WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad gäller med telefonförsäljare? Häva köp! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047790)

THL 2011-04-20 14:27

Vad gäller med telefonförsäljare? Häva köp!
 
Tjena.

Min fru gick på en ekonomisk redovisning 12 månader PPM för 750 kr av positivpension.se som ringde upp.

Dealen var att det inte kostade något under 14 dagar och att man under dessa 14 dagar hade möjligheten att häva köpet.

Information samt bekräftelse skulle de skicka ut enbart via e-post.
Min fru har inte fått någon e-post och har såklart därför glömt bort att hon tackade ja till detta.

Fick faktura från ett factoringbolag med fakturadatum 2011-04-13 så jag misstänker att samtalet kom typ 2011-03-30/31.

Hur går jag tillväga för att häva köpet? Vad säger lagen?
Svårt att häva något om man inte får information om hur man häver inom 14 dagar.

Har sökt lite på nätet och vi är inte ensamma om att inte fått e-posten.

Tack på förhand!

/Thomas

Westman 2011-04-20 15:31

Bestrid fakturan och hänvisa till att bekräftelsen med information om hur man hävde köpet aldrig skickades och att telefonförsäljaren inte uppgav nödvändig kontaktinformation. Rent spontant så känns det som att det i ditt fall ska de 14 dagarna skall räknas från fakturadatum.

THL 2011-04-20 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20402689)
Bestrid fakturan och hänvisa till att bekräftelsen med information om hur man hävde köpet aldrig skickades och att telefonförsäljaren inte uppgav nödvändig kontaktinformation. Rent spontant så känns det som att det i ditt fall ska de 14 dagarna skall räknas från fakturadatum.

Har bestridit fakturan via fax till factoringbolaget och talat med kundtjänst hos företaget som har tjänsten men de var inte så sugna på tala om detta.....

Kanonsätt att inte skicka ut e-post så att de 14 dagarna går ut, säkert säljare som satt i system.

Kollade in lite vad lagen säger:
Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Nu förstår jag varför de sa till min fru att det var gratis 14 dagar... Fult!

Tack för svaret!

plura 2011-04-20 16:43

Du har alltid 14 dagars ångerrätt från att du fått fakturan, detta enligt distansavtalslagen.

THL 2011-04-20 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av danieldate (Inlägg 20402698)
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från att du fått fakturan, detta enligt distansavtalslagen.

Och detta är du 100% på, att det är från att jag har fått fakturan?

/Thomas

Westman 2011-04-20 18:56

Jag är inte säker men hur skulle du ha kunnat ångra köpet innan du hade fått en bekräftelse eller faktura? Anmäl till KO och upplys factoringbolaget och säljande bolag om detta.

Westman 2011-04-20 18:58

Jag kollade upp lagen. Läs paragraf 9 och 10. Du har vad jag förstår solklart rätt.

EDIT: Citat från paragraf 15 "Vid distansavtal börjar ångerfristen dock löpa tidigast den dag då före-skriven information enligt 10 § kommer konsumenten till handa". Punkt 10 har de ju inte uppfyllt. Eller?

Conny Westh 2011-04-20 21:59

Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!

gfors 2011-04-21 07:54

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20402735)
Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!

De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.

Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.

emilv 2011-04-21 10:31

Ångerfristen på tjänster börjar gälla från att avtal tecknats, men som sagt tidigast från att du fått information om hur du säger upp avtalet. Det finns ingen koppling till fakturan (ofta faktureras ju tjänster i efterhand - hur skulle det då se ut med ångerfristen?). En tjänst kan påbörjas inom ångerfristen bara med kundens uttryckliga godkännande.

Eftersom du inte fått den information om ångerfrist som krävs av lagen gäller ångerfristen fortfarande. Du har alltså all rätt att säga upp avtalet.

Jag rekommenderar dig en genomläsning här:
https://lagen.nu/2005:59

Särskilt paragraferna 6-10 som säger att du ska få information om tjänsten, deras namn och adress, ångerfrist och kostnader. Denna information ska bekräftas i skriftlig form. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag som du fått informationen skriftligt.

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20402758)
De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.

Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.

När det gäller tjänster är det ju rätt logiskt då en tjänst är betalning för arbetstid, inte för en produkt. Det är tillåtet att påbörja tjänster tidigare och skippa ångerfristen med kundens uttryckliga medgivande, men antagligen lägger de det senare för att slippa bevisa att de fått sådant medgivande.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson