Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsskatten sänks till 22% 2013

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-17, 14:30 #91
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Folk kommer alltid vilja köra bil, man kommer från A - B direkt valfri tid utan massa byten.

Vem vill åka boskapsvagnen och trängas som boskap frivilligt.

Visst kan hålla med om att Stockholmstrafiken med bil fungerar väldigt dåligt, och man lätt skulle behöva någon miljon extra om året netto för få igen all förlorad tid i trafiken.

Stockholm har ju problemet att det inte byggts ut i rätt tid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 15:48 #92
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
För staten beror det hur mycket skatt dom betalar samt utgifter för staten.

Men är ju inte staten som kör någon till döds, utan personer själva som kör ihjäl sig. Så ingen annan fel.

Ska man förbjuda allt som är farligt får man väl låsa in alla i isolering.
Suck, staten har lyckligtvis lite mer empati än vad du har. Om du dör när du blir påkörd av en långtradare som gör en galen omkörning mitt i natten så är det ditt eget fel menar du?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 15:58 #93
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Suck, staten har lyckligtvis lite mer empati än vad du har. Om du dör när du blir påkörd av en långtradare som gör en galen omkörning mitt i natten så är det ditt eget fel menar du?
Knappast statens fel alla fall, och man får självklart fatta att det alltid finns en liten risk att råka ut för en olycka i trafiken. Valet är ju ditt eget, vill man inte riskera något kan man låsa in sig ett skyddsrum resten av livet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 16:17 #94
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Du får gärna styrka detta uttalande om bilismens kostnader med någon form av offentligt verifierbara siffror så slipper vi som inte har tillgång till dessa tro att även ditt uttalande baserar sig på känslor och tyckanden... ;-)

Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter).

Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
Senast jag kollade på dom var dom lika, men det var ett par år sen. Nu ligger inkomsten från bensinskatten på 2 miljarder mer än den kostnad man hade för trafikolyckor 2005 (https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26114.pdf). Hittar inga fräschare siffror direkt, tyvärr. För intäkter av bensinskatten (koldioxidskatt och energiskatt = besinskatt)
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Punktskatter/

För att ta något att lägga på utifall att du tror att det finns utrymme, t ex en väldigt stor del av de 8 miljarder som varje år läggs på underhåll av vägnätet till stor del kopplat till detta (http://www.trafikverket.se/Privat/Va...ter-vi-vagar1/)

Samhällskostnaden för den försämrade stadsmiljön var också uppe på debattsidorna och vissa löp för ett tag sen. De var inte heller försumbara. Men oavsett så är vi redan uppe i ett antal miljarder över samhällskostnaden.

Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 17:12 #95
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Knappast statens fel alla fall, och man får självklart fatta att det alltid finns en liten risk att råka ut för en olycka i trafiken. Valet är ju ditt eget, vill man inte riskera något kan man låsa in sig ett skyddsrum resten av livet.
Ja, fast det går ju att göra bilåkande säkrare utan att förbjuda bilar... Eller blundar du varje gång du går över vägen bara för att det ska bli lite mer spännande?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 18:09 #96
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
Oh, ja, men jag menade att samhällsvinsten med fordonstrafiken är enorm. Skadorna i form av köer är också kostsamma naturligtvis.

Man får dock inte lura sig att tro att kollektivtrafik kan ersätta biltrafik överallt ens i en storstadsregion som Stockholm, än mindre i resten av landet... Utan fordonstrafiken stannar Stockholm av väldigt snabbt, tror jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 19:00 #97
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Oh, ja, men jag menade att samhällsvinsten med fordonstrafiken är enorm. Skadorna i form av köer är också kostsamma naturligtvis.

Man får dock inte lura sig att tro att kollektivtrafik kan ersätta biltrafik överallt ens i en storstadsregion som Stockholm, än mindre i resten av landet... Utan fordonstrafiken stannar Stockholm av väldigt snabbt, tror jag.
Jag förstår allvarligt talat inte vilken poäng du vill göra. Grunden var att färdsätten ska betala sig själva. Därför tog jag upp kostnader med biltrafiken som respons till att bensinskatterna skulle betala detta. Kostnaderna knutna till färdsättet är större än intäkterna från färdsättet.

Och jag tror, och hoppas ens inte, att kollektivtrafiken helt kommer ersätta biltrafiken. Men jag tycker att incitament för att lämna bilen hemma när man inte behöver den är bra. Både för mig och alla andra som bor i städerna, men också för samhället (eller för den delen planeten) i stort.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 20:20 #98
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tror det är ytterst få som tror det är möjligt att bli av med biltrafiken helt även om de skulle vilja. Många har inget val, åter andra har inget val om de vill ha någon som helst fritid, men de allra flesta använder trots allt fortfarande bilen mer än vad de behöver. Ska man kunna cykla och motionera utomhus i innerstan så måste luften bli bättre än den är idag exempelvis. Har man kunder inom någon kilometer från kontoret behöver man ju inte ta bilen dit, såvida man inte är hantverkare och behöver släpa med sig ett halvt ton verktyg och material. Det finns väldigt mycket man kan göra utöver trängselskatter. Här är ett trevligt initiativ:

http://www.nt.se/ekonomi/artikel.aspx?articleid=7422723
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-28, 15:59 #99
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Ett steg i rätt riktning!
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-30, 21:18 #100
AlexanderEdbom AlexanderEdbom är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1
AlexanderEdbom AlexanderEdbom är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Synd bara att det inte kommer att ge några jobb. Ett företags främsta uppgift är ju faktiskt att leverera så mycket vinst som möjligt till ägarna, inte att anställa så många de bara kan.
Det där.. tjänar mer, lika många jobb McDonalds anställer inte fler bara för att de tjänar mer.. Maximera vinsten = minimal personalkostnad.

Jag undrar bara hur ni gick från "sänkt bolagsskatt" till "förbjuda bilar"..

Senast redigerad av AlexanderEdbom den 2012-09-30 klockan 21:23
AlexanderEdbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017