FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Planen för en rådiamant är väl snarast att slipa den till ett vackert smycke och sälja den på smyckesmarknaden eller att sälja den till en gruvindustri som gör Borrkronor.... Har du en plan med en domän att göra något av den så kan den få ett värde, men utan plan ser jag inte det värdet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Finns en del förslag på domänvärderingsfaktorer här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Åsikterna i denna tråd visar ju att många här inte har någon inblick i den enorma domänmarknaden. Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k (om man ska snacka likvidering till handlare inom någon vecka) och tvåsiffror .com likadant, tack vare asiaterna. Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror. Regel nummer 1 kan vara att alla modeller och estibots kan slängas i sopkorgen om vi snackar generellt värde på ett namn (ej strikta parkeringsnamn eller liknande). Här håller samtliga av de stora elefanterna med. Connys metoder fungerar helt enkelt inte eftersom han inte har någon erfarenhet av denna marknad. KANSKE kan han komma i närheten om vi snackar övertagande av befintlig verksamhet, d.v.s. där domännamnet antagligen inte utgör någon större del av totalsumman. Multiplar runt 24 månader plus minus kan vara ett oerhört trubbigt måttsnöre för t.ex. parkerade namn, men notera att även här spelar en mängd andra faktorer in. Ni borde för övrigt lyssna lite på t.ex. ztream som bevisligen har track-record och som försöker tala lite vett till er här inne. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som köpare skulle man även själv kunna försöka bedöma om man kan räkna hem en domäninvestering för ett planerat webbprojekt. Man kan t ex anta att en viss domän skulle minska kostnaderna (OBS! Tid är också pengar som bekant) för sökoptimering, branding, konvertering etc. jämfört med att använda en annan (sämre) domän. Om man har tillräcklig erfarenhet på området kan man t ex använda en egen ROI-regel som säger att det ska vara sannolikt att man kan räkna hem domäninvesteringen efter ett år och att det ska vara osannolikt att man inte har räknat hem den efter tre år. Återigen kommer det en dålig jämförelse med ett köp av bostadsrätt, bl a eftersom investeringshorisonten är längre, men here goes ![]() Senast redigerad av dannelito den 2012-04-08 klockan 22:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Konkurrens på Adwords är en bra input för värde på ett domännamn.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|