FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen räcker det ju inte att bara ha massa frågor om ålder m.m. på sin sida. Barn klickar ju i vad som helst utan det måste vara någon typ av kontroll som barnen har svårt att få tag uppgifter till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna. Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden. Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
ARN:s råd tänkte jag följa och de verkar ju inte vara så mäktiga ändå men mosms är rätt mäktiga.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har också haft lite trubbel med Etiska rådet för betaltjänster och mosms, inget hände trots att jag la ner diskussionerna rätt omgående med dom. Dock är jag relativt liten kund jämfört med dig och det handlade om en enskild betalning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Personligen tror jag det absolut bäst aär att du "kryper till korset" och medverkar aktivt till att återbetala pengarna och erkänna att transaktionen "slank igenom" ditt eget skyddsnät. MOSMS har ju sitt eget rykte att tänka på och de vill absolut inte ha trubbel i media för detta, så de medverkar själva aktivt till att lösa problemet. Det här är inget brott begånget av den minderårige, utan en rent civilrättslig tvist, och barn kan inte ingå avtal, så du kan inte vinna hur du än bär dig åt, här tänker jag på det passande ordspråket: - If you can't beat them, join them! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Idag är en samstämmig praxis att alla backar avtalen om minderårig beställt betalsamtal med någon annans telefon. Jag har inte sett något fall där leverantören lyckats få sin vilja igenom att avtalet ska stå fast (men jag har inte letat så där jättenoga). Samtliga fall jag sett har leverantören backat och därmed följt föräldrabalkens (SFS 1949:381) kapitel 9 §6 och §7.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Att ange personnummer är ett enkelt sätt, då har ju den person som använder tjänsten påstått sig vara en speciell person. Det är givetvis inte 100% vattentätt eftersom användaren kan ljuga, men då kan leverantören ändå, i viss mån, hålla ryggen fri. Man kanske även bör skicka ett mejl som måste bekräftas innan tjänaten startar bara för att vara något mer säker. Då rensar man bort kanske 90% av de ogiltiga användarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
HM varför bara inte ange en kod när man köper tjänster via appen eller vad det nu handlar om?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|