FAQ |
Kalender |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Jag tror att det inte bara finns "mobila" och "pc-användare". Det finns så otroligt många däremellan och interpolationer mellan beteenden att man inte kan säga att "den här lilla gruppen av alla ska få den här upplevelsen, resten får den här". Gör man skillnaden på en mobil web och en vanlig web gör man ju en hel skräll med antaganden om besökarna som ständigt ändras. Att man inte är lika tålmodig att leta information på en mobil site som en vanlig site ser jag som ett bakvänt argument. Jag är återigen tillbaka vid att om det inte är viktigt, relevant eller enkelt nog för en mobilsite, varför ska alla andra enheter / kontext acceptera en sämre upplevelse och straffas bara för att den som skapat siten gjort massa antaganden och tycker att sitter man vid en dator har man minsann tid att sålla och leta? Hur kan man göra antaganden att ett mobilt beteende är annorlunda? Vad är ett mobilt beteende? När man sitter på bussen? När man är ute och går? När man står i hallen hemma? När man sitter i soffan? Alla fall när man inte sitter vid ett skrivbord? När man sitter på ett flyg i 8h? När man har touchstöd? Hur räknas en bärbar mac med touchskärm? Vad händer den dagen alla datorer får touchskärmar som interface? Jag menar på att gränsen mellan mobil användare och "vanlig" användare är så suddig att man inte kan eller bör placera användarna i såna fack. Satsa istället på att ge en optimal upplevelse för alla. Hur kan man bestämma vilka som ska hamna på vilken site? Jag skulle gärna se aftonbladet och t.ex. DN som responsiva, avskyr deras mobilsiter och tycker desktopsiten är på tok för jobbig i min iphone. Tänk om DN kunde göra som Boston Globe (http://bostonglobe.com/)! |
||
![]() |
![]() |
|
|