FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Har en rätt så vältrafikerad hemsida som jag nu skulle vilja flytta till ett annat webbhotell, då mitt nuvarande inte verkar klara av att driva sidan - den känns helt enkelt seg. Webbhotellet är ett budgethotell så det var väl inget annat än väntat.
I alla fall. Sidan är gjord i Wordpress så det finns alltså databaser inblandat i allt detta. Det som måste ske är alltså: * Överflyttning utav databaser * Överflyttning utav filer * Överflyttning utav domän Ni som har erfarenhet utav en liknande situation, och kanske har gjort det flera gånger - hur brukar ni göra? Kan inte så mycket om speglingar och så vidare men det vore helt klart mest nice ifall sidan kunde vara uppe så länge som möjligt med så lite nertid som möjligt ![]() Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jättesimpelt! Flyttade över en wordpress-baserad sajt från ett äldre webbhotell till min (nya) VPS tidigare idag
![]() Säkerhetskopiera mappen "wp-content". Och exportera din databas med hjälp av PHPMyAdmin. Sen är det bara att byta namnservrar på din domän, få dem att peka mot ditt nya webbhotell liksom. Väl där installerar du Wordpress och ersätter wp-content-mappen som kommer med per default med den du tidigare säkerhetskopierat. Dra sen in på PHPMyAdmin igen (fast på ditt nya webbhotell) och rensa databasen Wordpress skapat. Importera sedan databasen du tidigare exporterade. Ta-da ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är .SE
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alla .se-registrarer bundna att utföra ändringar mot .se-registret inom fem arbetsdagar från beställning från kunden. Det innebär att du ska få auth-koden inom fem arbetsdagar (dessutom utan kostnad eller andra krav), och att mottagande registrar sedan har fem arbetsdagar på sig att slutföra registrarbytet. därefter kan du beställa namnserverbytet som då kan ta ytterligare fem arbetsdagar. I realiteten brukar det hela gå mycket fortare - den mottagande registraren vill ju gärna ha dig som kund så när du har auth-koden bör registraren kunna genomföra alltsammans på max ett par timmar (själva arbetet går fort; det handlar mest om hur mycket annat registraren har att göra).
Det du vill göra är alltså: * Be avlämnande registrar om auth-kod. * Sätt upp DNS på de nya namnservrarna (detta kan du göra innan du fått auth-koden). * När du fått koden, ge den till mottagande registrar. Be dem genomföra registrarbyte och namnserverbyte. Har du satt upp DNS exakt likadant på nya namnservern kommer inga tjänster att påverkas då webbesökarna kommer in på samma server och e-post går till samma maskiner hos den gamla leverantören. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det din bloggportal så kan du glömma webbhotell, budget eller inte. Du får en flaskhals ganska snabbt. Egen VPS kommer det krävas snabbt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har den det? Jag har för mig att bloggportalen var ny och relativt tom på medlemmar. För då handlar det bara om en WPMU-installation som enkelt går att köra hos ett webbhotell ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |