FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fattar inte hur folk kan klaga på pris för kollektivtrafik som inte håller sina kostnader utan ofta får rätt mycket skattepengar.
Dålig service kan man klaga på men inte pris då man redan leker parasit med andras pengar när man åker kollektivtrafiken. Eller klaga på att du inte ens får den service du betalar för. Men det är ett annat problem. Varför ska dom som åker bil betala mer än fullpris. Har man långt åka så har du säkerligen sparat in den kostnaden genom ha lägre boendekostnader istället. Sätt ett pris på kollektivtrafiken så det inte använder skattepengar, jag gnäller inte om jag hamnar på på 20-30k för taxiresor. Även om jag inte åker så mycket taxi längre då det är väldigt korta avstånd i Malta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Samma sak som folk klagar på att service försvinner på landsbygd. Problemet där är ju att dom själva valt att bo där. Samt att dom bor nästan gratis, viss andra som bor mer centralt har kanske fått betala 10 miljoner för sitt boende. Samma sak med kollektivtrafiken, dom har fått billigare boende kostnad antagligen om dom bor mer off än vad dom hade bott riktigt centralt. Då är det självklart att deras transportkostnader ökar istället. Så frågan är väl mer varför man ska försörja massa gnällspikar som gnäller över kostnad på kollektivtrafiken som ändå inte betalar full pris. Om det nu ska vara så tycker jag att skattepengar ska gå så jag kan åka taxi för halva priset. Det är lika korkat i grunden. Om man nu inte har råd betala fullpris för kollektivtrafik utan bidrag från skattepengar så tror jag personen har grundläggande felprioritering av sina övriga utgifter. Idag verkar folk köra stilen handla allt på kredit sedan slutar det med att alla deras inkomster går åt till betala alla räntor bara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen vet jag inte om du ser hälso- och miljöfördelarna med kollektivtrafiken. Mycket trafik i stadskärnorna leder till mindre bra luft. Sen säger mig min empiriska studie - genom mina levnadsår - snarare att folk bor längre ifrån stadskärnarn (här pratar vi närområden till större städer) för att de inte har råd att lägga 10 milj (som du beskriver det) på en lägenhet. Sen, bara för att de sparat in pengar på ett billigare boende säger det inte att de har ofantligt mycket mer pengar över till andra saker, som exempelvis kollektivtrafik för det. Du får nog börja ta med i dina tankebanor att samhället/världen hade inte fungerat om vi bara har människor som tjänar större summor pengar. Med detta menat att endel människor har mindre gott ställt och inte samma förutsättningar att spendera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har aldrig sagt att kollektivtrafiken ska kosta 20-30k, men att den ska kosta ett pris som gör att dom går runt på egna ben utan skattepengar.
Vilket borde motsvara en höjning mellan 25-70% beroende på hur stor del som är skattepengar. Hälso och miljöfördelar är annan sak, har aldrig sagt att man ska ta bort kollektivtrafiken bara att den ska hålla sina egna kostnader. Visst att det handlar om folk inte har råd att köpa boende för 10 miljoner boende, men samtidigt så en höjning av kollektivtrafiken pris med 25-70% är ändå betydlig billigare transportkostnad än dom som har en bil betalar med alla utgifter totalt. Visst finns det folk som inte har råd spendera, men av den meningen det handlar om prioritera sina utgifter. För varför ska vi skattebetalare ge rabatt på kollektivtrafik så folk kan spendera sina sparade extra pengar på semesterresor? Har väldigt svårt tro att folk hade börjat gå i personlig konkurs med en höjning av kollektivtrafiken med 25-70% Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|