Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jo ts är utsatt för brott, identitetsstöld kallas det i vardagstal.
|
Du har rätt, det kan anses vara bedrägeri eller bedrägligt beteende (beroende på om man blivit av med pengar). Jag syftar mer på andemeningen i det hela: det är inte den som fått sina uppgifter använda som är utsatt för brottet om du frågar mig. Men det är klart att man kan ha olika åsikter om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Om den påstådda köparen (inte ts utan allmänt) nu inte vill göra en polisanmälan så är det underligt och jag personligen hade antagit att det är ett försök att slippa betala för sig och inget annat.
|
Fast det finns inget avtal mellan den vars uppgifter använts och företaget. Avtalet gäller mellan den som ingått avtalet och företaget, inte mellan den tredje parten som fått sina uppgifter missbrukade. Det är upp till företaget att kontrollera vem kunden är när de lämnar kredit. Har detta gjorts genom att man får mata in godtyckliga personuppgifter i ett formulär på nätet och sedan handla mot faktura så är det synd om företaget som blir drabbat, men de ska inte dra in oskyldiga i proceduren för att de själva har undermåliga rutiner.
Jag (om det var jag som var drabbad) hade som sagt vägrat göra företagets arbete åt dem. Däremot är de välkomna hem till mig på en kopp te om de vill diskutera ärendet, men jag tänker inte försöka få tag på en öppen polisstation eller sitta i telefonkö, skriva under papper och eventuellt dras in i en rättsprocess där jag ska förklara vilka men jag lidit - trots att jag inte lidit några men!
Inkassoföretaget vill förmodligen även ha en kopia på polisanmälan, så jag måste lyckas skaffa fram en kopia (vilket man kan få direkt på polisstationen, men då ska jag också ta mig till en polisstation) och själv stå för porto och kuvert. Tydligen innebär det kostnader i form av både tid och pengar för att göra en sådan polisanmälan - tid jag hellre lägger på mina egna fritidssysselsättningar och pengar jag hellre lägger på att skicka brev till någon jag känner.
Som jag ser det finns därför bara ett alternativ:
Nej, jag tänker inte göra någon polisanmälan då det är företaget som drabbats av brottet. De har tillåtit folk att teckna kreditavtal utan att personuppgifterna kan kontrolleras. Det är deras val, inte mitt. De tjänar pengar på det så då får de även stå för utgifterna och riskerna. Jag, som inte ens har avtal med företaget, ska inte behöva göra några utlägg på grund av deras misslyckanden. Vad vinner jag på det?