Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att värdera ett domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-08, 19:37 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Visst, det gäller att komma i kontakt med rätt spekulant för att få ut så mycket som möjligt, både vad gäller bostadsrätter och domäner.

En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika.
Kontentan av det hela är att värdet är vad köparen vill betala, inte vad säljaren begär eller önskar sig.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 01:04 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord?
Men du har ju en "genomföringsplan" . Du räknar med att du ska kunna sälja domänen för mer pengar än du köpte den.

Jag tror inte du skulle betala en krona för ett domännamn som du varken kan sälja eller placera en webbsida på .

Ska vi applicera Connys formel på domännamn (utan tillhörande webbsida), så skulle jag säga att "r" är den avkastning som du får via klick på en parkerad domän. Och "R" är den förtjänst som du hoppas göra då du säljer domänen till ett högre pris än du köpte den för.

----

@Imani: Det finns inga parametrar för att värdera ett domännamn. Allt du kan gå på vid en värdering är vad liknande domäner har sålt för tidigare. Den lista som du själv har påbörjat innehåller bra saker att beakta, men det är inte något direkt verktyg för värdering.

Dock är jag övertygad om att någon professor på något universitet inom en nära framtid kommer att ta fram en riktig formel med riktiga parametrar på hur man värderar ett domännamn. Och som alltid så kommer den formeln att innehålla så många x att den blir i stort sett praktiskt oanvändbar (vilket professorn, som är akademiker, naturligtvis kommer att tycka är irrelevant) .

För att ändå lämna ett bidrag, så skulle jag säga:

- Målgruppen och dess storlek
- Juridisk hållbarhet

Målgrupp är mer än bara tld och språk. Det är en kombination av de båda och köpkraften i den kultursfär som domänen riktar sig till.

Allt som existerar kan bli tvistigt. Med juridisk hållbarhet så avser jag hur sannolikt det är att man kan försvara sin äganderätt till domänen vid en eventuell rättstvist. Varumärkesintrång är väl det man först kommer att tänka på, men det kan även finnas andra faktorer. Domänen kan tex vara pantsatt eller ha oklara ägarförhållanden (som fallet var med tex sex.com under en längre tid).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 21:32 #3
sommaren sommaren är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
sommaren sommaren är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
Standard Att värdera en sökords domän

Det verkar inte vara många som är ute i den "verkliga" företags världen. Vet du hur mycket ett vanligt litet företag lägger på annonser och annan föråldrad marknadsföring som oftast ger väldigt lite tillbaka?

Jag kan inte hitta någon mer lönsam marknadsföringsåtgärd än att köpa det bästa domännamnet inom just den nischen man är verksam i. Om jag säljer braskaminer så är det bästa domän namnet braskaminer.se och braskamin.se som jag kan ha. Dessa domäner sätter man upp som marknadsförings domäner, d.v.s. man använder dom för ren marknadsföring och har sin vanliga företagssida för att presentera sitt företag på ett seriöst och riktigt sätt.

Låt oss säga att företaget som tillverkar och säljer braskaminer, betalar 50 000 kr st för dessa domännamn. Dyrt? Nej inte om du jämför med andra marknadsföringsåtgärder. För det första så kommer företaget att ses som företaget att gå till när det gäller braskaminer eftersom det är så vi tänker - "det måste vara det bästa företaget att vända mig till som har domänen som jag söker efter". Vi reagerar så, undermedvetet. För det andra, när ETT RIKTIGT FÖRETAG använder en exakt matchande sökords domän , med riktigt innehåll på sidan så rankas domänen/sidan högre i sökomotorerna än en liknande sida utan exakt matchande domän namn. Det är så. Gör en koll, så får du se.

När vanliga företag får upp ögonen för värdet av att ha det bästa sökordet inom sin nisch som marknadsförings domän, då kommer priserna att stiga väldigt mycket. Och jag har märkt att det verkar att vara lite på gång åt det hållet.

Så här tycker jag att man ska värdera en sökords domän för att få fram ett minsta försäljnings värde:
Antalet sökningar per år x CPC x 10%( antalet procent av klicken man bör få om man hamnar på 3:e plats i Googles sökmotor med ett bra domännamn)= minsta försäljnings pris

Vad tycker du?
sommaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:21 #4

Om du vill få fram kriterier för att bedöma potentialen i en idé så går det givetvis, men det är mycket subjektivt gissande och kräver en grundlig analys och resultatet är genuint osäkert.

