Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dra av lagerbolag på bolaget?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-02, 17:22 #11
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av audemars Visa inlägg
Nej men jag skattar på de pengar som finns kvar på kontot vid årets slut, resten går till kostnader.
Öh, nej. Om du nu inte fifflar med dina kostnader.

Likviditet (bankkontot) och resultat är två helt olika saker. Ett företag kan ha många kostnader
som inte är avdragsgilla men lik förbannat har du fått ta pengar från ditt konto.

Och eftersom du inte prel-skattar så innebär detta att du gör noll- eller minusresultat.

Man är skyldig att skicka in en ny preliminär självdeklaration om man ser att slut-
deklarationen kommer skilja mer än ett prisbasbelopp (har för mig gränsen ligger där).
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-02, 21:23 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Ja men det blir ju den enskilda firman / handelsbolaget som äger aktierna, inte du privat som är det vanliga. Så svaret är ja men praktiskt är svaret nej.

Det jag läser mellan raderna är att du vill ombilda ditt HB / EF till AB. Om så är fallet ta hjälp av en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig med detta så du får över avtal, och inte gör något fel. DU kan tillex backa bokföringen i HB 6 månader och få dessa transaktioner i AB:t. Så har du gjort en stor vinst på slutet i HB så kan du få skatta i AB:t om så önskas.
Vad menar du med att man kan backa bokföringen i hb 6 månader?

Om jag har haft EF i 2 år och startade AB nyss. Kan jag då ta och skriva över vinsten i EF:et 6 månader till aktiebolag med hjälp av en revisor/redovisningskonsult?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-02, 21:24 #13
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Öh, nej. Om du nu inte fifflar med dina kostnader.

Likviditet (bankkontot) och resultat är två helt olika saker. Ett företag kan ha många kostnader
som inte är avdragsgilla men lik förbannat har du fått ta pengar från ditt konto.

Och eftersom du inte prel-skattar så innebär detta att du gör noll- eller minusresultat.

Man är skyldig att skicka in en ny preliminär självdeklaration om man ser att slut-
deklarationen kommer skilja mer än ett prisbasbelopp (har för mig gränsen ligger där).
Alla pengar i detta bolag går till marknadsföring och webbtjänster som är avdragsgilla så resultatet och vinsterna blir 0:-
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-02, 22:44 #14
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Tänk på periodiseringsfonderna när ni bildar AB. Har ni gått på skatteverkets uppmaning att sänka din skatt genoma tt göra maximal avsättning till periodiseringsfond? Då ligger ni fyrt till när ni går över till AB.
Slutar man vara näringsidkare så återförs hela periodiseringsfonden till beskattning, upp till sex år tillbaka i tiden. Det kan handla om flera hundra tusen i extra skatt. Det kan vara när man börjar om i AB, när man blir arbetslös och tvingas lägga ner sitt företag, när man tar ett vanligt jobb, går i pension eller blir långvarigt sjuk.
Kan man hålla kvar en lite andel av näringsinkomst samtidgt så kan man slå ut upplösningar av periodiseringsfonder på flera år. Men det ska lik förbannat betalas. Skatteverket ger inte bort pengar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017