Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Era åsikter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-29, 11:50 #1
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Blir förvånad dag efter dag på dig Conny. Tråd efter tråd finner man dina inlägg fyllde med massvis av nummer, "stora" ord och långa texter, men i grund och botten har du mer än ofta helt fel.

Tänker inte gå in på detta djupare, men kika Fiverr.com eller mängder av kloner... Suck..
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 12:46 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Blir förvånad dag efter dag på dig Conny. Tråd efter tråd finner man dina inlägg fyllde med massvis av nummer, "stora" ord och långa texter, men i grund och botten har du mer än ofta helt fel.

Tänker inte gå in på detta djupare, men kika Fiverr.com eller mängder av kloner... Suck..
Du kan inte bara säga rätt ut att någon har fel utan att motivera dig Blir lite svårt att tro dig då. Fiverr är ingen svensk tjänst så det går inte att göra den jämförelsen rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av Snabb Visa inlägg
Gällande det du skriver om att du inte tycker folk ska handla på sidor som 50lappen?
Det är väl jättebra om vi kan få igång en digital marknad i Sverige, där vem som helst enkelt kan sälja något. Min personliga åsikt är att sidor som 50lappen förhoppningsvis kommer att bidra till företagsamheten inom den här sektorn.

Även att någon med en webbaserad idé som inte har kunskapen själv relativt billigt och enkelt kan få hjälp med mindre saker.

Jag tror att 50lappen.se bara är en början det kommer nog att finnas fler alternativ i framtiden även i vårt lilla land.
Jag tror tvärtom att det lockar en hel del skattesmitare och andra oseriösa aktörer. Det lockar dessutom en hel del personer som säljer likes och liknande som går rätt emot Facebooks regler. En rad andra spam-erbjudanden blir det också. Se t.ex. den som skapar 500 backlinks eller den som ger dig 100 telefonnummer från hitta.se... Kan man rensa ut skräpet redan från början så skulle tjänsten vara mer attraktiv för mig.

Då tror jag betydligt mer på crowdfunding som börjar komma på allvar även i Norden nu.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-29 klockan 13:06
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 12:55 #3
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du kan inte bara säga rätt ut att någon har fel utan att motivera dig Blir lite svårt att tro dig då. Fiverr är ingen svensk tjänst så det går inte att göra den jämförelsen rakt av.
Det 50lappen är, och alla andra tjänster är förmedlare, en typ av middleman. Det som händer är att person A vill köpa en tjänst, person B säljer en tjänst - 50lappen står bara emellan dem, och tar en provision för sitt arbete som förmedlare.

Dra ett exempel för mäklare, ska de betala arbetsgivaravgift för att de helt enkelt står i mitten av ett köp. Om man ska följa lagboken så ligger 50lappen/Fiverr osv osv på det torra, och då går frågan till moral, vilket är en egen fråga i sig, men jag tycker det är helt okej då det rör sig om små summor.

Edit: Och Snabb nämnde ju att de har haft kontakt med skatteverket och revisor, och de fortsätter, så det tyder ju på att det är okej.

Senast redigerad av yakuzaemme den 2013-01-29 klockan 12:58
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 13:02 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Det 50lappen är, och alla andra tjänster är förmedlare, en typ av middleman. Det som händer är att person A vill köpa en tjänst, person B säljer en tjänst - 50lappen står bara emellan dem, och tar en provision för sitt arbete som förmedlare.

Dra ett exempel för mäklare, ska de betala arbetsgivaravgift för att de helt enkelt står i mitten av ett köp. Om man ska följa lagboken så ligger 50lappen/Fiverr osv osv på det torra, och då går frågan till moral, vilket är en egen fråga i sig, men jag tycker det är helt okej då det rör sig om små summor.
Du är tyvärr lite fel ute. Det Conny skriver är i högsta grad relevant för denna typ av tjänster.

Citat:
Dra ett exempel för mäklare, ska de betala arbetsgivaravgift för att de helt enkelt står i mitten av ett köp.
Ja, mäklare betalar arbetsgivaravgifter och sociala avgifter på sin provision. Säljarna betalar i sin tur sedan skatter på sin vinst.

En bättre jämförelse är kanske affiliate-nätverk. Och du vet säkert hur det fungerar för företag och privatpersoner. Affiliate-nätverket är en mellanhand mellan annonsör och publisher. Affiliatenätverken betalar skatter för publishers som är privatpersoner och skatt för sin provision/avgift.

Alltså jag tror inte du ska se det som Conny eller någon annan skriver som något negativt. Det görs i all välmening och för att växa med en sådan tjänst så krävs det att man följer lagstiftningen. Detta är helt klart ett hinder/problem för tjänsten som måste behandlas på något sätt.

Senast redigerad av daniel_ den 2013-01-29 klockan 13:05
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 19:14 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:

I och med att jag redovisar exakt hur jag räknar så har du alla möjlighetr i världen att bevisa att jag har fel, du är välkommen, att göra det. Visa dina argument och referera gärna till de fel du anser att jag har i det jag skriver.

Jag är mycket mån om att det jag skriver är korrekt. Så har jag fel så är jag villig att korriger avad jag skriver. Men då måste du komma med fakta inte bara subjektiva och svepande omdömen som helt saknar fakta.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017