FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
UF-Företag finns inte i verkliugheten, det är bara ett projekt som svenskt näringsliv arrangerar i samarebet med skolorna.
Någr av de associationsformer man kan använda för att bedriva en verksamhet med är: - Enskild firma - Kommanditbolag - Handelsbolag - Aktiebolag - Ekonomisk förening - Europabolag De som jag personligen tror skulle passa trådskaparen är nog Aktiebolag, med en så stor intäkt så lär det inte vara några problem att ha 50000 kr i Aktiekapital vid start av bolaget och eftersom han är minderårig kan han äga aktierna men anställa en av sina föräldrar som VD och ha dem båda i styrelsen tills han fyller 18 år och kan t aöver VD-jobbet själv. Aktiebolag är inte ett dugg krångligare än enskild firma att bokföra eller de andra bolagsformerna. Tvärtom är det mesta enklare och tydligare. Man har en viktig fördel med Aktiebolag som man inte har med enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag och det är ansvarsfriheten om bolaget går i konkurs. Har man bara skött bolagets redovisning och upprättar kontrollbalansräkning när aktikapitalet är förbrukat till hälften så riskerar man aldrig sin privatekonomi utan bolaget stoppar "smällen". Sen har man alltid möjligheten att starta ett nytt bolag med de lärdomar man dragit. Det är enklare och tydligare att "buffra" pengar i Aktiebolag och beskattningen är 22% av vinsten. I enskild firma är marginalskatten uppåt 55% av alla vinster om man kommer upp i den högre brutgränsen för statlig inkomstskatt. tar man ut lön ur bolaget får man betala inkomstskatt som vanligt. Fördelen med Aktiebolag är att de pengar som du inte tar ut som lön ligger kvar i bolaget och då räknas det inte bort från ditt studiebidrag om du har det. Men du kan ta ut pengarna som läön elelr aktieutdelning senare när du gått färdigt din utbildning. För ungdomar dvs de som är under 26 år så är egenavgifterna/arbetsgivaravgifterna reducerade. Det är sant att bokföringen för ett bolag med 12500 kr i månadsintäkter är lika omfattande som ett med 90000 kr i månadsintäkt. Men det är inte särskilt mycket om man har adsense-intäkter eller intäkter från affiliate-program. Jag vill dock avråda från att någonsin göra affärer med telefonsäljare, de kör nästan alltid med bluffmetoder enligt min erfarenhet. De ljuger friskt och vill få en att köpa direkt, det ska man ALDRIG göra. Be säljaren skicka en skriftlig offert så du kan tänka över erbjudandet och sen återkommer du om det är intressant, men säg åt dem att de inte ska återkomma själva. Vissa säger då att det är omöjligt att ge dig en skriftlig offert och att du måste bestämma dig NU, annars faller erbjudandet! Då tackar du nej direkt, för då är det oseriöst! Det har ingen som helst betydelse vilket bolag det är de hävdar de ringer från tacka nej direkt. Sannolikt jobbar säljaren på provision och vill bara få ett sälj, de skiter fullkomligt i om du behöver det de säljer eller inte. Som företagare får man såna säljare i telefon varje dag, ofta fler samtal om dagen. Det enda knep som funkar med dem är att säga att man inte har några pengar att betala med, säger man inte det så återkommer de hela tiden. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-28 klockan 10:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Grymma svar! Tack
![]() Jag har aldrig tänkt tanken på ett AB då det låter så overkligt för mig men det där med 22% skatt lät ju helt underbart. Kanske man ska spara det och fixa AB sen. Det har man väl även nytta av som vuxen & senare i livet. Om jag senare skulle vilja göra något annat så kan jag väl sadla om AB till att även innefatta det projektet? Och om jag ligger inaktiv med mitt bolag en period, tas det då bort eller finns det kvar och jag kan använda det nåt år senare? När det gäller intäkterna så kommer det från att medlemmarna uppgraderar sina konton. Blir det då krångligt då varje uppgradering väl räknas som om de köpt en produkt? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|