FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Köparen har rätt att kräva att du fullföljer köpet om det inte föreligger hinder för dig som väger tyngre än köparens behov av varan. Dessutom har köparen rätt till skadestånd.
https://lagen.nu/1990:932#P12S1 Beror felet på att han uppgett fel adress blir det ju däremot en helt annan historia. Kan du visa att varan levererats till den adress som uppgetts så är det ju ingen tvekan om att felet är på hans sida. Kanske kan du kontakta dem som bor på mottagaradressen? Jag är ingen jurist så jag vet inte vem det är som ska bevisa att varan kommit fram till leveransadressen, men nog verkar det vettigt att anta att det är säljarens ansvar? Vill du bråka med kunden så se till att leverera enbart till den först uppgivna adressen. Gå inte med på att ändra till någon annan leveransadress. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
|
|||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar, ni får gärna kapa tråden för att få ut era egna aggressioner mot kunder som agerar konstigt och ibland direkt bedrägligt =)
Vårt ärende, efter många mail fram och tillbaks, har nu enligt kunden lämnats till polis. Kunden skriver till oss om allt möjligt men fortsätter inte besvara våra frågor om leveransadressen. Detta trots att vi från början har klargjort att vi återbetalar om han/hon kan bekräfta att den ändå stämmer (fel trappuppgång enligt skatteverket, folk i den felaktiga trappuppgången har liknande namn). Istället för att besvara vår fråga har kund enligt egen utsago spenderat många timmar på att kontakta varenda svensk myndighet, sin hyresvärd(?) och faster(?). Vi anser att vårt ansvar slutar när försändelsen ligger i den av kunden angivna brevlådan och kommer inte göra något för än kunden besvarar vår enkla fråga om adressen stämmer. Allt annat vore direkt konstigt då det skulle göra det lagligt att beställa tusentals produkter till fel leveransadress och kräva tillbaks pengarna. Kan en återförsäljare krävas att magiskt ändra leveransadress utan kunds inblandning? Samtidigt kan vi inte se att vi kunnat agera på något sätt då kund inte vill besvara nödvändiga frågor för oss att kunna åtgärda något. Vi ser gärna att detta går till domstol för att få en rättspraxis, kan inte hitta något i mina snabba efterforskningar. Den roliga biten i allt är att hade kunden agerat på ett schysst sätt från början, erkänt sitt misstag så hade vi återbetalat samma dag utan att vara paragrafryttare =) Citat:
Citat:
Dessa kunder är alltid de mest aggressiva, troligen en bieffekt av den stress de upplever av att ha akuta skulder och inga pengar. Paradoxalt har jag flera gånger hört hot om polisanmälan i samma mening med hot om våld och förtal mot personer bakom företaget. Citat:
Citat:
Gällande ett register eller kommentera privatpersoner så är det omöjligt för oss företagare, vi får inte föra några såna register eller skriva något publikt som kan hänföras till person enligt PUL. Gott syfte men gör det svårt för många företag att undvika onödiga penningsförluster. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Våra egna kunder har vi så klart register över =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hade det inte varit för kunder, så hade det här med e-handel varit en ganska trevlig sysselsättning ...
![]() Det finns en liten skara människor som bara skall testa gränserna på allt. Jag tror inte ens att de kan gå och köpa en liter mjölk som vanligt folk utan att lyckas strula till det på ett eller annat sätt. Sedan finns det en liten skara som är fullständigt övertygade om att de kommer att bli lurade nu när de handlar på nätet. Den ångesten gör att de gör mer misstag än rimligt, och det blir s.a.s en självuppfyllande profetia för dem. Om kunden inte uppger rätt adress så får han stå sitt kast tycker jag. Det beror klart lite på vad som är fel i adressen. Rätt gata och ort, men fel postnr bör innebära att posten kan leverera i alla fall, dock med viss fördröjning pga omsortering. Det händer också att brevlådeinkast inte riktigt klarar 30mm tjocka försändelser, men brevbäraren trycker in dem så gott det går. Det gör det dock möjligt för någon annan att stjäla posten. Enligt en kund som klagade på att hans förändelse inte kom fram "stals det mycket post i området" - men han tyckte ändå att det var självklart att vi skulle stå för det. Vad skall man säga? ![]() Vi får ibland tillbaka försändelser som har fel eller ofullständig adress, och då brukar kunden få stå för de extra portokostnaderna. Mest för att han skall lära sig, och inte bara kunna ta sig fram i livet med ett ansvarslöst "hoppsan" som sedan andra får betala. Ev återbetalning sker hos oss via kreditering av kort eller insättning på av kunden uppgivet bankkonto. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|