WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050060)

stormfrog 2011-09-16 15:41

Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :)

Hej!

Har precis varit i kontakt med ett nystartat företag som vill att jag ska bygg deras webbplats. Momenten som ingår blir följande:

* Skapa en design som ska implementeras i Wordpress.
* Anpassa Wordpress till deras behov.
* Skapa interaktiva gränssnitt för att söka i en databas, t.ex. ska man kunna klicka i en karta och välja län/städer och sedan söka på olika saker i dessa områden. Till det ska det finnas en "pris snurra" som visar hur mycket det kostar att köpa den här informationen från databasen
* Skapa en webbshop så att man kan köpa informationen direkt, t.ex. via PayPal eller liknande.
* Ansluta en hysteriskt stor MySQL databas till nämda gränssnitt så att man kan söka i den direkt från webbplatsen.

Företaget är nystartat har en begränsad budget men vill givetvis ha det bästa osv... jadda,jadda.

Mitt prisförslag blev följande:

Skapa en design för webbplatsen 7 000 SEK (11 h)
Skapa Webbplatsen i Wordpress 32 500 SEK (40h +några extra arbetsdagar)
nteraktiva gränssnitt, webbshop mm 26 000 SEK (40h)
Ansluta databas till Webbplatsen (ingen aning om detta ännu)

Vad tycker ni, är detta rimligt? Brukar försöka lägga mig på en konkurensmässig nivå. 650kr/h. Har totalt genomfört tre stora webbplatsprojekt där jag ensam gjort designen och all programmering. Har en akademisk utbildning med bla Design Teori mm i ryggen som jag har stor nytta av. Jag jobbar aldrig med generella "templates" som jag förändrar och säljer utan allt jag gör är helt unikt och företaget äger designen efter projektet avslutas.

Företaget kontrade med att de fått erbjudande från Webbyrå på 25.000:- för hela projektet vilket jag tycker låter helt bisarrt!

Vad tycker ni? Mycket tacksam för alla åsikter!!

StefanW 2011-09-16 16:50

Offerten ser ju ganska bra ut.

Enda jag har att kommenetra egentligen är väl ditt timprism, jag måste säga att 650kr/h låter ganska lite, men det avgör du själv.

Hade du tänkt ta betalt för någon projektering (möten, samtal, skisser osv)?

Priset på 25.000 som en annan webbyrå erbjudit är precis som du säger. Helt bisarrt.

tartareandesire 2011-09-16 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20417766)
Priset på 25.000 som en annan webbyrå erbjudit är precis som du säger. Helt bisarrt.

Kan ju vara så att de har återanvändbara komponenter, t.ex. helt eller delvis egenutvecklat CMS etc. Priset brukar ju också ofta (men inte alltid) spegla resultatet vilket beställaren förhoppningsvis är medveten om.

StefanW 2011-09-16 20:16

Det där projektet hade nog landat på minst 90.000 på byrån jag jobbar på.

Höj din timpeng lite grann i alla fall! Om du inte är nöjd med den såklart, så kanske kunden blir extra nöjd!

Conny Westh 2011-09-17 01:28

Håller med övriga kommentarer här i tråden att din offert verkar Ok tidsmässigt, lite lågt timpris, men i övrigt rimlig.

Var noga med att speca ner alla möten och workshoppar så noga det går så de förstår vad du har att leverera.

25000 från den andr abyrån är ett fjantpris som du inte ska försöka matcha prismässigt. Visa istället på den kvalitet du kan leverera i form av dokumentation och att du är tydlig med vad du levererar. Den andr a webbyrån kommer troligen att misslyckas med uppdraget och det blir en tvist. Håll dig väl med kunden så att de ar dig i åtanke om de behöver återkomma.

daniel.s 2011-09-17 03:52

Citat:

Ursprungligen postat av stormfrog (Inlägg 20417763)
Skapa Webbplatsen i Wordpress 32 500 SEK (40h +några extra arbetsdagar)

Kan inte riktigt förstå hur det kan ta 40h att fixa ihop Html och Wordpress. Har du många avancerade funktioner som inte finns i någon form till wordpress sedan innan?

Anders Larsson 2011-09-17 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20417807)
Kan inte riktigt förstå hur det kan ta 40h att fixa ihop Html och Wordpress. Har du många avancerade funktioner som inte finns i någon form till wordpress sedan innan?

Du sätter fingret på ett problem. Vad ingår?

Är det att modifiera ett tema genom att byta ut headern? Är det att implementera en "unik" design i ett tema? Är det att lägga in innehåll i sajten? Ta bilderna som ska vara till sajten? Skriva copy?

Finns går det att göra en sajt för 25.000:-, men antingen är det någon som gör det till underpris för att "komma in på marknaden" (inte helt olikt en viss tysk hemelektronikkedja) eller så är det helt enkelt skit. Det första medför även det andra också.

Min erfarenhet är att kunden inte blir nöjd om de väljer 25.000:- alternativet, men att det inte är värt att priskriga. Släpp hellre projektet och lägg tiden på att sälja in ett annat! Annars blir inte du heller nöjd.

Yllas 2011-09-18 11:14

Jag tycker det är löjligt och ta 90 000kr för något som redan är färdigt såsom wordpress. Det tycker jag är att blåsa en kund....

Elactos 2011-09-18 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20417892)
Jag tycker det är löjligt och ta 90 000kr för något som redan är färdigt såsom wordpress. Det tycker jag är att blåsa en kund....

Bra skrivet.

nosnaj 2011-09-18 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20417892)

För Wordpress kommer ju färdigt med en kunds grafiska profil, texter, bilder, backup, installeras helt själv osv. Kanske i en drömvärld för kunden men knappat i verkligheten. Helt omöjligt säga om ett pris är fel utan att veta vad som ingår, jag tycker också priset är helt okej.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson