Citat:
Ursprungligen postat av Linuus
Fast man vet ju inte alltid om svaret finns på Wikipedia. Söker man på Google får man Wiki-träffen om den finns och om inte så är det ju bara att kolla de resultat man får. Gör man som du riskerar man ju att ändå att få ta sig till Google och göra en ny sökning. Bättre med en sökning än två 
|
I 99 fall av 100 tycker jag nog man vet på förhand ifall det är relevant att kolla Wikipedia eller inte. Har man använt det ett tag lär man sig ganska bra vad som finns och inte finns. Svenska Wikipedia är ju t.ex. relativt uselt om det inte gäller svenska företeelser - orter, personer etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus
Sen är det ju inte godtagbart att referera till Wikipedia i skolan. Dock brukar jag själv (Master-student) läsa in mig lite på ämnet först på Wikipedia för att sedan läsa böcker/artiklar i ämnet. Lite lättare att förstå de krångliga akademiska artiklarna om man har ett hum om ämnet innan.
|
Det finns ju också oftast länkar eller litteraturhänvisningar till källorna på Wikipedia-sidorna så att man lätt kan gå vidare därifrån. Wikipedia fungerar som en utmärkt länksamling i många fall. Tyvärr är dock kommuner och dylikt ganska dåliga på att hänvisa till nya url:er när de byter publiceringssystem vilket gör att det är ganska mycket döda länkar.
Normalt sett klickar man väl bara på Wikipedia-länken om man har noll koll på det man söker efter. Dessa personer kan man kanske inte räkna med har något större intresse av ens egen sajt ändå. Är man lite mer insatt börjar man göra mer exakta sökningar och då dyker inte Wikipedia upp särskilt ofta. Brukar själv också utesluta sajter vid Google-sökningar ganska ofta för att slippa t.ex. Wikipedia
Att Wikipedia ens finns med i sökresultaten är överflödigt för mig och många andra men så är det naturligtvis inte för alla. De har en mycket hög trust hos Google och extremt många inlänkar så de lär stanna där länge till. Att de inte har någon som helst reklam spelar nog stor roll också. Vet inte ifall Google väljer att påverka sökresultaten specifikt för ett fåtal unika sajter som t.ex. Wikipedia? Kan mycket väl vara så. Wikipedia representerar mycket av det som Google står för.