Ångerfristen på tjänster börjar gälla från att avtal tecknats, men som sagt tidigast från att du fått information om hur du säger upp avtalet. Det finns ingen koppling till fakturan (ofta faktureras ju tjänster i efterhand - hur skulle det då se ut med ångerfristen?). En tjänst kan påbörjas inom ångerfristen bara med kundens uttryckliga godkännande.
Eftersom du inte fått den information om ångerfrist som krävs av lagen gäller ångerfristen fortfarande. Du har alltså all rätt att säga upp avtalet.
Jag rekommenderar dig en genomläsning här:
https://lagen.nu/2005:59
Särskilt paragraferna 6-10 som säger att du ska få information om tjänsten, deras namn och adress, ångerfrist och kostnader. Denna information ska bekräftas i skriftlig form. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag som du fått informationen
skriftligt.
Citat:
Ursprungligen postat av gfors
De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.
Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.
|
När det gäller tjänster är det ju rätt logiskt då en tjänst är betalning för arbetstid, inte för en produkt. Det är tillåtet att påbörja tjänster tidigare och skippa ångerfristen med kundens uttryckliga medgivande, men antagligen lägger de det senare för att slippa bevisa att de fått sådant medgivande.