FAQ |
Kalender |
![]() |
#161 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst har du en poäng, det var därför jag tillade den sista meningen
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att ens diskutera något deras egna betalda jurister säger är lika seriöst som om breivik advokat hävdar att han är oskyldig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast juristerna har fel på vissa punkter, läser man artikeln.
"Saknade giltigt färdbevis Men så enkelt är det inte, enligt juristerna. De hänvisar till Högsta domstolens skrivningar i ett antal rättsfall där det vid tillfället för gripandet tillåts föreligga en viss osäkerhet ifråga om den gripne faktiskt är skyldig till brott." Sedan: ""Det råder ingen tvekan om att resenären inte hade något giltigt färdbevis". Det bygger dels på filmen från Spårvägens övervakningskamera, som - enligt juristerna - tydligt visar att resenären inte stämplade sitt kort vid ombordstigningen utan direkt gick och satte sig. Dels på att hon först efter fem hållplatser, sex minuters resa, när kontrollanterna steg på vagnen, reste sig upp och försökte stämpla sitt kort." Problemet i detta är ju att kontrollanter inte hade tillgång eller sett övervakningsfilmen från spårvagnen i detta tillfälle och då absolut inte kunnat veta detta innan. Vilket går tillbaka till första punkten då kontrollanten inte har någon aning om detta, för som sagt inget brott att inte visa biljett. Även inget brott att råka tappa sin biljett. Så deras bedömning är ju helt felaktig, då dom inte kan ta hänsyn till fakta dom fått fram efteråt som inte fanns tillgänglig innan. Lita precis som att göra husrannsakan hos alla personer i Sverige och sedan hävda att det var rätt i efterhand då dom hittade saker då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan inte annat än att hålla med dig Patrik (för en gångs skull :-) ).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst är det så, lagen behöver förändras på denna punkten, annars kan man väl lika gärna skippa kontrollerna helt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att de "förlorade" pengar denna gång utan kontroller beror ju på att de tydligt gick ut med att inga sådana skulle ske. Det räcker ju att endast kontrollera så pass ofta att resenärer inte vill riskera att åka utan biljett + då att kontrollavgiften om man åker fast är tillräckligt hög. Jag tror även att många av de som inte betalade då ville straffa bolaget för denna incident. Som betalande resenär vill jag ha en bra balans mellan att alla betalar och mängden kontroller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sedan beror det mycket på deras egna värdelösa service, är buss/spårvagn inte i tid? Så klart man vägrar betala för den resan då. Är det totalt fullt så man får trängas som boskap? Så klart man inte betalar då.
Så ska folk börja betala mer för sig får dom även börja leverera en korrekt tjänst, inte ta fullt pris och blåsa kunderna. Sedan finns ju ju självklart folk som inte skulle betala även om det finns fullt med plats och dom är i tid. Men är ju ändå inte rätt med ökad trakasserier med ökat antal kontroller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag reser dagligen med dom i Göteborg och det är sällan som det krånglar, isg handlar det kanske om 10min i 95% av de krånglande fallen. I dessa fall då det krånglar har de en resgaranti, du kan t.ex. få kompensation eller ta en taxi och få upp till ett visst belopp i ersättning. Det är en fri marknad så du kanske kan starta din egen kollektivtrafik och erbjuda perfekt service, rena och hela fordon och till den fantastiska summan av 0kr per tur? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Även om spårvagnarna funkar i rätt okej i tid, dock pendeln är lite så och så med. Anser inte marknaden är fri, anser kollektivtrafiken inte ska få bidrag från skattepengar utan vara helt självfinansierad. Jag åker väldigt mycket taxi, dom gångerna man åker spårvagn i GBG är om man bara ska en bit inom centrum då det går smidigare. Men man ser ju hur överfullt det ofta är på många av dom. Så jag förstår varför folk inte kan tänka sig betala för många turer. Resegaranti är ett skämt, du får lägga på 2000 för din tid att ens orka skicka in en sådan sak. När jag bodde i Sverige hamnade jag runt 10-20k i taxi resor per år när man åkte med SJ exempelvis. När jag var tillbaka i Sverige för några veckor sedan under 2v bara hamnade jag på runt 10k i taxi resor bara där för att inget fungerar i U-landet Sverige. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|