| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
Beror väl på hur man räknar, räknar man in IDN åäö.se som 3-tecken borde väl 3-tecken vinna eftersom det inte finns reserverade såna och i princip alla såna är upptagna?
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
Edit: IDN(å, ä, ö) Senast redigerad av kippex den 2011-03-15 klockan 15:25 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
Där ser man, man måste tydligen använda hjärnan också
![]() Var lite trött igår när jag skrev det där och missade tydligen det uppenbara att fler tecken = fler kombinationer. Det är tur att detta inte ligger öppet på ett forum så alla får se hur fel man tänker
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
||||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
||||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | |||
|
||||
|
|
Citat:
Vv se: http://www.iis.se/docs/teckentabell-03.pdf Not. I den "generationen" IDN-tecken som omnämns som "å,ä och ö" så blev även é och ü registreringsbara (2003) - långt senare (2007), så tilläts tecken ur den officiella minoritetsspråken + de nordiska språken under .se. http://www.iis.se/docs/teckentabell-03.pdf Så: Citat:
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | ||
|
|||
|
Mycket flitig postare
|
Nä det svenska alfabetet innehåller 29 tecken.
Om man enbart klassar Å, Ä , Ö som "IDN" vilket jag utgick ifrån resulterar det ju i följande: Att det finns (29^3 = 24389) olika kombinationer av 3-bokstavs domäner om man utgår från ett alfabet på 29 bokstäver. Vi vet således att (26^3 = 17576) av dessa enbart innehåller bokstäver från någon av de 26 första, exkluderat [IDN] Å, Ä , Ö. Således måste antal 3-bokstavsdomäner som innehåller någon av bokstäverna Å, Ä ;Ö vara 24389-17576 = 6813. Fast du kanske syftade på att det finns fler IDN-bokstäver och jag gjorde denna uträkning något överflödig.. Edit: Tydligen, så ja om man vill räkna på alla IDN+siffror blir det ju betydligt fler.. 130^3(2197000)-17576=2179424 minus en massa undantag som vart bindestreck får vara m.m. Jag lägger ner ![]() Blev väl något OT nu men ändå.. "IDN" för de flesta är nog direkt förknippat med å, ä, ö i ord/företagsnamn. Kan inte vara många promille som utgörs av resterande IDN-tecken under .se iaf? Senast redigerad av kippex den 2011-03-15 klockan 15:27 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | |||
|
||||
|
|
Citat:
Nej, visst är det så att det är mer ovanligt och jag ville mest poängtera det du just skrev, att de flesta ser IDN som just Å, Ä och Ö - men att IDN är så pass mycket fler tecken under .se och visst handlar det om betydligt färre registrerade domäner för resterande IDN, men men.. Idag har vi ca 5,65% av .se-DB:n som är IDN, jag tror att det kommer att växa under året. Och fortfarande finns det alltför många verksamheter som använder IDN i sitt företagsnamn men bara använder icke-IDN i sitt domännamn, vilket jag tycker är märkligt. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | ||
|
|||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Tillsammans med den sänkta ATF-ansökningskostnaden borde detta leda till att 2011 sätter alla tiders ATF-rekord!
|
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|