Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att värdera ett domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-08, 17:10 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Suck...

Ett till off-topic svar från en person som har problem med att det finns en andrahandsmarknad för domäner och således förpestar alla trådar om domäner med bullshit och jag raderar alla dennes inlägg.

De som inte kan något om att värdera domäner håller from nu käften i tråden.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 17:18 #12
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag skulle nog säga att en diamant utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av smycken eller borrkronor så skulle knappast diamanter ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.
Jag skulle nog säga att en premiumdomän utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av att lansera kommersiella sajter på domännamn som är lätta att komma ihåg, har en hög igenkänningsfaktor (TLD) och som funkar bättre vid sökoptimering så skulle knappast premiumdomäner ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.

Finns en del förslag på domänvärderingsfaktorer här.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 17:28 #13
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
De domäner du nämner som exempel där är i mina ögon värdelösa. Jag ser inget värde i ett domännamn bara för att det är kort. Det måste betyda nånting , exempelvis 42.com hade jag sett som extremt mycket värdefullare av den anledningen att liftarens guide till galaxen har sålt i miljoner exemplar och de flesta som löst boken kan relatera till talet. Ett annat värdefullt domännamn hade varit 8.com 88.com 888.com osv... Varför? (syftar inte på nå nazistgrejer eller poker) För att det finns över 1 miljard kineser som ser talet 8 som lyckobringande.

Så om man ska sälja en domän baserat enbart på domännamnet så måste den för det första betyda något för tillräckligt stor mängd människor för att man ska kunna göra något av den.

Om domännamnet är en exakt match av en sökfras som det googlas på väldigt frekvent och betydelsen av ordet dessutom är en produkt eller tjänst som är dyr och har bra marginaler så är dessa framförallt de faktorer som gör att man kan ta ordentligt betalt för domänen.

Jag håller med Conny om värderingsbiten också. Man ser massa folk här som försöker kränga blabla.se med en idé för 50k. Det enda man behöver göra är att exekvera idén(den svåra biten) för att tjäna storkovan
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 18:57 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
... Men det blir ändå ingen objektiv värdering (mindre godtycke javisst...) eftersom marknaden avgör i slutändan. Dvs ingen bostadsrätt är värd mer än någon är beredd att betala för den (just nu), precis samma sak gäller för aktier, antikviteter, obebyggd mark, m.m.
Visst, det gäller att komma i kontakt med rätt spekulant för att få ut så mycket som möjligt, både vad gäller bostadsrätter och domäner.

En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika.
Oläst 2012-04-08, 19:37 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Visst, det gäller att komma i kontakt med rätt spekulant för att få ut så mycket som möjligt, både vad gäller bostadsrätter och domäner.

En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika.
Kontentan av det hela är att värdet är vad köparen vill betala, inte vad säljaren begär eller önskar sig.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 20:21 #16
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Har rensat ot. Inlägg ska svara på frågan om metoder och faktorer för domänvärdering.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 21:12 #17
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Kontentan av det hela är att värdet är vad köparen vill betala, inte vad säljaren begär eller önskar sig.
Tja om du vill se det så strikt, så visst. Att sälja sina premiumnamn på WN är ungefär som att auktionera ut sin bostadsrätt på ett dagis, högsta bud kanske blir en ostmacka och en teckning. Menar du då att det skulle vara ett måttsnöre på namnets sanna värde? I teori så fungerar det, men då måste man ju exponera en stor del av marknaden för att få ett rättvisande värde.

Åsikterna i denna tråd visar ju att många här inte har någon inblick i den enorma domänmarknaden. Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k (om man ska snacka likvidering till handlare inom någon vecka) och tvåsiffror .com likadant, tack vare asiaterna.

Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror.

Regel nummer 1 kan vara att alla modeller och estibots kan slängas i sopkorgen om vi snackar generellt värde på ett namn (ej strikta parkeringsnamn eller liknande). Här håller samtliga av de stora elefanterna med.

Connys metoder fungerar helt enkelt inte eftersom han inte har någon erfarenhet av denna marknad. KANSKE kan han komma i närheten om vi snackar övertagande av befintlig verksamhet, d.v.s. där domännamnet antagligen inte utgör någon större del av totalsumman. Multiplar runt 24 månader plus minus kan vara ett oerhört trubbigt måttsnöre för t.ex. parkerade namn, men notera att även här spelar en mängd andra faktorer in.

Ni borde för övrigt lyssna lite på t.ex. ztream som bevisligen har track-record och som försöker tala lite vett till er här inne.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 21:54 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror.
Man kan som sagt följa marknaden i stort för att få ett hum om vad ett visst domännamn kan vara värt.

Som köpare skulle man även själv kunna försöka bedöma om man kan räkna hem en domäninvestering för ett planerat webbprojekt. Man kan t ex anta att en viss domän skulle minska kostnaderna (OBS! Tid är också pengar som bekant) för sökoptimering, branding, konvertering etc. jämfört med att använda en annan (sämre) domän. Om man har tillräcklig erfarenhet på området kan man t ex använda en egen ROI-regel som säger att det ska vara sannolikt att man kan räkna hem domäninvesteringen efter ett år och att det ska vara osannolikt att man inte har räknat hem den efter tre år.

Återigen kommer det en dålig jämförelse med ett köp av bostadsrätt, bl a eftersom investeringshorisonten är längre, men here goes Man köper en bostadsrätt (premiumdomän) för 180 tkr, den ger en lägre boendekostnad på 5 tkr/mån jämfört med motsvarande hyresrätt (sämre domän). Efter tre år har man räknat hem investeringen, som en fin bonus har man dessutom kvar bostadsrätten (domänen) som förhoppningsvis har gått upp i värde. Har inte tagit saker som ev. lånekostnader och avkastning på kapital i beaktande.

Senast redigerad av dannelito den 2012-04-08 klockan 22:00
Oläst 2012-04-08, 23:09 #19
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Konkurrens på Adwords är en bra input för värde på ett domännamn.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 11:56 #20
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2010
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar

Reg.datum: Dec 2010
Faktum - Det finns en andrahandsmarknad för domäner. "Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k …"

Om vi har denna insikt/faktum som utgångspunkt för vår vidare forskning så kanske trådens kvalité och nytta ökar.

Det vi har kommit fram till än så länge gällande parametrar som kan påverka ett domännamns värde:

- Antal tecken
- Sökfrekvens
- Trend (branding möjligheter, namnets betydelse för människor)
- Domänens ålder
- Tidlöst ord (värdering.se kontra värdering2010.se)
- Vad liknande domäner sålts för
- Timeback check (när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänen, om den eventuellt har inlänkar samt eventuell historik på Google)
- Unikhet
- Konkurrens på Adwords
Nedanstående fem faktorer redovisas här och är värda att nämnas i vår lista:
- Typ av TLD
- Lediga TLDs
- SEO-data
- Prefix och Suffix
- Bindestreck, böjningar

Mer?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017