Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen
Tack för ditt svar! Det uppskattas. Så det absolut bästa är att göra som tradera tex, att ge kunden (butiksägaren) en faktura i slutet av månaden så får de betala till mig. Då binder jag mig inte till något? Har jag förstått det rätt?
Om det utåt ser ut som kunden betalar till butiksägaren, men bakom "kulisserna" så går först summan till mig, därefter betalas summan ut till ägaren i samma stund och min provision är dragen. Tex kunden betalar 10 kr, jag tar 1 kr och 9 kr går direkt in till ägarens konto. Är det samma regler då oxå att jag står som allt? Nu tänkte jag förvisso dra igång detta som privatperson och se hur det fungerar. Går allt bra så blir det ett företag av det hela (har andra projekt på g oxå). Hur ser allt ut då?
|
Betalningen måste gå direkt till säljarens konto, utan att passera ditt konto för att du ska slippa moms på hela beloppet eller om du vill slippa arbetsgivaravgifterna. Annars måste du vara "betalningsförmedlare" med allt vad det innebär av kontroll från finansinspektionen.
Vad jag vet tar inte Tradera emot kundens pengar utan de går direkt till säljarens konto. Samma sak med blocket.se
Drar du igång en sån här verksamhet så ska du köra det i ett företag från dag ett, eftersom hela upplägget är kommerciellt.
Om du fakturerar säljaren för dennes försäljning kan ju vara relaterat till det belopp säljaren lyckats sälja för under månaden, s.k. provision på exempelvis X% eller om du tar ett fast belopp på Y kr per "annons" enligt blocketmodellen.