Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund beställde mot brev, fick inte något

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-08, 12:09 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det spelar ingen roll om det går att bevisa att brevet är skickat. Eller det skulle i så fall vara i syfte att lugna hysteriska kunder som tror att de har blivit lurade. Säljer man till konsument så är det säljarens ansvar att leveransen når kunden. Beställningen är först mottagen då konsumenten har varan i sin besittning. Vilket sätt man levererar på (REK, paket, brev, mm) kvittar. Det har bara betydelse såtillvida att säljaren i vissa fall kan ställa ersättningskrav på Posten.

Har du skäl att misstänka att kunden ljuger, så kan du på sin höjd lirka lite med honom. Kriminella är sällan de skarpaste knivarna i lådan och är duktiga på att försäga sig. Själv anger jag tex inte artikelnummer på produkter någon annanstans än på kvittot/fakturan som bifogas försändelsen. Om jag har starka skäl att misstänka att en kund försöker luras så kan jag ibland be om att kunden ska maila vilka produkter han hade beställt, inkl namn och artikelnummer. Mailar kunden tillbaks namn och artikelnummer så kan jag vara säker på att han har mottagit paketet med kvittot i.

Jag vill dock tillägga att den här typen av lirkande inte är någonting som jag brukar pyssla med. Utan det är endast när det finns starka skäl att misstänka att kunden luras.


Frågan är vem som är tjuven här? Säljer du till privatpersoner och du skriver i dina leveransvillkor att ni inte står risken för försvunna försändelser, så är det du som är kriminell och inte kunden.

----

OT: Postens Brev Lätt är bara för privatpersoner som vill skicka brev med kolli-id. För företag så heter den (sämre?) motsvarigheten "Varubrev".
Att påstå att vi är kriminella är lite att ta i. Det finns väldigt mångra andra ebutiker som har exakt samma sak i deras leveransvillkor.

Jag får väll bolla lite med kunden och om ingenting hjälper skickar jag ut ett nytt paket til honom med kolli-id.

Eftersom att ehandlare bär ansvaret för att paketet kommer fram till slutkunden borde inte posten ha samma ansvar på att deras tjänst fullföljs?

Menar ni att posten bara kan skicka sina paket och kommer de inte fram så bär de inget ansvar alls? Det kan ju bara inte stämma.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-10-08 klockan 12:12
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 12:36 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Att påstå att vi är kriminella är lite att ta i. Det finns väldigt mångra andra ebutiker som har exakt samma sak i deras leveransvillkor.

Jag får väll bolla lite med kunden och om ingenting hjälper skickar jag ut ett nytt paket til honom med kolli-id.

Eftersom att ehandlare bär ansvaret för att paketet kommer fram till slutkunden borde inte posten ha samma ansvar på att deras tjänst fullföljs?

Menar ni att posten bara kan skicka sina paket och kommer de inte fram så bär de inget ansvar alls? Det kan ju bara inte stämma.
Att många andra har samma villkor gör ju inte att det blir rätt. Man tycka vad man vill om lagstiftningen, men den finns där och den säger att du har ansvaret för att varan kommer fram.

Naturligtvis finns det lagstiftning rörande posthanteringen också, men där har du samma problem, bevisbördan... Att du fotat ett brev betyder ju inte att du lämnat det till postbefordran och det säger inget om vad som faktiskt finns i kuvertet.

Vi skickar varor med brev. De försvinner skrämmande mycket och vi har hållit fast vid postbefordran för att det är enkelt, snabbt och billigt. När kunden hör av sig och säger att varor försvunnit så får vi skicka igen. Personligen är jag övertygad om att 99% av fallen är bedrägerier där kunde fått varan och vill ha en till.

Är värdet högt skickar vi spårbara försändelser, men dessa är ju både dyrare och långsammare (om man förutsätter att kunden då måste gå och hämta varorna hos något ombud i stället för att få dem direkt i brevlådan).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 13:17 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Att många andra har samma villkor gör ju inte att det blir rätt. Man tycka vad man vill om lagstiftningen, men den finns där och den säger att du har ansvaret för att varan kommer fram.

Naturligtvis finns det lagstiftning rörande posthanteringen också, men där har du samma problem, bevisbördan... Att du fotat ett brev betyder ju inte att du lämnat det till postbefordran och det säger inget om vad som faktiskt finns i kuvertet.

Vi skickar varor med brev. De försvinner skrämmande mycket och vi har hållit fast vid postbefordran för att det är enkelt, snabbt och billigt. När kunden hör av sig och säger att varor försvunnit så får vi skicka igen. Personligen är jag övertygad om att 99% av fallen är bedrägerier där kunde fått varan och vill ha en till.

Är värdet högt skickar vi spårbara försändelser, men dessa är ju både dyrare och långsammare (om man förutsätter att kunden då måste gå och hämta varorna hos något ombud i stället för att få dem direkt i brevlådan).
Jag vet vad lagen är. Saken är den att jag kom till er för vägledning och inte för att ni ska leka laglydiga samariter och påstå att man är kriminell. Det här är som sagt första gången ett brev har kommit bort efter 2 år i branschen så vi hade ingen erfarenhet. Mina vänner att vara ödmjuk kommer man mycket längre med i livet än att vara kaxig. Bara ett tips.

Tack för svaren.

Självklart kommer vi skicka ut ett nytt paket till kunden, däremot med rek den här gången.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-09, 23:43 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag vet vad lagen är. Saken är den att jag kom till er för vägledning och inte för att ni ska leka laglydiga samariter och påstå att man är kriminell.
Äsch. Jag gav dig ett utförligt svar på din fråga och påpekade explicit att dina köpvillkor inte är ok enligt lagen. Så sluta fjanta dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-09, 23:53 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Äsch. Jag gav dig ett utförligt svar på din fråga och påpekade explicit att dina köpvillkor inte är ok enligt lagen. Så sluta fjanta dig.
Syftade mest på hur du lade fram meningen och att du använde ordet kriminell.

Tack för svar dock.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017