Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell med APC Caching

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-23, 09:51 #1
Marmoth Marmoth är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2012
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
APC eller Xcache erbjuder nog de flesta som konfigurerad opcode cache. Däremot skulle det förvåna mig om någon glömt att stänga av manuella cachen eftersom en öppen sådan med hundratals kunder bara skulle innebära att man tävlade om minnet, eller det var så högt att burken börjar swappa ändå.

Behöver du en memory cache på en sajt som annars är lämpad att köras i en genomsnittlig delad hostingmiljö tror jag att du är lite fel ute med antingen teknikval eller hostingval.
Okej. Tack för hjälpen.

Menar du att jag skulle behöva en VPS ?

Finns det något annat sätt att anropa data från ett XML doc till PHP var 120e sekund och cacha med APC? Jag vill nämligen inte att varje besök på min sida ska räknas som ett anrop på XML-dokumentet.
Marmoth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 10:00 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth Visa inlägg
Okej. Tack för hjälpen.

Menar du att jag skulle behöva en VPS ?

Finns det något annat sätt att anropa data från ett XML doc till PHP var 120e sekund och cacha med APC? Jag vill nämligen inte att varje besök på min sida ska räknas som ett anrop på XML-dokumentet.
Antar att det är en extern xml som du inte vill anropa alltför ofta? Varför inte bara spara informationen i din databas? Du kan även göra en egen enkel cache genom att skapa textfiler med aktuell html i.

I princip alla svenska webbhotell är bättre än One.com kan tilläggas
Oläst 2012-04-23, 11:50 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Antar att det är en extern xml som du inte vill anropa alltför ofta? Varför inte bara spara informationen i din databas? Du kan även göra en egen enkel cache genom att skapa textfiler med aktuell html i.

I princip alla svenska webbhotell är bättre än One.com kan tilläggas
Ja, det är Yahoo's API jag använder, dvs deras XML.

Hur gör man det rent praktiskt i de förslagen du ger? Jag har som sagt inte så bra kunskap för att programmera från scratch. Jag slet mitt hår med detta ett bra tag innan jag fick det att fungera.. Och så kommer denna bomben.

Är det svårt att dra info från XML till en egen databas med intervall, exempelvis var 120e sec? Det låter ju onekligen som ett bra sätt.

Är någon här intresserad av att hjälpa mig? Jag betalar givetvis om det krävs. Jag kan posta min nuvarande kod här så fort jag kommit hem från jobb.

Annars tar jag den lata lösningen och köper den billigaste VPSen och har enbart min .php-fil liggandes där.
Oläst 2012-04-23, 12:02 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ja, det är Yahoo's API jag använder, dvs deras XML.

Hur gör man det rent praktiskt i de förslagen du ger? Jag har som sagt inte så bra kunskap för att programmera från scratch. Jag slet mitt hår med detta ett bra tag innan jag fick det att fungera.. Och så kommer denna bomben.

Är det svårt att dra info från XML till en egen databas med intervall, exempelvis var 120e sec? Det låter ju onekligen som ett bra sätt.

Är någon här intresserad av att hjälpa mig? Jag betalar givetvis om det krävs. Jag kan posta min nuvarande kod här så fort jag kommit hem från jobb.

Annars tar jag den lata lösningen och köper den billigaste VPSen och har enbart min .php-fil liggandes där.
Om du ställer en konkret fråga under "Serversidans teknologier" så får du säkerligen svar. Detta är enkel rutinkod för de flesta och det kostar inte mycket om du anlitar någon att fixa till det, blir garanterat billigare än en VPS i längden.

Däremot blev jag lite fundersam, erbjuder One.com verkligen schemaläggning?
Oläst 2012-04-23, 12:51 #5
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Däremot blev jag lite fundersam, erbjuder One.com verkligen schemaläggning?
Nu vet jag inte om de gör det eller inte, det går ju dock att "fullösa" genom att lägga in kontrollkod i indexfilen som kollar om datat är >120s gammal och annars hämtar ny. Inte optimal lösning, men den fungerar på ställen som inte erbjuder cron eller någon motsvarighet.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 13:03 #6
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
En annan fullösning är att använda en extern tjänst som t ex SetCronJob.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 13:17 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Nu får du ge dig, det jag argumenterar för grundläggande är ju att det mycket väl går att erbjuda memcached på shared hosting. Det spelar ju ingen roll vad jag skriver när det kommer till teknik så tolkar du det som egen reklam. Det jag skrev är ju bara ett svar på att du börjar argumentera emot mitt första påstående. Antingen fixar ni en sektion i forumet där man kan presentera vad man erbjuder, eller så får du hålla tyst.
Du gav inga relevanta råd för hans specifika fall, endast sådana som passar in på din egen tjänst. Naturligtvis går då tankarna åt det hållet med tanke på din historia. Nog talat om det. Det finns ingenting alls som tyder på att han skulle ha något behov av memcache utan han bör klara sig utmärkt på de flesta webbhotell. Ge då istället förslag på en bättre teknisk lösning för hans tillämpning precis som vi andra gjord. Om du istället bara ger råd för egen vinning, varför skulle han då lita på dig som tjänsteleverantör?

Egenreklam är som sagt var inte tillåten, vill du diskutera det en gång till så välj en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
En annan fullösning är att använda en extern tjänst som t ex SetCronJob.
Fast då får han betala en liten peng om han vill köra så pass ofta. Sedan är frågan hur stabilt den tjänsten fungerar för cron jobs som körs ofta? Har själv aldrig använt den eftersom jag alltid kört egna cron jobs men någon annan kanske kan recensera.
Oläst 2012-04-23, 10:38 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Spara den nedladdade filen. Spara informationen till databas. Spara information till annat strukturerat format. Köra som cronscript eller bara kolla modified time på filen eller flagga i databasen. Memory cachens enda fördel är att den är något effektivare, vilket inte blir märkbart förutom vid extrem trafik då du ändå bör flytta eller om webbhotellets disk är otroligt slö då du ändå bör flytta.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 11:51 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Spara den nedladdade filen. Spara informationen till databas. Spara information till annat strukturerat format. Köra som cronscript eller bara kolla modified time på filen eller flagga i databasen. Memory cachens enda fördel är att den är något effektivare, vilket inte blir märkbart förutom vid extrem trafik då du ändå bör flytta eller om webbhotellets disk är otroligt slö då du ändå bör flytta.
Läs gärna inlägge ovan detta.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017