Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad gäller med telefonförsäljare? Häva köp!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-20, 21:59 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 07:54 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!
De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.

Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 10:31 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Ångerfristen på tjänster börjar gälla från att avtal tecknats, men som sagt tidigast från att du fått information om hur du säger upp avtalet. Det finns ingen koppling till fakturan (ofta faktureras ju tjänster i efterhand - hur skulle det då se ut med ångerfristen?). En tjänst kan påbörjas inom ångerfristen bara med kundens uttryckliga godkännande.

Eftersom du inte fått den information om ångerfrist som krävs av lagen gäller ångerfristen fortfarande. Du har alltså all rätt att säga upp avtalet.

Jag rekommenderar dig en genomläsning här:
https://lagen.nu/2005:59

Särskilt paragraferna 6-10 som säger att du ska få information om tjänsten, deras namn och adress, ångerfrist och kostnader. Denna information ska bekräftas i skriftlig form. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag som du fått informationen skriftligt.

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.

Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.
När det gäller tjänster är det ju rätt logiskt då en tjänst är betalning för arbetstid, inte för en produkt. Det är tillåtet att påbörja tjänster tidigare och skippa ångerfristen med kundens uttryckliga medgivande, men antagligen lägger de det senare för att slippa bevisa att de fått sådant medgivande.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017