Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket bör man omsätta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-29, 13:14 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av P3N Visa inlägg
Du ÄR underhållande du
Du kanske tycker 1 mille är mycket, jag tycker inte det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-29, 13:23 #12
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du kanske tycker 1 mille är mycket, jag tycker inte det.
Ja, är väl så. Man vänjer sig kan jag tänka. Men att säga det till en som frågar vad man BEHÖVER för att klara ett eget företag är ju en annan sak. De flesta (i min omgivning iallafall) får ut mellan 17-25 tusen per månad efter skatt och det kan man ju klara sig på också. Inget liv i lyx men man kanske gör det man tycker är kul förhoppningsvis. Sen givetvis... Ju mer ju bättre :P. Men för att klara sig i ett normalt liv är ju 1000000 före skatt väldans bra.

Sen kör man eget måste man ju bygga buffert x månader fram för att känna sig lugn. Men det är ju en annan femma.
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-29, 13:38 #13

Citat:
Ja, är väl så. Man vänjer sig kan jag tänka. Men att säga det till en som frågar vad man BEHÖVER för att klara ett eget företag är ju en annan sak. De flesta (i min omgivning iallafall) får ut mellan 17-25 tusen per månad efter skatt och det kan man ju klara sig på också. Inget liv i lyx men man kanske gör det man tycker är kul förhoppningsvis. Sen givetvis... Ju mer ju bättre :P. Men för att klara sig i ett normalt liv är ju 1000000 före skatt väldans bra.

Sen kör man eget måste man ju bygga buffert x månader fram för att känna sig lugn. Men det är ju en annan femma.
Jag sa 1 mille netto, efter skatt Före skatt blir det ju ändå inget kvar om man bor i Sverige :P

Om man bara ska överleva så kan man klara sig på 6-10k efter skatt med om man bor i rätt håla och köper och lagar all mat själv och köper det billigaste.

Problemet med Svenskar är att dom kallar ett väldans bra liv genom att leva på krediter och huslån.

Jag kan garantera att alla som hade fått högre inkomster skulle ökat sin livsstil till det bättre, gränsen går ju när man inte behöver bry sig om man har råd att köpa något eller inte.

Som att inte ens behöva diskutera att man kan gå ut och handla nya saker för 50k om man är sugen på något.

En person som har antal hundra miljoner är lika självklart att dom har ett privat jetplan som folk har en bil.
Oläst 2012-06-29, 13:46 #14
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Jag sa 1 mille netto, efter skatt Före skatt blir det ju ändå inget kvar om man bor i Sverige :P

Om man bara ska överleva så kan man klara sig på 6-10k efter skatt med om man bor i rätt håla och köper och lagar all mat själv och köper det billigaste.

Problemet med Svenskar är att dom kallar ett väldans bra liv genom att leva på krediter och huslån.

Jag kan garantera att alla som hade fått högre inkomster skulle ökat sin livsstil till det bättre, gränsen går ju när man inte behöver bry sig om man har råd att köpa något eller inte.

Som att inte ens behöva diskutera att man kan gå ut och handla nya saker för 50k om man är sugen på något.

En person som har antal hundra miljoner är lika självklart att dom har ett privat jetplan som folk har en bil.
Å andra sidan lär det ha tagit dig några år innan du kunde plocka ut de pengarna. Alla måste ju börja nånstans.
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-29, 13:48 #15

Citat:
Å andra sidan lär det ha tagit dig några år innan du kunde plocka ut de pengarna. Alla måste ju börja nånstans.
Så klart, men handlar ju sätt upp mål vad man vill nå Att bara ha ett mål att bara kunna överleva så kan man börja panta burkar nästan ;P
Oläst 2012-06-29, 15:41 #16
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Jag ser fram emot Connys inlägg som bör komma i den här tråden
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-29, 16:53 #17
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
Jag ser fram emot Connys inlägg som bör komma i den här tråden
Precis..
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-29, 23:58 #18
makaflOws avatar
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
makaflOws avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Omsättning är fel ord att använda, du bör beräkna efter vinst före löneutgifter.

Beror vilken levnadsklass du vill ha med, jag har avkastningskrav att ha 1 miljon netto per år i privat inkomst. Vilket jag anser är en rimlig levnadsklass.
Precis, det var de jag menade. Mina krav är inte så höga just nu, däremot är mitt mål att dubbla omsättningen (vinst före löneutgift) med det dubbla för varje år som går.

Att ta ut 15 000 kr netto kostar företaget ca. 22 000 kr varje månad och då måste jag tjäna in 264 000 kr efter alla andra omkostnader varje år.. Tycker det låter väldigt lite?

Nu ännu en fråga, ska jag fortsätta med mitt arbete framför datorn på "heltid" eller ska jag ta ett "vanligt heltidsjobb" som min far kallar det och köra firman på sidan av och på så vis kunna spara in dessa 22 000 kr varje månad? Vilket tror ni är bäst, om vi blickar framåt? Är det att arbeta ännumera framför datorn eller är det att ta ett jobb och köra firman på sidan om?

När är det värt att flytta verksamheten utomlands för att slippa skatta bort alla pengarna?
makaflOw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-30, 00:50 #19

Vad är väldigt lite? Skatt? Är man under 26 och tar ut en väldig låg inkomst blir skatten inte så hög. Men när du börjar tjäna höga inkomster hamnar man på runt 80% skatt.

Även om du kan ta ut lite fika pengar genom 3:12 reglerna som utdelning är det ändå jävligt hög effektiv skatt.

Sedan beror vad du menar flytta verksamheten utomlands? Om du tänker flytt själv från Sverige så tjänar du mer eller mindre direkt att flytta om du har någon inkomst redan.

Om du tänker bo kvar i Sverige så kan du endast få bort bolagskatt, vilket gör att du kan bygga upp miljoner i kapital för framtiden om du väljer flytta utomlands. Men då ska du ha bra mycket överskott i verksamheten för det ska vara värt.

Citat:
Ursprungligen postat av makaflOw Visa inlägg
Precis, det var de jag menade. Mina krav är inte så höga just nu, däremot är mitt mål att dubbla omsättningen (vinst före löneutgift) med det dubbla för varje år som går.

Att ta ut 15 000 kr netto kostar företaget ca. 22 000 kr varje månad och då måste jag tjäna in 264 000 kr efter alla andra omkostnader varje år.. Tycker det låter väldigt lite?

Nu ännu en fråga, ska jag fortsätta med mitt arbete framför datorn på "heltid" eller ska jag ta ett "vanligt heltidsjobb" som min far kallar det och köra firman på sidan av och på så vis kunna spara in dessa 22 000 kr varje månad? Vilket tror ni är bäst, om vi blickar framåt? Är det att arbeta ännumera framför datorn eller är det att ta ett jobb och köra firman på sidan om?

När är det värt att flytta verksamheten utomlands för att slippa skatta bort alla pengarna?
Oläst 2012-06-30, 01:04 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:

Vill man lyckas som egenföretagare så får man räkna med att lägga ner heltid och lite till i början. Om ditt dygn har 48 timmar, så bör du absolut köra ett annat jobb vid sidan om. Men om ditt dygn har 24 timmar, så har jag svårt att se hur du kan bli konkurrenskraftig om du samtidigt har ett jobb vid sidan om. Om dina konkurrenter jobbar 14 timmar om dagen, så blir det svårt för dig att hänga med om du bara jobbar fyra timmar själv.

Citat:
I princip aldrig. Det är du som måste flytta på dig och inte företaget, om du vill slippa skatta borta alla pengar i Sverige. I varje fall om du är ett fåmansbolag. Är du en multinationell koncern med verksamhet i flera länder, så ser situationen dock lite annorlunda ut. Men inte heller då flyttar du bolaget utomlands, utan du flyttar bara pengar från ett bolag till ett annat, genom så kallade räntesnurror.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017