Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad gör man i min situation?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-08, 18:11 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det går även utmärkt att starta bolag innan man är 18 år, jag har själv startat och suttit i styrelsen för ett HB när jag var 17 år. Jag fick dock söka tillstånd hos överförmyndaren i min kommun och mina färäldrar var ägarna av bolaget.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 20:09 #2
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Det är fullt möjligt att ha AB under 18 - jag är ännu minderårig, äger mina egna aktier och har släktingar i min styrelse. Du får dock inte vara stiftare för bolaget.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 22:37 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tack för svaren. Då är det inte kört trots allt.
Jag undrar dock fortfarande hur det ligger till med registreringar på tjänster där de kräver 18 år vid vanligt privatkonto men accepterar organisationsnummer av företag; Kommer mitt organisationsnummer nekas och mitt företag anses som mindre värt då jag inte är 18?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 23:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Tack för svaren. Då är det inte kört trots allt.
Jag undrar dock fortfarande hur det ligger till med registreringar på tjänster där de kräver 18 år vid vanligt privatkonto men accepterar organisationsnummer av företag; Kommer mitt organisationsnummer nekas och mitt företag anses som mindre värt då jag inte är 18?
Om du har dina föräldrar/släktingar/förtroliga i bolagets styrelse så är ju dessa över 18 år, om du gör registreringar för exempelvis bankkonto så är ju det bolagets orgnr och du figurerar inte någonstans, annat är som ägare och det syns inte för privata bolag, det finns inget offentligt register för ägare av företag om man inte är registrerad hos gamla VPC (Värdepapperscentralen) (har glömt vad de döpt om bolaget till) men det är inte alls vanligt bölans småbolag utan brukar mest vara stor abörsnoterade bolag för det är ganska dyrt att vara ansluten till dem.

skatteverket brukar fråga en gång om året vilka som äger aktierna i bolaget och då kommer de att veta, men det är inget de lämnar ut för det används bara internt.

Däremot kommer det var asynligt för banken om du vill ha företagskort för de är numera personliga och kopplas till dig som person och därmed komemr ditt personnummer vara känt av banken som utfärdar korten. Jag vet inte riktigt hur de ställer sig till detta, men sannorlikt så räknar de att bolaget står för ansvaret och därför bör det gå vägen, i bolaget sitter ju vuxna företrädare.

Att köra med AB är en suverän bolagsform av ovan nämnda skäl, dessa möjligheter har man inte alls på samma sätt i EF/HB/KB, möjligen i Ekonomisk förening, men då är vi inne på ett område jag är osäker på.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-08 klockan 23:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 00:10 #5
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tack Conny.
Det jag dock främst funderade på vad hur det går till när man har en enskild firma och organisationsnumret är mitt personnummer. Jag måste ju liksom tjäna ihop till 50 000 kapital innan jag kan starta ett AB och behöver således bli medlem på en del betaltjänster där vissa kräver 18 år och därför tänkte jag förut att "Har jag ett företag så löser det sig, då kan jag registrera mig som företag och allt kommer gå bra" men sedan fick jag ju höra att det kanske inte alls är på det viset och att min ålder kan stoppa mig ändå.

Jobbigt att man inte kan tjäna pengar via vissa tjänster bara för att man inte är 18
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 07:05 #6

Låna 50 000 av mamma, pappa, morfar, mormor, farfar, farmor, farbror, morbror, faster, moster, ... det blir 5000 vardera....

De invandrade som kommer från Iran startar ovanligt ofta Taxirörelse och de lånar många gånger av just släkten för de får inga lån i svenska banker....

Jag tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att starta sin verksamhet på, vi borde bli fler som hjälper varandra att få fart på affärerna....

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-09 klockan 07:09
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017