FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I detta fall så prel skattar jag ingenting utan betalar allt årsvis så jag syftade på att bokföra bolaget som en utgift så jag slipper att ta ut pengarna och skatta de. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du "tar ut" pengarna spelar ingen roll för hur mycket skatt du får betala. Skatten baseras på firmans vinst och inte hur mycket du för över från firmans konto till ditt privata konto. Att köpa ett AB (om nu en enskild firma kan göra det öht) skulle bara innebära att flytta tillgångar från bankkontot till aktier. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ok, då förstår jag. Det borde räkna som en kostnad då det är nödvändigt för den aktuella verksamheten. Nej men jag skattar på de pengar som finns kvar på kontot vid årets slut, resten går till kostnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Likviditet (bankkontot) och resultat är två helt olika saker. Ett företag kan ha många kostnader som inte är avdragsgilla men lik förbannat har du fått ta pengar från ditt konto. Och eftersom du inte prel-skattar så innebär detta att du gör noll- eller minusresultat. Man är skyldig att skicka in en ny preliminär självdeklaration om man ser att slut- deklarationen kommer skilja mer än ett prisbasbelopp (har för mig gränsen ligger där). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||