![]() |
Flytta en sida från ett webbhotell till ett annat - smidigaste lösningen?
Hej! Har en rätt så vältrafikerad hemsida som jag nu skulle vilja flytta till ett annat webbhotell, då mitt nuvarande inte verkar klara av att driva sidan - den känns helt enkelt seg. Webbhotellet är ett budgethotell så det var väl inget annat än väntat.
I alla fall. Sidan är gjord i Wordpress så det finns alltså databaser inblandat i allt detta. Det som måste ske är alltså: * Överflyttning utav databaser * Överflyttning utav filer * Överflyttning utav domän Ni som har erfarenhet utav en liknande situation, och kanske har gjort det flera gånger - hur brukar ni göra? Kan inte så mycket om speglingar och så vidare men det vore helt klart mest nice ifall sidan kunde vara uppe så länge som möjligt med så lite nertid som möjligt ;) Mvh |
Jättesimpelt! Flyttade över en wordpress-baserad sajt från ett äldre webbhotell till min (nya) VPS tidigare idag :)
Säkerhetskopiera mappen "wp-content". Och exportera din databas med hjälp av PHPMyAdmin. Sen är det bara att byta namnservrar på din domän, få dem att peka mot ditt nya webbhotell liksom. Väl där installerar du Wordpress och ersätter wp-content-mappen som kommer med per default med den du tidigare säkerhetskopierat. Dra sen in på PHPMyAdmin igen (fast på ditt nya webbhotell) och rensa databasen Wordpress skapat. Importera sedan databasen du tidigare exporterade. Ta-da :) |
Är det din bloggportal så kan du glömma webbhotell, budget eller inte. Du får en flaskhals ganska snabbt. Egen VPS kommer det krävas snabbt.
|
Citat:
Har den det? Jag har för mig att bloggportalen var ny och relativt tom på medlemmar. För då handlar det bara om en WPMU-installation som enkelt går att köra hos ett webbhotell :) |
Citat:
|
Min bloggportal är såld så det rör sig inte om den :)
Tack för svaret dock mr nabillionaire :) |
För att slippa nertid och under förutsättning att det tillåts kan du först flytta databasen till ny leverantör. Du låter sedan den gamla webbplatsen peka på den nya databasen och använda den istället. Därefter för du över alla filer och sen pekar du om. Efter två-tre dygn tar du ner den första webbplatsen helt.
Då bör alla besökare komma till en fungerande webbplats hela tiden. |
Detta är mitt standardschema, där jag stänger ner sajten under den mest kritiska tiden för att undvika inkonsistent data i databasen. De första två punkterna gäller om du även ska byta namnservrar. Tänk på att börja några dagar i förväg, och gör gärna en "testflytt" så du vet att allt fungerar som det ska och är beredd på vad som kan hända under flytten.
* Lägg upp domänen i DNS på den nya namnservern, men fortsätt peka till den gamla miljön. * När ovanstående är uppe och rullar, peka om domänen till de nya namnservrarna. * Minska TTL på domänen i DNS till 5-10 minuter. Detta gör du minst ett dygn i förväg. * Kopiera över alla filer till nya servern. * Stäng sajten genom att lägga upp ett meddelande om att den är nere och kommer upp igen inom kort. Detta meddelande kan gärna ladda om hela sidan var femte minut så kommer besökaren hamna på din sajt när den är uppe igen. Lägg upp detta meddelande i både gamla och nya miljön. * Peka om DNS till nya miljön, men se till att sajten är nerstängd även i nya miljön fortfarande. * Synka alla filer en andra gång (synka bara ändrade filer så går det fort). * Flytta databasen. * Öppna sajten i den nya miljön. * När du vet att allt fungerar, öka TTL i DNS till ett lagom värde igen. * Efter en halvtimme bör det inte längre komma in några besökare i gamla miljön längre så då kan du stänga ner gamla miljön. Med detta schema kan du förvänta dig att sajten är uppe igen för de flesta inom 10 minuter från att du pekat om DNS till nya miljön, förutsatt att det går fort att kopiera över databasen. För Firefox-användare kan det ta upp till en halvtimme då DNS-cachen i Firefox tyvärr struntar i TTL. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson