräckexempel)... utan att man ser till att verkligen köra slut på grejerna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
det var någon här på WN som beskrev fenomenet med skillnader i produkivitet på ett pedagogiskt sätt. Jag ska försöka sammanfatta vadjag menar: Om jag ska klippa min gräsmatta (som jag avskyr att göra) så tar det 4 timmar min tid är värd 800 kr/tim, då kostar det mig 3200 kr att klippa min gräsmatta. Men om jag anlitar ett proffs som är exert på att klippa gräsmattor och gör det som yrke (och som gillar att göra det). Så klarar den personen att göra det på 1 timme men han kanske då tar 1600 kr per timme. Om jag då betalar 1600 kr för att få min gräsmatta klippt av en expert som gillar sitt jobb. Så får jag jobba med det jag tycker är kul och samtidigt så får jag netto 1600 kr (4*800-1*1600) för att slippa klippa min gräsamatta. Två personer får göra det de gillar och båda tjänar pengar på det oc minst en slipper gå på a-kassa under tiden, vilket minskar behovet att ta ut skatt. Det blir konsekvensen av specialicering på jobb man gillar och är bra på. Troligen kommer produkterna att få bättre kvalitet också, så det blir bara win-win situationer när välståndet ökar globalt. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 17:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
På det hela taget, så märker jag inte av någon kris i min huvudsakliga verksamhet. Men jag har ett fåtal investeringar som har stagnerat fullständigt. Tex så äger jag 15 % i ett bolag som arbetar med finansiella tjänster (hedgefonder) och som inte rör på sig överhuvudtaget.
Vad gäller min svenska e-handelsverksamhet, så tror jag faktiskt att jag tjänar på krisen. Mitt företag importerar betydligt mer än vad vi exporterar. Vi handlar därför billigt i Euro och Dollar och säljer dyrt i svenska Kronor. Dessutom så har jag privat haft möjlighet att betala av mitt bostadslån och mina studieskulder, pga den extremt låga reporäntan. Men jag börjar ändå bli smått nervös, över situationen i världen. Det här är uppenbarligen inte någon vanlig lågkonjunktur, så ingen vet vart det kan sluta... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Angående uppgifterna om hur många människor som kommer leva i framtiden så är de grovt överskattade av t.ex. Conny i tråden. Födelsetalen har redan stannat av så det är med väldigt stor säkerhet bl.a. Hans Rosling säger att 9 miljarder kommer leva om 50 år och sedan gå mot en svag minskning beroende på hur mycket mindre än 2.0 födelsetalet ligger på i genomsnitt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|