| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Detta är inget ovanligt utan så har alla programspråk fungerat sedan jag först började programmera på slutet av 1970-talet. Nu har jag även konstaterat att Ruby inte är något undantag utan man måste initiera med ett "frö" för att hindra att slumpserien upprepas, det är fortfarande ingen garanti att talet är slumpmässigt men det är det bästa man kan åstadkomma i datorn idag. Sök på "Random seed" på internet så hittar du säkert massvis med artiklar just om detta fenomen. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
"Ge samma resultat om man startar om programmet och kör igen. Det är det normala i de flesta pogramspråk." Vilket inte är sant. Skulle jag kopiera din kod och köra den två gånger i rad så finns det inte en chans i världen att det skulle bli samma resultat. Du får mer "säkerhet" genom att ange ett frö, eftersom ingenting är helt slumpmässigt (logiskt?), men TS behöver verkligen inte ange ett frö, och därför behöver du inte kommentera det, eller påstå att han måste/bör det. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Programmet använder något typ av matematisk formel för att beräkna ett tal som ska vara pseudoslumpmässigt. Matematik är per definition väldigt förutsägbart. men även på en kvantmekansisk nivå är datorn mycket förutsägbar. Det är bara vi människor som "upplever" att talen genereras slumpmässigt för att det är en så komplex formel att vi inte kan överblicka den med våra sinnen och intellekt. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-03 klockan 00:50 |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|