FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Suck...
Ett till off-topic svar från en person som har problem med att det finns en andrahandsmarknad för domäner och således förpestar alla trådar om domäner med bullshit och jag raderar alla dennes inlägg. De som inte kan något om att värdera domäner håller from nu käften i tråden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Finns en del förslag på domänvärderingsfaktorer här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
De domäner du nämner som exempel där är i mina ögon värdelösa. Jag ser inget värde i ett domännamn bara för att det är kort. Det måste betyda nånting , exempelvis 42.com hade jag sett som extremt mycket värdefullare av den anledningen att liftarens guide till galaxen har sålt i miljoner exemplar och de flesta som löst boken kan relatera till talet. Ett annat värdefullt domännamn hade varit 8.com 88.com 888.com osv... Varför? (syftar inte på nå nazistgrejer eller poker) För att det finns över 1 miljard kineser som ser talet 8 som lyckobringande.
Så om man ska sälja en domän baserat enbart på domännamnet så måste den för det första betyda något för tillräckligt stor mängd människor för att man ska kunna göra något av den. Om domännamnet är en exakt match av en sökfras som det googlas på väldigt frekvent och betydelsen av ordet dessutom är en produkt eller tjänst som är dyr och har bra marginaler så är dessa framförallt de faktorer som gör att man kan ta ordentligt betalt för domänen. Jag håller med Conny om värderingsbiten också. Man ser massa folk här som försöker kränga blabla.se med en idé för 50k. Det enda man behöver göra är att exekvera idén(den svåra biten) för att tjäna storkovan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har rensat ot. Inlägg ska svara på frågan om metoder och faktorer för domänvärdering.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Åsikterna i denna tråd visar ju att många här inte har någon inblick i den enorma domänmarknaden. Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k (om man ska snacka likvidering till handlare inom någon vecka) och tvåsiffror .com likadant, tack vare asiaterna. Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror. Regel nummer 1 kan vara att alla modeller och estibots kan slängas i sopkorgen om vi snackar generellt värde på ett namn (ej strikta parkeringsnamn eller liknande). Här håller samtliga av de stora elefanterna med. Connys metoder fungerar helt enkelt inte eftersom han inte har någon erfarenhet av denna marknad. KANSKE kan han komma i närheten om vi snackar övertagande av befintlig verksamhet, d.v.s. där domännamnet antagligen inte utgör någon större del av totalsumman. Multiplar runt 24 månader plus minus kan vara ett oerhört trubbigt måttsnöre för t.ex. parkerade namn, men notera att även här spelar en mängd andra faktorer in. Ni borde för övrigt lyssna lite på t.ex. ztream som bevisligen har track-record och som försöker tala lite vett till er här inne. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som köpare skulle man även själv kunna försöka bedöma om man kan räkna hem en domäninvestering för ett planerat webbprojekt. Man kan t ex anta att en viss domän skulle minska kostnaderna (OBS! Tid är också pengar som bekant) för sökoptimering, branding, konvertering etc. jämfört med att använda en annan (sämre) domän. Om man har tillräcklig erfarenhet på området kan man t ex använda en egen ROI-regel som säger att det ska vara sannolikt att man kan räkna hem domäninvesteringen efter ett år och att det ska vara osannolikt att man inte har räknat hem den efter tre år. Återigen kommer det en dålig jämförelse med ett köp av bostadsrätt, bl a eftersom investeringshorisonten är längre, men here goes ![]() Senast redigerad av dannelito den 2012-04-08 klockan 22:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Konkurrens på Adwords är en bra input för värde på ett domännamn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
Faktum - Det finns en andrahandsmarknad för domäner. "Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k …"
Om vi har denna insikt/faktum som utgångspunkt för vår vidare forskning så kanske trådens kvalité och nytta ökar. Det vi har kommit fram till än så länge gällande parametrar som kan påverka ett domännamns värde: - Antal tecken - Sökfrekvens - Trend (branding möjligheter, namnets betydelse för människor) - Domänens ålder - Tidlöst ord (värdering.se kontra värdering2010.se) - Vad liknande domäner sålts för - Timeback check (när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänen, om den eventuellt har inlänkar samt eventuell historik på Google) - Unikhet - Konkurrens på Adwords Nedanstående fem faktorer redovisas här och är värda att nämnas i vår lista: - Typ av TLD - Lediga TLDs - SEO-data - Prefix och Suffix - Bindestreck, böjningar Mer? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|