FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för ett långt inlägg där du försöker reda ut saker Internet Sweden. Och tack för din förklaring över att man inte bara kan stänga .SE Direkt, bra att veta. Det är ju det som är bra med forum, att man kan bolla idéer och se om dom är riktiga eller inte, dock kunde du ha slopat denna text i fetstil tycker jag:
- Beklämmande okunskap kring juridiskt bindande avtal! På http://www.sedirekt.se/om/ ser vi: .SE Direkt drivs av .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur SE Direkt är väl enda registraren som körs som stiftelse och där man inte har någon yttre insyn i ekonomin? Jag kan då inte se hur man kan sätta SE Direkt att vara en bland andra registrar när det drivs direkt av IIS. Varför görs det inte seriöst och att man skapar ett eget aktiebolag kan man fråga sig? Citat:
Flera med mig har uttryckt sin åsikt vad det gäller att IIS konkurrerar med sina egna registrarer, och jag kan inte förstå varför jag inte kan vara med i debatten bara för att jag företräder en registrar? Ska debatt som denna göras i slutna sällskap? Ska inte alla få vara med att debattera i ett forum och ska inte ordet vara fritt för alla? Denna tråd är ju en debatt/diskussion där man bollar tankar åsikter och idéer. Även om flera i tråden håller med i principfrågan, så innebär detta ju inte att jag har rätt? Det är ju det som ett forum är till för, att bolla tankar och idéer, tankar som kanske inte alls är redo för att sättas in att direktkonfrontera med. Generellt har jag ingen tilltro på att kunna ändra på nuvarande situation, men däremot tycker jag det är intressant att debattera i ämnet. Visst kan jag försöka påverka via registrars.se, men inte istället utan också i såfall. Förrestän, om .SE Direkt är en fristående registrar, varför skulle jag då försöka påverka IIS via direktkontakt eller via registrars.se? Jag har varken uttryckt mig opassande, eller med dåligt språkbruk utan endast framfört min åsikt angående att .SE Direkt konkurrerar med sina registrarer med uppenbara konkurrensfördelar samt sätter ett felaktigt marknadspris på sina domäner. Hade det varit så att .SE Direkt hade varit ett fristående AB med öppen bolagsredovisning hade jag inte alls uttryckt mig på samma sätt som jag inte heller hade kritiserat en annan registrars prissättning, men nu får jag helt enkelt inte ihop det att .SE Direkt är en registrar i mängden. Samt jag anser mig inte personligen skadad av att .SE konkurrerar med registrarer, eftersom jag inte enbart säljer domäner utan extra tjänster såsom eurdns med flera, och därmed uttrycker mig generellt. Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 10:00 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() ![]() Lagar och regler står heller inte skrivna i sten utan kan förändras, det sker varje dag. Det är ju det som är styrkan i en demokrati.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-25 klockan 11:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
@Danielos - Först beklagar jag att du ändrar innehållet i ditt svar, eftersom det blir riktigt svårt att kommentera det då..
- Det verkar som att du fundamentalt missförstått anledningen till varför .SE Direkt var "ett måste" vid övergången. (Kan förklaras av att ni inte varit registrera sedan övergången till ny affärsmodell) Anledningen är att i den gamla affärsmodellen så var SAMTLIGA avtal kring domänerna mellan .SE och slutkund. I och med den nya affärsmodellen, så erbjöd alla de blivande registrarerna "sina" kunder de hade relation med (webbhosting etc.) att denne registrar istället skulle vara avtalspart (istället för .SE) för dessa aktuella domäner. slutkundsavtal upprättades mellan kund och registrar -> Firmatecknare för registrarerna kunde sedan till .SE skriftligen intyga att de hade ett upprättat avtal för de kunddomäner de angivit -> och som sedan flyttades ut från .SE till registraren. För att de kunder som INTE valt att ingå avtal med en registrar (exempelvis sitt webbhotell), inte skulle riskera att stå AVTALSLÖSA (ergo: riskera och högst sannolikt förlora sin domän) iom affärsmodellsbytet, så bildades .SE Direkt - UNDER stiftelsens organisationsnummer - av anledningen att inga nya avtal behövde skrivas på för dessa kunder - detta eftersom .SE Direkt tillhör SAMMA organisationsnummer (.SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur) som de redan har ett avtal med för sin/sina domäner innan affärsmodellsbytet. Det kan alltså betraktas som ett skyddsnät för dessa kunder och som jag redan sagt förutsättningen för att du och alla andra registrarer kunnat ackreditera sig. Hade inte .SE Direkt skapats, så skulle heller inte affärsmodellsbytet varit möjligt att genomföra. .SE:s årsredovisningar är öppna och publika: http://www.iis.se/om-se/arsredovisningar 99% webbhotell? Jag förväntar mig nu att du plockar fram en källa på detta (enligt mig helt uppåt väggarna, felaktiga) påstående! .SE Direkt innehar alltså samma organisationsnummer som .SE Registry och det jag skrivit är att jag ser det verksamhetsbenet som - och strävar efter att behandla dem, deras ärenden och kunder - som vilken annan av .SE Registry:s registrarer. Detta har jag sedan dag 1 i den nya affärsmodellen deklarerat och har inga som helst planer på att göra avkall från det - en registrar är en registrar för. Och ja, Jag anser att det är olämpligt att en registrar kritiserar en annan registrars prissättning eller affärsmodell i öppna publika forum och inget jag är vän av. - Och jag skulle reagera likadant om annan registrar kritiserade er prismodell eller prissättning. Jag har heller inte någon som helst förståelse för att du anser att en registrar i Luxemburg ska avgöra eller vara vara mätsticka för vad som är marknadsmässiga priser för .se-domäner i Sverige!? - känns för mig som att någon råkat ut för en ordentlig tankevurpa eller tycker du att svenska registrarer ska vara mätsticka för marknadspriset av .lu-domäner i Luxemburg också? Eller jag förstår överhuvudtaget inte var EuroDNS kom med in i bilden - varför då inte InternetX, Key Systems, Ilait, Ascio, Domaininfo, NameISP mfl mfl? Varför skulle EuroDNS registrera fler .se-domäner om det kostade 5000 SEK hos .SE Direkt? Anser du att valet .SE Direkts kunder då skulle göra är att söka sig till EuroDNS i Luxemburg, för att registrera sin .se-domän? Citat:
Registreringspris ink moms varierar hos .SE:s registrarer i allt mellan 89:- ink moms till strax under 4 000 ink moms. Att hitta ett "marknadspris" torde väl då rimligen betyda att man tittar på vad marknaden är villig att betala, vad majoriteten är villiga att betala.. Sedan vad gäller tartareandesire:s förutfattade mening, så kan jag uppdatera den som är intresserad av att .SE Registry och Registrars.se:s styrelse kontinuerligt har möten där nya punkter; ris & ros, förbättringar och önskemål tas upp. En mycket lång rad punkter som inkommit från Registrars har .SE tagit till sig och har idag åtgärdats enligt registrars.se:s önskemål. Att liten registrar inte skulle få eller kunna komma till tals - mja beroende på om man räknar antal anställda eller antal .se-domäner eller totalt antal domäner, låter jag var och en avgöra, men för att nämna några röster som har kommit till tals: Frobbit, LarsenData och Yask.. För övrigt är tartareandesire inte så uppdaterad kring registrars.se (heller) eftersom registrars.se välkomnar .se-registrarer - Svenska som utländska. (Bla Luxemburg-registraren som nämns ovan är medlemmar) http://www.registrars.se/medlemmar/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du vet också, precis som jag, att Registrars.se redan under diskussionerna om hur övergången skulle göras så smidig som möjligt la fram ett förslag till IIS om hur man skulle göra och där någon SE Direkt inte fanns med i bilden. Senast redigerad av EvaF den 2011-03-25 klockan 15:38 Anledning: korrekt svenska |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Internet Sweden, tack för att du nyss påpekande ett fel på våra .se villkor, och självklart ska vi göra vårt bästa att se till att vi som registrar gör allt på bästa sätt.
Eftersom du tar mina och andras synpunkter väldigt personligt och inte ser det som en givande diskussion, så tycker jag detta är beklagligt, jag har aldrig haft för avsikt att öppet kritisera varken dig eller IIS, utan jag har helt haft avsikten att framföra synpunkter och åsikter där man eventuellt kanske kan ta till sig något och kanske kan ha som underlag att förbättra något? Jag har fått veta i tråden alltifrån att jag varken förstår saker, eller har förstått det grundläggande, och att det jag har sagt sägs vara befängt, måså vara, men det som jag personligen funderar över, för att avrunda lite, är vad man konkret kan göra för att .SE Direkt's kunder inte ska känna motvilja att byta registrar, eftersom det är IIS mål att aveckla att vara registrar, jag kan ärligt säga att vi på egensajt arbetar otroligt intensivt, faktiskt både dag och natt för att skapa bästa möjliga alternativ till .SE Direkt. Och jag vill i denna tråden även tillägga att vi på egensajt är stolta över att blivit en .se registrar samt vi har haft mycket god kontakt med IIS och upplever ett bra samarbete, och kan bara beklaga att denna tråd blev ett sätt avreagera sig på. Man kan ha rätt i sak/fakta, men kan ha felaktiga eller dåliga intentioner och tvärtom. Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 14:02 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag håller inte med om att jag tar synpunkter och åsikter kring .SE och registrarer personligt.
Däremot har jag ett brinnande intresse av att räta ut missuppfattningar och direkta felaktigheter i påståenden kring ovan. Men där skiljer sig inte mina inlägg idag från tiden långt innan jag engagerades av .SE. Sen är det en annan sak att vi alla kan ha olika åsikter om hur saker kan göras bättre och rörande det, kring såna topics är inte min åsikt mer värd än någon annans. Men jag försöker göra mitt bästa för att förklara hur, vad och varför saker och ting är eller ser ut på olika sätt. Hade alla varit uppdaterade med vad som skrivits i tråden, så skulle TS bara ha ett antal kommentarer som radat upp "Ok, är det nu .SE Direkt höjer priserna, ja det visste vi att det skulle ske". Men som jag skrivit, så anser jag inte att det är speciellt lämpligt för en registrar att ha åsikter om en annan registrars prisbild och det var det som jag reagerade negativt på. Sen eftersom du tar min mailkontakt till dig till wn, så med tanke på att ni redan i mitten av förra månaden blev tillsagda om vad ni omgående behövde uppdatera, så känns nedan citat, som något som kunde få en lite mer ödmjuk ton.. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Men när jag säger att skapa bättre ordning bland registrarer så menar jag självklart inte att hålla på att anmärka på oväntligheter utan att agera när registrarer tex inte förlänger domäner som blivit betalda och andra väsentliga saker där kunder blir drabbade. Att villkor inte är uppdaterade överallt lär väl knappast drabba slutkund på samma sätt som när en domän går förlorad? Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 15:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Oj - här var det hett. Vill väl egentligen, som alla andra här, göra vår åsikt hörd och jag håller med ordvalet att det inte är "optimalt" att ha SE direkt som en konkurrerande faktor. För ett år sedan hade jag sagt absurt...
Dock måste jag säga - det är tydligt att .SE insett detta och sakta men säkert gör det tuffare och tuffare att vara kund där. Dvs tar steg att göra det minst sagt enkelt att konkurrera med dem (kanske med ett slutmål att ta bort helt - jag vet inte) då de tar ut hutlösa priser och inte har möjlighet (eller kanske tillåts) att utvecklas på samma sätt. När nya modellen infördes var jag stenhård i ledet om att SE direkt måste bort direkt för det var fel. Idag känner jag att de har lagt sig på en nivå att det skall till något speciellt för någon ny att välja SE direkt och ser dem inte längre som en konkurrent på samma sätt. De är där och för stora fortfarande men kommer fortsatt minska... Om det är bättre att bara klippa - ja kanske det men vi alla bör kunna ta de nya kunderna - inte SE Direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Jag håller med dig helt i vad du säger, frågan är bara om .SE Direkt blir en odödlig vålnad för de som är kvar där. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|