FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Jag tror inte du skulle betala en krona för ett domännamn som du varken kan sälja eller placera en webbsida på ![]() Ska vi applicera Connys formel på domännamn (utan tillhörande webbsida), så skulle jag säga att "r" är den avkastning som du får via klick på en parkerad domän. Och "R" är den förtjänst som du hoppas göra då du säljer domänen till ett högre pris än du köpte den för. ---- @Imani: Det finns inga parametrar för att värdera ett domännamn. Allt du kan gå på vid en värdering är vad liknande domäner har sålt för tidigare. Den lista som du själv har påbörjat innehåller bra saker att beakta, men det är inte något direkt verktyg för värdering. Dock är jag övertygad om att någon professor på något universitet inom en nära framtid kommer att ta fram en riktig formel med riktiga parametrar på hur man värderar ett domännamn. Och som alltid så kommer den formeln att innehålla så många x att den blir i stort sett praktiskt oanvändbar (vilket professorn, som är akademiker, naturligtvis kommer att tycka är irrelevant) ![]() För att ändå lämna ett bidrag, så skulle jag säga: - Målgruppen och dess storlek - Juridisk hållbarhet Målgrupp är mer än bara tld och språk. Det är en kombination av de båda och köpkraften i den kultursfär som domänen riktar sig till. Allt som existerar kan bli tvistigt. Med juridisk hållbarhet så avser jag hur sannolikt det är att man kan försvara sin äganderätt till domänen vid en eventuell rättstvist. Varumärkesintrång är väl det man först kommer att tänka på, men det kan även finnas andra faktorer. Domänen kan tex vara pantsatt eller ha oklara ägarförhållanden (som fallet var med tex sex.com under en längre tid). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det verkar inte vara många som är ute i den "verkliga" företags världen. Vet du hur mycket ett vanligt litet företag lägger på annonser och annan föråldrad marknadsföring som oftast ger väldigt lite tillbaka?
Jag kan inte hitta någon mer lönsam marknadsföringsåtgärd än att köpa det bästa domännamnet inom just den nischen man är verksam i. Om jag säljer braskaminer så är det bästa domän namnet braskaminer.se och braskamin.se som jag kan ha. Dessa domäner sätter man upp som marknadsförings domäner, d.v.s. man använder dom för ren marknadsföring och har sin vanliga företagssida för att presentera sitt företag på ett seriöst och riktigt sätt. Låt oss säga att företaget som tillverkar och säljer braskaminer, betalar 50 000 kr st för dessa domännamn. Dyrt? Nej inte om du jämför med andra marknadsföringsåtgärder. För det första så kommer företaget att ses som företaget att gå till när det gäller braskaminer eftersom det är så vi tänker - "det måste vara det bästa företaget att vända mig till som har domänen som jag söker efter". Vi reagerar så, undermedvetet. För det andra, när ETT RIKTIGT FÖRETAG använder en exakt matchande sökords domän , med riktigt innehåll på sidan så rankas domänen/sidan högre i sökomotorerna än en liknande sida utan exakt matchande domän namn. Det är så. Gör en koll, så får du se. När vanliga företag får upp ögonen för värdet av att ha det bästa sökordet inom sin nisch som marknadsförings domän, då kommer priserna att stiga väldigt mycket. Och jag har märkt att det verkar att vara lite på gång åt det hållet. Så här tycker jag att man ska värdera en sökords domän för att få fram ett minsta försäljnings värde: Antalet sökningar per år x CPC x 10%( antalet procent av klicken man bör få om man hamnar på 3:e plats i Googles sökmotor med ett bra domännamn)= minsta försäljnings pris Vad tycker du? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du vill få fram kriterier för att bedöma potentialen i en idé så går det givetvis, men det är mycket subjektivt gissande och kräver en grundlig analys och resultatet är genuint osäkert.
Om vi jämför med aktievärdering så har det också massor av osäkerhetsfaktorer men man har oftast ett underliggande värde i form av cashflow, substansvärde, avkastning och riskvärderingar. För marknadsnoterade aktier har man har också en betydligt mer omfattande daglig marknadsvärdering som underlättar prissättningen och bedömningen om värdet på en aktie. Värderingen av domännamn på internet saknar många av de här kriterierna. Som du själv skriver så värderas domännamn ofta efter hur likanande domännamn har värderats. Dvs man skulle i aktievärden värdera Volvo efter hur det går för Scania eller tvärtom, det finns ju jämförelsetal men de är trubbiga även för aktier. För internetdomäner är det helt avgörande om en potentiell köpare har en plan för genomförande för att domänen ska ha något värde alls. Det går inte heller att jämföra värderingen av en obebyggd markplätt då den har ett realt värde i sig, man får en bit mark med på köpet så att säga. Domänen är bara några bokstäver i en viss följd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men betyder det att du ser domäner som ZQ.com ZX.com 32.com osv helt värdelösa för att de egentligen varken är brandable eller speciellt bra för någon affärside? jag skulle utan tvekan betala 50-100.000 kr för hela den ovannämnda bunten då jag ser på dem som både sällsynta och som aktier .
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Suck...
Ett till off-topic svar från en person som har problem med att det finns en andrahandsmarknad för domäner och således förpestar alla trådar om domäner med bullshit och jag raderar alla dennes inlägg. De som inte kan något om att värdera domäner håller from nu käften i tråden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
De domäner du nämner som exempel där är i mina ögon värdelösa. Jag ser inget värde i ett domännamn bara för att det är kort. Det måste betyda nånting , exempelvis 42.com hade jag sett som extremt mycket värdefullare av den anledningen att liftarens guide till galaxen har sålt i miljoner exemplar och de flesta som löst boken kan relatera till talet. Ett annat värdefullt domännamn hade varit 8.com 88.com 888.com osv... Varför? (syftar inte på nå nazistgrejer eller poker) För att det finns över 1 miljard kineser som ser talet 8 som lyckobringande.
Så om man ska sälja en domän baserat enbart på domännamnet så måste den för det första betyda något för tillräckligt stor mängd människor för att man ska kunna göra något av den. Om domännamnet är en exakt match av en sökfras som det googlas på väldigt frekvent och betydelsen av ordet dessutom är en produkt eller tjänst som är dyr och har bra marginaler så är dessa framförallt de faktorer som gör att man kan ta ordentligt betalt för domänen. Jag håller med Conny om värderingsbiten också. Man ser massa folk här som försöker kränga blabla.se med en idé för 50k. Det enda man behöver göra är att exekvera idén(den svåra biten) för att tjäna storkovan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har rensat ot. Inlägg ska svara på frågan om metoder och faktorer för domänvärdering.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Faktum - Det finns en andrahandsmarknad för domäner. "Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k …"
Om vi har denna insikt/faktum som utgångspunkt för vår vidare forskning så kanske trådens kvalité och nytta ökar. Det vi har kommit fram till än så länge gällande parametrar som kan påverka ett domännamns värde: - Antal tecken - Sökfrekvens - Trend (branding möjligheter, namnets betydelse för människor) - Domänens ålder - Tidlöst ord (värdering.se kontra värdering2010.se) - Vad liknande domäner sålts för - Timeback check (när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänen, om den eventuellt har inlänkar samt eventuell historik på Google) - Unikhet - Konkurrens på Adwords Nedanstående fem faktorer redovisas här och är värda att nämnas i vår lista: - Typ av TLD - Lediga TLDs - SEO-data - Prefix och Suffix - Bindestreck, böjningar Mer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror väl på vad behovet är för domänen?
Jag skaffade nyligen en ny domän och då var det viktigt att den kan brandas, lätt att komma ihåg, uttala och stava till. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|