FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord? I tv programmet du pratar om handlar det om kompletta affärsideer. Ett domän är ju ändå en vara på något sätt. Jag skulle inte tveka på att köpa 10 domäner direkt om jag fick bestämma precis vilka för 100.000kr styck, utan att ha någon plan för dem innan. Men men en intressant tråd detta. ska bli kul o se vad andra tittar på när de värderar domäner.
Att säga att domäner inte är värda nåt utan en plan, är väl lite som att en diamant inet är värd något för man inte har en ring att sätta den på? Ett domän har ett marknadsvärde enligt mig, oavsett med plan eller utan. Sökvolymen - längden på domänet - ovanligheten/rariteten ger ett marknadsvärde på ett hum redan. Men ja kanske borde man bifoga en affärsplan till domäner när man säljer dem på WN då det är mest entrepenörer som handlar domäner här? Kanske höjer värdet lite samt breddar kundkretsen om man gör så? Värre internationellt på tex dnforum.com då det är 95% återförsäljare som handlar domäner där. En domainflipper kollar på sökvolym. Domänens ålder antal bokstäver i domänet och kalkylerar ut ett bud i huvudet ganska snabbt .. samt minns tillbaka på vad liknande domäner brukar säljas för. Senast redigerad av knullis den 2012-04-08 klockan 16:17 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Planen för en rådiamant är väl snarast att slipa den till ett vackert smycke och sälja den på smyckesmarknaden eller att sälja den till en gruvindustri som gör Borrkronor.... Har du en plan med en domän att göra något av den så kan den få ett värde, men utan plan ser jag inte det värdet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Finns en del förslag på domänvärderingsfaktorer här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Åsikterna i denna tråd visar ju att många här inte har någon inblick i den enorma domänmarknaden. Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k (om man ska snacka likvidering till handlare inom någon vecka) och tvåsiffror .com likadant, tack vare asiaterna. Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror. Regel nummer 1 kan vara att alla modeller och estibots kan slängas i sopkorgen om vi snackar generellt värde på ett namn (ej strikta parkeringsnamn eller liknande). Här håller samtliga av de stora elefanterna med. Connys metoder fungerar helt enkelt inte eftersom han inte har någon erfarenhet av denna marknad. KANSKE kan han komma i närheten om vi snackar övertagande av befintlig verksamhet, d.v.s. där domännamnet antagligen inte utgör någon större del av totalsumman. Multiplar runt 24 månader plus minus kan vara ett oerhört trubbigt måttsnöre för t.ex. parkerade namn, men notera att även här spelar en mängd andra faktorer in. Ni borde för övrigt lyssna lite på t.ex. ztream som bevisligen har track-record och som försöker tala lite vett till er här inne. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som köpare skulle man även själv kunna försöka bedöma om man kan räkna hem en domäninvestering för ett planerat webbprojekt. Man kan t ex anta att en viss domän skulle minska kostnaderna (OBS! Tid är också pengar som bekant) för sökoptimering, branding, konvertering etc. jämfört med att använda en annan (sämre) domän. Om man har tillräcklig erfarenhet på området kan man t ex använda en egen ROI-regel som säger att det ska vara sannolikt att man kan räkna hem domäninvesteringen efter ett år och att det ska vara osannolikt att man inte har räknat hem den efter tre år. Återigen kommer det en dålig jämförelse med ett köp av bostadsrätt, bl a eftersom investeringshorisonten är längre, men here goes ![]() Senast redigerad av dannelito den 2012-04-08 klockan 22:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Jag tror inte du skulle betala en krona för ett domännamn som du varken kan sälja eller placera en webbsida på ![]() Ska vi applicera Connys formel på domännamn (utan tillhörande webbsida), så skulle jag säga att "r" är den avkastning som du får via klick på en parkerad domän. Och "R" är den förtjänst som du hoppas göra då du säljer domänen till ett högre pris än du köpte den för. ---- @Imani: Det finns inga parametrar för att värdera ett domännamn. Allt du kan gå på vid en värdering är vad liknande domäner har sålt för tidigare. Den lista som du själv har påbörjat innehåller bra saker att beakta, men det är inte något direkt verktyg för värdering. Dock är jag övertygad om att någon professor på något universitet inom en nära framtid kommer att ta fram en riktig formel med riktiga parametrar på hur man värderar ett domännamn. Och som alltid så kommer den formeln att innehålla så många x att den blir i stort sett praktiskt oanvändbar (vilket professorn, som är akademiker, naturligtvis kommer att tycka är irrelevant) ![]() För att ändå lämna ett bidrag, så skulle jag säga: - Målgruppen och dess storlek - Juridisk hållbarhet Målgrupp är mer än bara tld och språk. Det är en kombination av de båda och köpkraften i den kultursfär som domänen riktar sig till. Allt som existerar kan bli tvistigt. Med juridisk hållbarhet så avser jag hur sannolikt det är att man kan försvara sin äganderätt till domänen vid en eventuell rättstvist. Varumärkesintrång är väl det man först kommer att tänka på, men det kan även finnas andra faktorer. Domänen kan tex vara pantsatt eller ha oklara ägarförhållanden (som fallet var med tex sex.com under en längre tid). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det verkar inte vara många som är ute i den "verkliga" företags världen. Vet du hur mycket ett vanligt litet företag lägger på annonser och annan föråldrad marknadsföring som oftast ger väldigt lite tillbaka?
Jag kan inte hitta någon mer lönsam marknadsföringsåtgärd än att köpa det bästa domännamnet inom just den nischen man är verksam i. Om jag säljer braskaminer så är det bästa domän namnet braskaminer.se och braskamin.se som jag kan ha. Dessa domäner sätter man upp som marknadsförings domäner, d.v.s. man använder dom för ren marknadsföring och har sin vanliga företagssida för att presentera sitt företag på ett seriöst och riktigt sätt. Låt oss säga att företaget som tillverkar och säljer braskaminer, betalar 50 000 kr st för dessa domännamn. Dyrt? Nej inte om du jämför med andra marknadsföringsåtgärder. För det första så kommer företaget att ses som företaget att gå till när det gäller braskaminer eftersom det är så vi tänker - "det måste vara det bästa företaget att vända mig till som har domänen som jag söker efter". Vi reagerar så, undermedvetet. För det andra, när ETT RIKTIGT FÖRETAG använder en exakt matchande sökords domän , med riktigt innehåll på sidan så rankas domänen/sidan högre i sökomotorerna än en liknande sida utan exakt matchande domän namn. Det är så. Gör en koll, så får du se. När vanliga företag får upp ögonen för värdet av att ha det bästa sökordet inom sin nisch som marknadsförings domän, då kommer priserna att stiga väldigt mycket. Och jag har märkt att det verkar att vara lite på gång åt det hållet. Så här tycker jag att man ska värdera en sökords domän för att få fram ett minsta försäljnings värde: Antalet sökningar per år x CPC x 10%( antalet procent av klicken man bör få om man hamnar på 3:e plats i Googles sökmotor med ett bra domännamn)= minsta försäljnings pris Vad tycker du? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|