Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IT Staden, nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-04, 09:05 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JimmyB Visa inlägg
Jo men är inte det en jävligt dum lösning för de som behöver akut support? Det är ju nu(då) jag är mest benägen att betala för hjälp.
Nej de dumma är de som tror att man får tillgång till ett journummer utan att man har betalat för den tjänsten. Du kan inte betala för support kontorstid och kräva/förvänta dig 24/7, det är väl ändå uppenbart.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 09:21 #12
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JimmyB Visa inlägg
Tack servainet. Jag har fått svar nu och VPSen är omstartad. Har dock ingen förklaring på varför det här uppstod. Angående Journumret så förstår jag att det är en extrakostnad, men om man som vi har panik och jättegärna betalar för detta så vet jag fortfarande inte hur jag kommer åt det.

Patrik, vet du om man kan se varför detta hände i efterhand? Och om det var en attack, hur kan man motverka det i framtiden?
Jag har sett alternativet hos andra leverantörer där man kan ringa dygnet runt utan att ha ett avtal för det, men då får man också betala ganska många tusenlappar i efterhand.

Men det kan ha varit så att de leverantörerna ändå hade vaken bemanning på nätterna, och då är det ju inte hela världen om man får ett skitsamtal, för man kan ju ändå ta bra betalt för det.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 11:58 #13
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Jag har sett alternativet hos andra leverantörer där man kan ringa dygnet runt utan att ha ett avtal för det, men då får man också betala ganska många tusenlappar i efterhand.

Men det kan ha varit så att de leverantörerna ändå hade vaken bemanning på nätterna, och då är det ju inte hela världen om man får ett skitsamtal, för man kan ju ändå ta bra betalt för det.
Där tror jag nog att du har fel. Resonemanget från kunden kommer då att i 9 av 10 fall vara: Nej jag vill inte betala flera tusen för hjälp nattetid. Men nu har du ju ändå svarat så kan du inte bara hjälpa mig med den här lilla grejen?

Och även om man har ett telefonnummer som är gratis för akuta ärende (tex server som ligger nere eller liknande) så verkar inte det fungera heller för vissa personer fungerar ju så att allt i världen kretsar runt dom så dom kan inte skilja på akut och akut. Så om deras mail inte fungerar (pga tex full mailbox eller liknande) så är det ett akut ärende för dom kl 3 på natten, men teknikern som svarar kommer nog att vara rätt irriterad.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 13:31 #14
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Där tror jag nog att du har fel. Resonemanget från kunden kommer då att i 9 av 10 fall vara: Nej jag vill inte betala flera tusen för hjälp nattetid. Men nu har du ju ändå svarat så kan du inte bara hjälpa mig med den här lilla grejen?

Och även om man har ett telefonnummer som är gratis för akuta ärende (tex server som ligger nere eller liknande) så verkar inte det fungera heller för vissa personer fungerar ju så att allt i världen kretsar runt dom så dom kan inte skilja på akut och akut. Så om deras mail inte fungerar (pga tex full mailbox eller liknande) så är det ett akut ärende för dom kl 3 på natten, men teknikern som svarar kommer nog att vara rätt irriterad.
En av mina tidigare arbetsgivare gjorde så, men då är det också ett av sveriges största IT bolag, så det var uteslutande företagskunder, och det är ju en annan sak. Vi resonerade som så att "Visst kan ni ringa, men ni får betala mer för hjälpen än vad ett serviceavtal hade kostat", så de som ringde och ville ha hjälp fick betala ganska många tusenlappar.

Det är en helt annan sak när man har privatkunder, men mitt utgångsläge var att det rörde sig om ett företag och inte en privatkund.
Oläst 2011-05-04, 14:35 #15
Westmans avatar

Westmans avatar

Om det inte är personal på plats dygnet runt utan att istället är en jourhantering där personalen får en viss summa för att ha jour och om det ringer så får de x kronor per tidsenhet då vill man inte ha samtal från folk som inte betalar för jouren. Det blir dyrt för företaget och personalen blir sur. De värdesätter sin sömn och det med all rätt.
Oläst 2011-05-04, 14:37 #16
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg

Instämmer helt och fullt.
Oläst 2011-05-04, 16:48 #17
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Instämmer helt och fullt.
Är man bara tydlig med att kunden kommer att få betala för att få hjälpen, så finns det ingen anledning för denne / dom att bli upprörda. Då ser man också till att de som kanske har ett "halvakut" ärende inte hör av sig utanför arbetstid, utan bara de som faktiskt kan betala för sig, och vars ärende är akut nog för att vara värt kanske 20k.
Oläst 2011-05-04, 16:50 #18
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
oderlands avatar

Sedan kan man ha firstline support som sorterar bort det som inte är akut så driftjouren får endast det mest akuta. 24/7 är ett måste om en server går ner / belastas mm
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 17:00 #19
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oderland Visa inlägg
Sedan kan man ha firstline support som sorterar bort det som inte är akut så driftjouren får endast det mest akuta. 24/7 är ett måste om en server går ner / belastas mm
Och om man dessutom låter 1st meddela användaren om att "Visst kan vi hjälpa dig fastän du inte har något 24/7 avtal, och det kommer bli dyrt, är du inte beredd att betala så får tekniker kolla på det kl 8 imorgon". Så finns det inget problem att ge 24/7 numret till alla, men det förutsätter att man har en "vaken" jour.
Oläst 2011-05-04, 18:32 #20
oderlands avatar
Flitig postare

Flitig postare
oderlands avatar

Det mesta kan göras remote idag så akuta ärenden skall inte ta så lång tid och bör generera många nöjda kunder.
Har man dock inte så väl fungerande it miljö så blir det många sömnlösa nätter för jouren ;-)
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017