Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpta länkar fungerar!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-17, 15:53 #1
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
gfors:
Då och då hör man från diverse evangelister (har inte tid att googla fram citat just nu) hur SEO-branschen skulle vara en fin och respekterad business bara alla undvek att köpa länkar, syssla med länkbyten och satellitsidor vars enda syfte är att driva trafik/skicka länkkraft och så vidare. På dem låter det som om allt alla behöver göra är att skapa bra och länkvärt innehåll...

makafl0w:

Det är en sak att avslöja affärshemligheter, en annan att bestämt ge felaktiga råd (avråda från att köpa länkar) genom att använda lögnaktiga eller tvivelaktiga argument när man besvarar direkta frågor. Det är en sak om någon skriver: "Vad är ert bästa SEO-knep som ni inte avslöjat hittills?" på ett publikt forum jämfört med "Ger det något att köpa länkar?"

Det handlar ju knappast om att avslöja hemligheter, utan bara om ett rent lögnaktigt beteende.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 16:53 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Google kan ofta inte se skillnad på naturliga och köpta länkar. En bra länk är alltid en bra länk och det är med länkar som med allt annat - man får det man betalar för.

Men det innebär en risk att köpa länkar. Risken för upptäckt är liten, men den finns där. Google i sin tur granskar alltmer innehåll manuellt. Så den som köper länkar kan leva med bra placeringar i fem år, bara för att vakna en morgon och hitta sin sida på plats 500 i serp:en.

Under de sju år som jag har arbetat med SEO så har jag aldrig köpt en länk. Och jag har aldrig varit med om att någon av mina sidor fallit fritt i serp:en. Jag har däremot många kollegor, konkurrenter och bekanta vars webbsidor har fallit som sänken. Och dessa har alla gemensamt att de har köpt länkar.

Det är min erfarenhet på sju år. Och jag är övertygad om att skillnaden blir ännu mer uppenbar om man tittar på en fjortonårsperiod. Jag får erkänna att man ibland blir lite skadeglad när man ser sina konkurrenter bli totalt förintade i Google inom loppet av en timme . Jag stör mig därför inte på konkurrenter som köper länkar. De brukar nå snabbare resultat än vad jag gör, men tar samtidigt en större risk. Så oddsen är sjysta, även om Google kallar det för fusk.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 18:46 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Google i sin tur granskar alltmer innehåll manuellt.
Google har 10 000+ manuella granskare. De som vill läsa den läckta manualen de använder, kan ladda ner här: http://www.mediafire.com/?1d3rhu0ka3625jn

En bra genomgång av manualen:
http://searchenginewatch.com/article...n-a-URL-Rating
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 19:24 #4
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Google har 10 000+ manuella granskare. De som vill läsa den läckta manualen de använder, kan ladda ner här: http://www.mediafire.com/?1d3rhu0ka3625jn

En bra genomgång av manualen:
http://searchenginewatch.com/article...n-a-URL-Rating
Oj, det där blir intressant läsning, även om jag antar att äktheten är svår att verifiera. Tackar!

-----

Angående alla tips och råd som man får kring SEO, om att man inte ska köpa länkar och att "content is king", så ska man veta att det inte finns någon gudomlig rättvisa. Och framför allt inte i Google. Bra content blir inte alltid belönat och fusk blir inte alltid straffat. Men så är det å andra sidan med allting i livet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017