Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Borde telefonförsäljning förbjudas?

Visa resultat för omröstning: Borde telefonförsäljning förbjudas?
Ja 28 48.28%
Nej 6 10.34%
Nej, men regleras hårdare 23 39.66%
Vet ej 1 1.72%
Antal röster: 58. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-27, 18:08 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Problemet är hur man definierar det, eftersom det i princip skulle kunna används mot alla företag som kommer från ett företag.

Det som borde styras upp är hur avtal/köp ingångna via telefon ska bekräftas. Har via ett sidouppdrag kommit i kontakt med flera som har fastnat i Quals (telefoniavtal) sjuka avtal, där det inte ens ordentligt underlag för beställningarna.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 18:26 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag vet inte vad jag tycker sämst om, förbud eller telefonförsäljare.

Jag gillar inte fackföreningar heller. Men i det här fallet så känns det som om fackföreningarna borde kräva fast lön åt alla telefonförsäljare. Om det blev ett avtalat krav inom branschen, så skulle man bli av med 90 % av de värsta samtalen. Att säljföretagen kan spamma samtal beror nämligen på att det ofta inte kostar dem någonting. De erbjuder rent provisionsbaserade löner och har en enormt hög personalomsättning.

Så kräv fast lön åt alla telefonförsäljare. Då slår du två flugor i en smäll. Du rensar bort oseriösa ungdomsjobb/arbetsgivare och får färre telefonförsäljare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 23:44 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag vet inte vad jag tycker sämst om, förbud eller telefonförsäljare.

Jag gillar inte fackföreningar heller. Men i det här fallet så känns det som om fackföreningarna borde kräva fast lön åt alla telefonförsäljare. Om det blev ett avtalat krav inom branschen, så skulle man bli av med 90 % av de värsta samtalen. Att säljföretagen kan spamma samtal beror nämligen på att det ofta inte kostar dem någonting. De erbjuder rent provisionsbaserade löner och har en enormt hög personalomsättning.

Så kräv fast lön åt alla telefonförsäljare. Då slår du två flugor i en smäll. Du rensar bort oseriösa ungdomsjobb/arbetsgivare och får färre telefonförsäljare.
En fantastiskt kreativ lösning som hade hjälpt oss som blir uppringda och framförallt alla som jobbar inom branschen. Det är nästan så att Gustav förtjänar ett nobelpris för denna briljanta idé!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 10:58 #4
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
En fantastiskt kreativ lösning som hade hjälpt oss som blir uppringda och framförallt alla som jobbar inom branschen. Det är nästan så att Gustav förtjänar ett nobelpris för denna briljanta idé!
Håller med om att det är en bra steg att ta samtidigt som jag tror att det krävs flera åtgärder.

Det börjar bli standard att man erbjuder sina anställde en fast lön + provision men frågan är om inte det ibland är sämre då man vet att det är en skitprodukt som ska ut och att det knappast går att överleva på provisionen då det är så få sälj så man lockar med en låg fast lön och låter säljarna plöja igenom listan av stackars ovetande privatpersoner och företagare.

Jag tror att det behövs en kvalitétssäkring av produkter som säljs. Telemarketingbolagen säljer ju för att överleva vad dom säljer är en annan femma.

Om det är en bra produkt som har ett värde för slutkund så är det enkelt att sälja den vilket innebär att säljaren kan leva på endast provisionen (dock kan det vara bra att ha en fast lön som livlina)

Bra produkter, bra förpackat som säljs till redan analyserade kundgrupper av säljare som själva älskar produkten, det kan bli melodin till bättre telemarketing.


Håll f ö utkik i feedbackavdelningen då jag tror att en potentiell lösning snart kan presenteras
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 15:02 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag vet inte vad jag tycker sämst om, förbud eller telefonförsäljare.

Jag gillar inte fackföreningar heller. Men i det här fallet så känns det som om fackföreningarna borde kräva fast lön åt alla telefonförsäljare. Om det blev ett avtalat krav inom branschen, så skulle man bli av med 90 % av de värsta samtalen. Att säljföretagen kan spamma samtal beror nämligen på att det ofta inte kostar dem någonting. De erbjuder rent provisionsbaserade löner och har en enormt hög personalomsättning.

Så kräv fast lön åt alla telefonförsäljare. Då slår du två flugor i en smäll. Du rensar bort oseriösa ungdomsjobb/arbetsgivare och får färre telefonförsäljare.
Ett sätt att minska behovet av döda samtal, dvs när en säljare ringer till en ointresserad skulle kunna vara att varje kund får möjligheten att gå in på en webbsida och uttrycka behov av att lösa ett problem man har och kunna göra det så att säljarna inte vet vem kunden är.

Det krävs en attitydförändring från kunder där de tar mer initiativ och är mer undersökande och aktiva. Samtidigt kräver det mer respekt för kunderna från säljarnas sida, idag är den respekten obefintlig.

Samtidigt ska säljaren kunna ge ett erbjudande till kunden utan att säljaren vet vem kunden är.

Om kunden tycker erbjudandet är intressant så kan kunden "öppna upp" möjligeheten till kommunikation, endera att kunden tar kontakt med säljaren eller att kunden tillåter säljaren att ta kontakt med kunden och anger hur.

Det finns några webbsidor som påbörjat den här trenden som göratt kunden kan söka en leverantör genom att de får skicka offert o s v men det finns mer att göra på den fronten.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-28 klockan 15:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 17:19 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det krävs en attitydförändring från kunder där de tar mer initiativ och är mer undersökande och aktiva. Samtidigt kräver det mer respekt för kunderna från säljarnas sida, idag är den respekten obefintlig.
Attitydförändring? Jag vill inte att någon ringer mig med erbjudanden. Om jag har ett behov som jag inte vet om är det inte mycket till behov. Om jag har ett behov kommer jag också försöka hitta en lösning på det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 01:12 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Attitydförändring? Jag vill inte att någon ringer mig med erbjudanden. Om jag har ett behov som jag inte vet om är det inte mycket till behov. Om jag har ett behov kommer jag också försöka hitta en lösning på det.
Jag menade inte att kunderna i gemen har "fel attityd" utan det var mest säljarna jag syftade på, men det blev lite otydligt formulerat.

Kunderna ska kanske inte sitta och vänta på att det dyker upp ett erbjudande utan söka efter lösningar på sina problem själva, mer så jag tänkte...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017