Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-24, 13:43 #41
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Men ge upp nu. Det går att göra en hemsida för 5000:-. Skulle aldrig tacka ja till ett sånt uppdrag. Kunden, om vi pratar riktiga kunder, inte din mammas systers kusins dotters pappa som har en källarfirma, blir garanterat inte nöjd.

En hemsida kan kosta 5.000:-. En "hemsida" kan kosta 10 miljoner. Och allt däremellan.

Hur många kommer nu att påstå att det är ett löjligt överpris?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-24, 15:30 #42
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
1-1000 timmar sager du men ar det inte timmarna ni raknar fram pa era offerter? Om nu foretag A tar 10 timmar och foretag B tar 20 timmar for samma jobb kan det ju vara sa att foretag B helt enkelt suger. Sen kan man ju linda in det i fina ord sa som "grafisk profilering, unik, hogra kvalitet bla bla bla" I vilken annan bransch far kunden betala for leverantorens inkompetes??
Det är skillnad på att massproducera sidor(se till att det tar så lite tid som möjligt för varje sidan för att minimera kostnaderna för att istället satsa på volym) och att bygga genomtänkta och skräddarsydda lösningar. Det senare tar väldigt mycket mer tid även om man kommer fram till ett liknande slutresultat. Att få en lösning som det finns mycket tanke bakom och som anpassad speciellt för kuden är något de flesta är villiga att betala för istället för att få ett standardpaket tillsammans med ett stocktemplate med några mindre anpassningar. Det kan hända att lösningarna blir väldigt lika, men i det enda fallet vet kunden att de fått det som är bäst just för dem och deras behov.

Det handlar om att se kundens behov och hitta den bästa lösningen för kunden, inte den lösning som passar dig som utvecklare bäst. Man måste därför vara flexibel och/eller tacka nej till de jobb som inte passar dig, din kompetens eller dina verktyg. Man kan inte vara bra på allt och kan man inte möta kundens behov på ett bra sätt bör man antingen tacka nej, eller sätta ett högre pris så att man kan utbilda sig eller ta in kompetens.

Det handlar inte om att hävda sig eller man har ett för stort ego för att göra saker, utan vad om vad man har för kompetens och hur man profilerar sig. Är man en riktigt duktig webbutvecklare ska man kanske inte sitta med att sätta upp enkla wordpress-installationer med färdiga teman och några plugins bara för att det går snabbast.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-24, 15:39 #43
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Det viktigaste som beställande kund tycker jag är att skaffa sig en så bra inblick i en byrås tidigare case som möjligt. Precis som många andra har sagt innan i tråden, så rör ni er med begrepp som är så diffusa att det inte är lönt att diskutera.

Jag tycker att man lär sig rätt fort att identifiera de leverantörer som erbjuder något relevant, samt de som på ytan säger sig göra det men inte kan leva upp till ens krav.

Om man istället ser det ur leverantörens vinkel (vilket många här gör), handlar det mycket riktigt om att identifiera kundens önskemål (MYCKET lättare sagt än gjort för vissa) och sedan presentera lösningar som man tror passar denne bäst. Det är väl här agnarna skiljs från vetet och man kan göra ett informerat beslut som seriös beställare.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 01:27 #44
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Fantastiskt vilket liv det blev på tråden då! Härligt med mkt åsikter och debatt =)

Jag vill bara avropportera hur det hela fortlöpte. Det var en ganska tragikomiskt historia.

Efter några möte hos kund får jag veta att de gett uppdraget till en annan (suck, massa tid till spillo på deras värdelösa skitmöten!) men vill fortfarande ha hjälp med kopplingen till deras databas och interaktiv / snygg sökfunktion mot den och vill ha ett nytt möte. Jag far dit och de visar mig grafiska designen de har fått från webbyrån som fick uppdraget. Jisses! Fulare design får man leta efter, ser ut som den kommit i en tidsmaskin från en AOL sida 1998. Det sjuka är att kunden verkar otroligt nöjd.

Kunden börjar berätta om deras databas som är extremt omfattande med miljontals objekt som måste vara omedelbart sökbara från webbsidan. Alltså en ordentlig utmaning både tekniskt hårdvarumässig och programmeringsmässigt, det luktar kosing!

Kund diskuterar vidare och stället sedan frågan "men du tror inte det är något problem att söka från excel filerna då?". Jag förstår verkligen inte vad han pratar om, efter några minuters totalt förvirrad kommunikation framstår verkligheten.

Kunden har ingen databas, kunden har hundratusentals EXCEL FILER. Detta är databasen som jag ska utveckla en sökfunktion till!

Vid det här laget har jag tappat allt förtroende för kunden och informerar att jag tyvärr måste tacka nej till uppdraget. Inte för att det är omöjligt, men för att kunden inte har en susning om någonting och att arbeta för en kund som inte vet vad de själva har, inte har en aning om vad de ska göra och låtsas att de vet vad de vill skulle kunna bli ett helvete.

I retrospekt är det fantastiskt roligt! =)
stormfrog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 07:40 #45
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Nu har jag inte träffat kunden, vad jag känner är att om du på ett pedagogiskt sätt förklarat möjligheterna med att gå över till en "riktig" databas hade möjligheten funntis till en stor affär där även andra personer kunde blivit inblandade.

Min gissning blir också att kunden även behöver andra systemstöd för att hantera den information de idag sköter via Excel.

Däremot kvarstår frågan om kunden har ekonomin?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 17:47 #46
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
stormfrog:
Det finns flera sätt att importera excel filer till en databas ifall de följer en viss struktur.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 18:54 #47
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Design to Wordpress (PSD till WP) kostar drygt 1000 - 2000 kr max om man anlitar en sådan tjänst.

Hur du får det till 20.000+ fattar jag inte.

Däremot att bygga en interaktiv söktjänst med kartor och dylikt, det kan landa på 20.000+ beroende på hur avancerat det skall vara.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 19:18 #48
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Design to Wordpress (PSD till WP) kostar drygt 1000 - 2000 kr max om man anlitar en sådan tjänst.

Hur du får det till 20.000+ fattar jag inte.

Däremot att bygga en interaktiv söktjänst med kartor och dylikt, det kan landa på 20.000+ beroende på hur avancerat det skall vara.
Det är säkert möjligt att få PSD>WP för några tusen, men skall det vara välgjort med optimerad css och anpassat för alla webbläsare blir det snarare det högre än det lägre.
Sen är detta ju inte inkluderat själva designen (PSD) och inte heller innehåll och annat lull-lull. 20.000+ är inte alls konstigt tycker jag.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017