FAQ |
Kalender |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
1.) Resurser. Att skapa en hyfsat polerad mobil-sajt istället för en app kräver mindre spetskompetens, är lättare att underhålla och kräver mindre planering eftersom du säkert kan göra kontinuerligt förbättringsarbete som går ut direkt. 2.) Om du har väldigt mycket trafik från vissa typer av mobila enheter - kan du räkna med att de laddar ner din applikation bara du pushar för den eller kommer du alltid att ha en betydande andel som inte vill ladda ner den? I min mening så gäller ALLTID det senare. Du kommer aldrig få 99% nedladdnings-andel - oavsett hur bra din app är. Med betydande trafik till sajten från vissa typer av annorlunda enheter blir det då per automatik nödvändigt att skapa en bra polerad användarupplevelse för detta. Ska det göras bra och omfattande är oftast en mobil-sajt optimalt för både ROI och användarupplevelse. Att analysera existerande trafik är lättast men säger inte allt givetvis. Men prio #1 för förbättringsarbete av din sajt borde alltid vara att ta hand om de besökarna du har. Har du ingen betydande trafik måste du gissa dig fram eller göra andra typer av undersökningar. Men har du trafik har du en besökarbas där du kan göra riktiga och betydande analyser. I dessa tider har du också, med största sannolikhet, en betydande andel besökare från tablets och telefoner som du faktiskt kan analysera och få fram hårda beteende-data av. Även om de vänder efter första requesten så har du något att utgå ifrån och testa dig fram att förbättra. Du kan testa responsive ... du kan testa mobil-sajt ... du kan testa konvertering i app-downloads. Se till att fånga upp relevant interaktions-statistik så ser du exakt hur mycket det hjälper för att öka konverteringar, time spent eller återkommande besökare. Sedan kanske du kan börja förbättra upplevelsen för kylskåps-browsers som du inte ens kan analysera (överdrift, men jag hoppas poängen går fram). Om 5 år kanske du behöver optimera för TV-apparater också. Men i nuläget finns 3 typer av viktiga enheter för att täcka marknaden för de flesta sajter - mobil, tablet och dator. För anpassade sajter kan responsive fortfarande vara väldgt väldigt nyttigt. T ex för att säkra effektiv layout mellan olika upplösningar. Men när man får andra typer av input, väldigt annorlunda hårdvaru-kapacitet, annat användarbeteende osv osv att ta hänsyn till på samma gång - då blir responsive väldigt tidsödande och komplicerat med väldigt mycket javascript-hantering.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
|
|