FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Världen förändras, varför ha anställda när man ska ha 10-200 anställda mot samma kostnad som 1 i Sverige utomlands.
I princip så är all produktion billigare ha utomlands, finns vissa undantag. Många tjänster kan man ha utomlands, utveckling, support etc etc. Enda jobbet som behöver finnas i Sverige är ju dom jobb som kräver fysisk närvaro, exempelvis rot/rut. Eller fysiska jobb i butiker/resturanger. Bara LAS och alla andra regler är ju en orsak varför man inte bör ha anställda i Sverige ens. Samt många jobb försvinner när man effektiviserar verksamheter och stor del kan skötas av maskiner i produktion. Bara matbutiker går ju mer och mer mot självscanning system. Sedan självklart gör inte en kris inom hela EU och även övriga delar av världen saken smidigare. Sedan gör den Svenska skatten att många möjliga jobb försvinner då dom inte är lönsamma göra med så hög skatt. Eller att det är mycket pappers skit för små saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Detta är ju iofs rätt sjukt och bör vara en parantes i världshistorien känns det som. Kina och övriga Asien kan ju inte producera varor och tjänster åt resten av jordklotet medan t.ex. Sverige bara utgörs av kommunala tjänstemän och mediafolk. Förr eller senare kommer vårt försprång vara uppätet och då kommer denna snedförvridning inte direkt ligga oss i fatet.. Så småningom bör lönerna normaliseras (västvärlden ner & utvecklingsländer upp) så att det fungerar att producera saker närmare marknaden de ska säljas på. Sen så känns det också som att man inte kan hänga upp tillvaron på en ständig tillväxt och effektivisering och samtidigt att alla ska jobba 40 timmar i veckan. För varje år som går behövs det färre människor för att mätta basbehovet för befolkningen och det måste finnas en gräns för hur mycket konsumtionsbehov vi kan uppfinna för att hålla hjulet snurrande, om inte pg.a. kreativitetsbrist så pg.a. miljöhänsyn. Jag ser en framtid där vi har kanske 30 timmars arbetsvecka istället, och konsumerar mindre och sundare. Så försöker jag iaf leva själv ![]() Köper också "närproducerade prylar" om möjligt. Förstår dock att börsbolag och vinstdrivande företag i allmänhet är mer eller mindre tvungna att avlöna 1000 indier istället för 1000 dyra svenskar som kräver en kvarts kafferast precis när de börjat jobba för dagen. Problemet dock av de erfarenheter jag hört av kunder som försökt göra webbprojekt outsourcade till Indien och sedan kommit till mig, är att det behövs 1000 svenskar för att styra de 1000 indierna för att projektet inte ska haverera ![]() Senast redigerad av retypejonas den 2013-02-05 klockan 14:14 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|