FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men i detta fallet verkar det inte vara registrarens fel, men det vet vi inte. "Bristande rutiner" kan ju vara vad som helst som är taget ur luften, och att med den okunskapen börja prata om skadestånd känns ju inte realistiskt. Men det verkar ju inte som om sökanden har betalt för domänen att bli förnyad. Det är lätt att klappa sig för bröstet, men sökanden borde ha haft ett bättre kontrakt/avtal med en registrar med hög servicenivå när man har en så pass bra premiumdomän, finns många registrarer som erbjuder detta.
Senast redigerad av Danielos den 2011-10-06 klockan 23:38 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok. Vi kan ta ett enkelt och konkret exempel för att förenkla frågeställningen. Kund betalar rätt belopp på rätt sätt och i tid till sin registrar för att en domän som redan är registrerad på kunden ska förnyas i ytterligare ett år. Kunden sticker sedan iväg ett halvår på något äventyr utan möjlighet till internetuppkoppling, kan inte ta emot telefonsamtal eller brev heller säger vi. När kunden är färdig med äventyret visar det sig att domänen i fråga inte har blivit förnyad och har nu dessutom fått en annan innehavare.
Hur ska man tolka gällande lagar och ev. avtal i detta exempel? Har kunden rätt till ersättning eller inte? Om ja, hur ska den beräknas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förstår hur du tänker, finns inga generella övergripande lagar så att säga, utan det beror på de avtal registraren har mot kunderna och de flesta registrarer friskriver sig ifrån skadeståndsanspråk. Det är därför domänkunder måste se till att få ett avtal med rätta garantier och naturligtvis vara villig att betala extra för detta, vilket sällan är fallet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om Registraren då inte förnyar domänen så bryter han ju det avtal som är skrivet och avtalsbrott kan man ju alltid beivra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det som då är intressant är ju om registraren då skall ersätta beloppet för själva domänens registreringsvärde(vilket inte har någon betydelse för de allra flesta), eller domänens värde för ägaren? Och hur avgör man då detta, ponera att du har en blogg på en domän med 100 000tals besökare varje månad, men väljer att inte ta in pengar via den. Gentemot en domän som står parkerad och tjänar lite småpengar, gentemot en domän likt komplett.se, hur skal värdet på dessa värderas i ersättning? Mig veterligen så är det ägarens ansvar att verifiera att domäner blir förnyade, har för mig att det inte var så länge sedan detta var uppe angående Loopia som hade missat någon domän och hänvisade till sitt avtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag vet inte om det fortfarande är så, men tidigare har det vid flera tillfällen hänt att jag betalat förlängningsfakturor hos Loopia med kort inom någon dag efter att jag fått fakturan, men ändå har Loopia alltid väntat med förlängningen till förfallodagen (och någon gång kanske till och med lite efter förfallodagen), vilket kan vara upp mot två månader senare. (Med "förfallodagen" menar jag domänens expire date, och inte fakturans förfallodag.) Det är en stor anledning till att jag flyttat många domäner från Loopia. Jag tror faktiskt att jag aldrig har varit med om att Loopia har förlängt en domän före sista dagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du tänker på pkt 5.1.2 i Registreringsvillkoren? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag tänkte specifikt på en punkt i deras egna avtal, tyvärr så verkar det inte som att tråden finns kvar på WN, jag kan inte hitta den iallafall. Har gått tillbaka till 2009, vill inte tro att det var längre tillbaka än så Senast redigerad av FredrikNas den 2011-10-10 klockan 16:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Q: Vilken roll har sökandes ombud ? A: Bla skriva ATF-ansökan. Q: Vem är sökandes ombud? A: Levonline Q: Vem anför att registraren Levonline haft bristande rutiner för aktuellt domännamn? A: Levonline I övrigt vill jag inte diskutera enskilda ATF-case.. Men den generella frågeställningen är högst relevant och intressant.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|