Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


e-butik påstår att anti-statpåsen var bruten fastän jag inte har rört den.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-14, 18:58 #1
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Hehe.
För skoj skull läste jag lite i deras köpvillkor.
Undra vilka produkter denna rad syftar på. "Misco förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall då identisk vara ej finns tillgänglig." Så har man köpt ett grafikkort som du och är trasigt. Returnera och ett nytt ej finns, har de rätt att ge dig ett annat liknande? Låter konstigt. Ofta när man beställer framförallt elektronik prylar vill man väl ha exakt den man beställt.
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-14, 20:00 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Monkboll Visa inlägg
Så har man köpt ett grafikkort som du och är trasigt. Returnera och ett nytt ej finns, har de rätt att ge dig ett annat liknande? Låter konstigt. Ofta när man beställer framförallt elektronik prylar vill man väl ha exakt den man beställt.
Detta är även de garantiregler som gäller enligt konsumentköplagen:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ument/Garanti/

Det är alltså ett helt normalt förfarande. Med "likvärdig produkt" brukar man anse en produkt som är lika bra eller bättre, och givetvis är det ingen seriös butik som skulle få för sig att skicka ett grafikkort som inte har samma anslutningar och formfaktor. Har du lämnat in ett trasigt Nvidia-kort så kommer du dessutom sannolikt få ett nytt Nvidia-kort, i samma serie eller bättre, tillbaka, men kanske från en annan tillverkare.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-14, 20:08 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Monkboll Visa inlägg
Hehe.
För skoj skull läste jag lite i deras köpvillkor.
Undra vilka produkter denna rad syftar på. "Misco förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall då identisk vara ej finns tillgänglig." Så har man köpt ett grafikkort som du och är trasigt. Returnera och ett nytt ej finns, har de rätt att ge dig ett annat liknande? Låter konstigt. Ofta när man beställer framförallt elektronik prylar vill man väl ha exakt den man beställt.
Det där är en standardklausul som förekommer i de flesta köpvillkor och som inte bryter mot konsumentköplagen. Du som kund har dock rätt att vara så petig som du bara önskar. Kan säljaren inte komma överens med köparen om vad som är "en likvärdig vara" så får säljaren återbetala beloppet istället. Vad du däremot inte kan kräva är att säljaren tar flyget till USA och tillbaks för att köpa ett exakt likadant kort åt dig. Du måste istället nöja dig med ett annat kort som du godkänt, eller pengarna tillbaks.

Paragrafen är överflödig om man säljer till privatpersoner, eftersom det redan är reglerat i lag.

Edit: emilv hann före.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017