Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nu får ju Apple ge sig...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-11, 19:16 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Ja det stämmer att jag generaliserade, vilket jag gjorde av egen erfarenhet. Eftersom att jag dagligen har kontakt med macanvändare alltifrån Bert 16 som köpt en mac för att den är snygg till Stina 30 som jobbar på reklambyrå och har "hört" att man "måste" ha mac inom reklambranschen.

Något som gör att "macmänniskorna" sticker ut är att om en pc-användare ber om hjälp så börjar ofta samtalet med: Jag har försökt det här och det här men får inte till det, kan du hjälpa mig?

Men med macanvändaren börjar samtalet 8 ggr av 10 med: Det här funkar inte, fixa! När man då ställer motfrågan med vad dom har försökt själv så att man kan utesluta det dom redan försökt får man till svar: Öhh, vad då försökt? Ska det inte bara fungera?
Fast om Mac-människorna förväntar sig att allt fungerar medan PC-användarna förväntar sig att saker ska krångla, säger det då inte tvärtom något positivt om Apples produkter? Det är dock inte min egen personliga erfarenhet. Har kört både PC och Mac och det har fungerat i stort sett felfritt både och. Har haft väldigt få datorer som fungerat fint hela vägen till ålderns höst.
Oläst 2011-08-11, 19:28 #2
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast om Mac-människorna förväntar sig att allt fungerar medan PC-användarna förväntar sig att saker ska krångla, säger det då inte tvärtom något positivt om Apples produkter? Det är dock inte min egen personliga erfarenhet. Har kört både PC och Mac och det har fungerat i stort sett felfritt både och. Har haft väldigt få datorer som fungerat fint hela vägen till ålderns höst.
Haha, ja det skulle man ju kunna tycka. Det jag menade nu var ju dock en sån enkel sak som att lägga upp ett mailkonto i Apple Mail eller Outlook tex. Applemänniskan kanske inte ens försöker själv innan dom ber om hjälp för att dom inte har lust medans pc-användare åtminstone brukar ha gjort ett försök själv innan dom begär support.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 06:31 #3
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Det där en väldigt grov generalisering. Problemet med folk , är att det har allders för låg grundkunskap vad det gör. Den där skämtet datakörkortet man hade för några år sedan, bör införas ingen, men den här gången med vettiga frågor. Då inte i form kunskap att använda hur mycket man kan om windows, utan mer grundläggande kunskap.

Sedan tro jag kulturen är olika mellan mac och Windows. Windows användare är kanske mer vana med att tuktas med problemen, medan mac:en användare är vana att de fungera bara.

Har stött på så kallade "Dataproffs" som tycker att man kan bygga backup program genom att länka ihop html och linux.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Haha, ja det skulle man ju kunna tycka. Det jag menade nu var ju dock en sån enkel sak som att lägga upp ett mailkonto i Apple Mail eller Outlook tex. Applemänniskan kanske inte ens försöker själv innan dom ber om hjälp för att dom inte har lust medans pc-användare åtminstone brukar ha gjort ett försök själv innan dom begär support.

Senast redigerad av klein den 2011-08-12 klockan 06:33
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017