WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Genomsnittslängd på domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047058)

kippex 2011-03-11 09:06

Genomsnittslängd på domännamn

Läste en artikel om längden på domännamn och hur det var korrelerat till hemsidans success, kanske man inte behöver vara raketforskare för att förstå dock. Då kommer ju givetvis följdfrågan, finns det någon liknande studie för .se domäner?

Vad är genomsnittslängden för .se - och nä det går ju inte att kika på barlisten då den bör ha högre genomsnitt.

Teoretiskt går det ju att utföra själv genom att köra random slagningar mot free.iis men så kul ska vi inte ha.

Internet Sweden 2011-03-14 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20397165)
Läste en artikel om längden på domännamn och hur det var korrelerat till hemsidans success, kanske man inte behöver vara raketforskare för att förstå dock. Då kommer ju givetvis följdfrågan, finns det någon liknande studie för .se domäner?

Vad är genomsnittslängden för .se - och nä det går ju inte att kika på barlisten då den bör ha högre genomsnitt.

Teoretiskt går det ju att utföra själv genom att köra random slagningar mot free.iis men så kul ska vi inte ha.

@kippex - bara för att jag är så vänlig, så har jag tagit reda på det: medeldomänen under .se är elva (11) tecken, men observera att det finns ett gäng 50-63-teckens domäner som höjer den siffran.

kippex 2011-03-14 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20397714)
@kippex - bara för att jag är så vänlig, så har jag tagit reda på det: medeldomänen under .se är elva (11) tecken, men observera att det finns ett gäng 50-63-teckens domäner som höjer den siffran.

Min fråga kanske var något riktad ;) Men man tackar!

Högre än jag trodde. Borde nog inte sänkas nämnvärt även om man tog bort extrempunkterna.

Danski 2011-03-14 15:51

Siffror kan luras, medianlängden är nog mer intressant i detta fall =)

Sen finns det bara ett fåtal (möjliga) domäner med mindre än 3 tecken jämfört med resten av spektrumet. Detta bör snedvrida siffran ytterliggare.

Men ändå, 11 tecken låter skrämmande långt. Måste vara alla "damskorsbutik-i-stockholms-innerstad.se" domäner i seo-syfte som drar upp det.

kippex 2011-03-14 15:59

Speciellt med tanke på att .com har 10 i genomsnitt. Dock så reggar väl dårarna typ 13ng813.com.

Vi kanke kan önska oss en median också :)

AndreasS 2011-03-14 17:41

Beror väl på hur man räknar, räknar man in IDN åäö.se som 3-tecken borde väl 3-tecken vinna eftersom det inte finns reserverade såna och i princip alla såna är upptagna?

kippex 2011-03-14 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20397744)
Beror väl på hur man räknar, räknar man in IDN åäö.se som 3-tecken borde väl 3-tecken vinna eftersom det inte finns reserverade såna och i princip alla såna är upptagna?

3 bokstavsdomäner innehållande IDN = maximalt 6813
Edit: IDN(å, ä, ö)

AndreasS 2011-03-15 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20397746)

Där ser man, man måste tydligen använda hjärnan också :)

Var lite trött igår när jag skrev det där och missade tydligen det uppenbara att fler tecken = fler kombinationer. Det är tur att detta inte ligger öppet på ett forum så alla får se hur fel man tänker :)

Internet Sweden 2011-03-15 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20397746)

Den får du gärna förklara för mig tack..

abergman 2011-03-15 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20397839)
Den får du gärna förklara för mig tack..

Svenska alfabetet med 28 bokstäver och 3 positioner som man kan kombinera dem med, dvs abc, cde, fgh osv.. så många kombinationer finns det..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson