FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men ge upp nu. Det går att göra en hemsida för 5000:-. Skulle aldrig tacka ja till ett sånt uppdrag. Kunden, om vi pratar riktiga kunder, inte din mammas systers kusins dotters pappa som har en källarfirma, blir garanterat inte nöjd.
En hemsida kan kosta 5.000:-. En "hemsida" kan kosta 10 miljoner. Och allt däremellan. Hur många kommer nu att påstå att det är ett löjligt överpris? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det handlar om att se kundens behov och hitta den bästa lösningen för kunden, inte den lösning som passar dig som utvecklare bäst. Man måste därför vara flexibel och/eller tacka nej till de jobb som inte passar dig, din kompetens eller dina verktyg. Man kan inte vara bra på allt och kan man inte möta kundens behov på ett bra sätt bör man antingen tacka nej, eller sätta ett högre pris så att man kan utbilda sig eller ta in kompetens. Det handlar inte om att hävda sig eller man har ett för stort ego för att göra saker, utan vad om vad man har för kompetens och hur man profilerar sig. Är man en riktigt duktig webbutvecklare ska man kanske inte sitta med att sätta upp enkla wordpress-installationer med färdiga teman och några plugins bara för att det går snabbast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det viktigaste som beställande kund tycker jag är att skaffa sig en så bra inblick i en byrås tidigare case som möjligt. Precis som många andra har sagt innan i tråden, så rör ni er med begrepp som är så diffusa att det inte är lönt att diskutera.
Jag tycker att man lär sig rätt fort att identifiera de leverantörer som erbjuder något relevant, samt de som på ytan säger sig göra det men inte kan leva upp till ens krav. Om man istället ser det ur leverantörens vinkel (vilket många här gör), handlar det mycket riktigt om att identifiera kundens önskemål (MYCKET lättare sagt än gjort för vissa) och sedan presentera lösningar som man tror passar denne bäst. Det är väl här agnarna skiljs från vetet och man kan göra ett informerat beslut som seriös beställare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fantastiskt vilket liv det blev på tråden då! Härligt med mkt åsikter och debatt =)
Jag vill bara avropportera hur det hela fortlöpte. Det var en ganska tragikomiskt historia. Efter några möte hos kund får jag veta att de gett uppdraget till en annan (suck, massa tid till spillo på deras värdelösa skitmöten!) men vill fortfarande ha hjälp med kopplingen till deras databas och interaktiv / snygg sökfunktion mot den och vill ha ett nytt möte. Jag far dit och de visar mig grafiska designen de har fått från webbyrån som fick uppdraget. Jisses! Fulare design får man leta efter, ser ut som den kommit i en tidsmaskin från en AOL sida 1998. Det sjuka är att kunden verkar otroligt nöjd. Kunden börjar berätta om deras databas som är extremt omfattande med miljontals objekt som måste vara omedelbart sökbara från webbsidan. Alltså en ordentlig utmaning både tekniskt hårdvarumässig och programmeringsmässigt, det luktar kosing! Kund diskuterar vidare och stället sedan frågan "men du tror inte det är något problem att söka från excel filerna då?". Jag förstår verkligen inte vad han pratar om, efter några minuters totalt förvirrad kommunikation framstår verkligheten. Kunden har ingen databas, kunden har hundratusentals EXCEL FILER. Detta är databasen som jag ska utveckla en sökfunktion till! Vid det här laget har jag tappat allt förtroende för kunden och informerar att jag tyvärr måste tacka nej till uppdraget. Inte för att det är omöjligt, men för att kunden inte har en susning om någonting och att arbeta för en kund som inte vet vad de själva har, inte har en aning om vad de ska göra och låtsas att de vet vad de vill skulle kunna bli ett helvete. I retrospekt är det fantastiskt roligt! =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har jag inte träffat kunden, vad jag känner är att om du på ett pedagogiskt sätt förklarat möjligheterna med att gå över till en "riktig" databas hade möjligheten funntis till en stor affär där även andra personer kunde blivit inblandade.
Min gissning blir också att kunden även behöver andra systemstöd för att hantera den information de idag sköter via Excel. Däremot kvarstår frågan om kunden har ekonomin? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Flitig postare
|
stormfrog:
Det finns flera sätt att importera excel filer till en databas ifall de följer en viss struktur. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Design to Wordpress (PSD till WP) kostar drygt 1000 - 2000 kr max om man anlitar en sådan tjänst.
Hur du får det till 20.000+ fattar jag inte. Däremot att bygga en interaktiv söktjänst med kartor och dylikt, det kan landa på 20.000+ beroende på hur avancerat det skall vara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sen är detta ju inte inkluderat själva designen (PSD) och inte heller innehåll och annat lull-lull. 20.000+ är inte alls konstigt tycker jag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|