FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hur gör man det rent praktiskt i de förslagen du ger? Jag har som sagt inte så bra kunskap för att programmera från scratch. Jag slet mitt hår med detta ett bra tag innan jag fick det att fungera.. Och så kommer denna bomben. Är det svårt att dra info från XML till en egen databas med intervall, exempelvis var 120e sec? Det låter ju onekligen som ett bra sätt. Är någon här intresserad av att hjälpa mig? Jag betalar givetvis om det krävs. Jag kan posta min nuvarande kod här så fort jag kommit hem från jobb. Annars tar jag den lata lösningen och köper den billigaste VPSen och har enbart min .php-fil liggandes där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Däremot blev jag lite fundersam, erbjuder One.com verkligen schemaläggning?
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu vet jag inte om de gör det eller inte, det går ju dock att "fullösa" genom att lägga in kontrollkod i indexfilen som kollar om datat är >120s gammal och annars hämtar ny. Inte optimal lösning, men den fungerar på ställen som inte erbjuder cron eller någon motsvarighet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En annan fullösning är att använda en extern tjänst som t ex SetCronJob.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Egenreklam är som sagt var inte tillåten, vill du diskutera det en gång till så välj en annan tråd. Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, varför börjar då Clarence nämna memory cache, om det nu är så? Samt det är inte mitt fel att ingen annan erbjuder memcache. Jag har i väldigt många fall rekommenderat saker som de allra flesta webbhotell erbjuder, men då tolkas det inte som egenreklam.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, nu fick jag troligtvis positiva besked. Här följer min chatt-session med One.com. Läs den gärna och kommentera.
Fenar: Thank you for using One.com 24/7 Interactive Online Support. My name is Fenar. How may I assist you? you: Hi ! I am wondering if One.com supports any op-cache, for instance APC or xcache? Fenar: hello there Fenar: okay Fenar: Please hold on while I check. Fenar: May I know the domain name? you: www.xxxxx.se Fenar: yes, I can disable the xcache for your domain. you: What do you mean by disable it? Should'nt it be enabled if I want to use it? Fenar: if it remains enabled, then your php files are cached and if you make updates to it, the cache will only be dropped after a few minutes and not instantly you: Ah ok, the thing is that I want to update data from Yahoo API (stock information) every 120 second. Will this work with xcache disabled? I spoke with another person at One.com yesterday and they told me that you did not support APC or other caching "functions/modules". Fenar: unfortunately, APC (PHP) is not supported on our servers you: Ok, I am only familiar with APC so far. Could you tell me if xcache is a similar module/function to ACP? Will my problem get solved if I program the code correctly? Fenar: xcache is installed on our servers and is enabled by default. Fenar: however, it is only us who have the access to enable/disable it you: So if I want to use the cache like I mentioned earlier (updating the stock information every 120 second), you should disable or have it enabled for my domain? Fenar: that I am uncertain though. Fenar: It is best to check this with your module developer whether it requires xcache enabled or disabled for it to work you: ok, I will ask them, and then get back to you. Is there any additional fee for enabling/disabling it? Fenar: no, there are no fees for that Betyder detta att jag kan använda mig av en caching-funktion likt den jag har med APC just nu? Ska den vara disabled eller enabled tror ni? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|