Om vi jämför med aktievärdering så har det också massor av osäkerhetsfaktorer men man har oftast ett underliggande värde i form av cashflow, substansvärde, avkastning och riskvärderingar. För marknadsnoterade aktier har man har också en betydligt mer omfattande daglig marknadsvärdering som underlättar prissättningen och bedömningen om värdet på en aktie. Värderingen av domännamn på internet saknar många av de här kriterierna. Som du själv skriver så värderas domännamn ofta efter hur likanande domännamn har värderats. Dvs man skulle i aktievärden värdera Volvo efter hur det går för Scania eller tvärtom, det finns ju jämförelsetal men de är trubbiga även för aktier. För internetdomäner är det helt avgörande om en potentiell köpare har en plan för genomförande för att domänen ska ha något värde alls.

Det går inte heller att jämföra värderingen av en obebyggd markplätt då den har ett realt värde i sig, man får en bit mark med på köpet så att säga. Domänen är bara några bokstäver i en viss följd.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:46 #5
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
Men betyder det att du ser domäner som ZQ.com ZX.com 32.com osv helt värdelösa för att de egentligen varken är brandable eller speciellt bra för någon affärside? jag skulle utan tvekan betala 50-100.000 kr för hela den ovannämnda bunten då jag ser på dem som både sällsynta och som aktier .
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 17:10 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Suck...

Ett till off-topic svar från en person som har problem med att det finns en andrahandsmarknad för domäner och således förpestar alla trådar om domäner med bullshit och jag raderar alla dennes inlägg.

De som inte kan något om att värdera domäner håller from nu käften i tråden.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 17:28 #7
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
De domäner du nämner som exempel där är i mina ögon värdelösa. Jag ser inget värde i ett domännamn bara för att det är kort. Det måste betyda nånting , exempelvis 42.com hade jag sett som extremt mycket värdefullare av den anledningen att liftarens guide till galaxen har sålt i miljoner exemplar och de flesta som löst boken kan relatera till talet. Ett annat värdefullt domännamn hade varit 8.com 88.com 888.com osv... Varför? (syftar inte på nå nazistgrejer eller poker) För att det finns över 1 miljard kineser som ser talet 8 som lyckobringande.

Så om man ska sälja en domän baserat enbart på domännamnet så måste den för det första betyda något för tillräckligt stor mängd människor för att man ska kunna göra något av den.

Om domännamnet är en exakt match av en sökfras som det googlas på väldigt frekvent och betydelsen av ordet dessutom är en produkt eller tjänst som är dyr och har bra marginaler så är dessa framförallt de faktorer som gör att man kan ta ordentligt betalt för domänen.

Jag håller med Conny om värderingsbiten också. Man ser massa folk här som försöker kränga blabla.se med en idé för 50k. Det enda man behöver göra är att exekvera idén(den svåra biten) för att tjäna storkovan
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 20:21 #8
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Har rensat ot. Inlägg ska svara på frågan om metoder och faktorer för domänvärdering.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 11:56 #9
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2010
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar

Reg.datum: Dec 2010
Faktum - Det finns en andrahandsmarknad för domäner. "Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k …"

Om vi har denna insikt/faktum som utgångspunkt för vår vidare forskning så kanske trådens kvalité och nytta ökar.

Det vi har kommit fram till än så länge gällande parametrar som kan påverka ett domännamns värde:

- Antal tecken
- Sökfrekvens
- Trend (branding möjligheter, namnets betydelse för människor)
- Domänens ålder
- Tidlöst ord (värdering.se kontra värdering2010.se)
- Vad liknande domäner sålts för
- Timeback check (när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänen, om den eventuellt har inlänkar samt eventuell historik på Google)
- Unikhet
- Konkurrens på Adwords
Nedanstående fem faktorer redovisas här och är värda att nämnas i vår lista:
- Typ av TLD
- Lediga TLDs
- SEO-data
- Prefix och Suffix
- Bindestreck, böjningar

Mer?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 12:36 #10
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Det beror väl på vad behovet är för domänen?

Jag skaffade nyligen en ny domän och då var det viktigt att den kan brandas, lätt att komma ihåg, uttala och stava till.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017