FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Säger inte att det gäller alla Mac-användare (eller nån annan produkt för den delen), men det är inte helt ovanligt. Nedan gäller då bilar, men det var det enda jag mindes rakt av just nu: Citat:
Senast redigerad av AndreasS den 2011-03-08 klockan 10:50 Anledning: Förtydligande |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag är exempelvis helt fel person att fråga vad som är bra med Windows, inte för att jag använder Mac, utan för att jag inte är insatt i Windows. Däremot kan jag mycket väl svara på vad om fått just *mig* att välja Mac. Uttalar man sig om något man själv inte är insatt i så blir det lätt bara fördomar, rykten, och gamla erfarenheter. Att hysa agg mot en tillverkare av elektronikprylar bara för att man själv valt att köpa en annan produkt måste vara bland det löjligaste som finns, och det är tyvärr allt för ofta just där debatten om Mac eller Windows hamnar. Denna brukar oftast drivas på av just personer som inte ens provat det som dom spyr galla över. Det var därför jag gav tipset till alla som är nyfikna på Mac att dom ska fråga Mac ägare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Den person som kan svara på frågan är i sådana fall den som använder Mac och PC för två olika anledningar och ser bra och dåliga saker med båda systemen. Men dom människorna är tyvärr extremt få. Så troligen är personen som inte använder något av det den bästa att fråga om åsikter då han är helt objektiv. Dvs Toyota-ägaren ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Nu är inte frågan att hitta världens mest objektiva person, utan TS ville veta om Mac ägare är nöjda och anser att det är ett bra köp. Vill du veta om Mac är bra? Fråga en som använder Mac. Vill du veta om Windows är bra? Fråga en som använder Windows. Vill du veta om Windows är bra? Fråga INTE någon som aldrig använt Windows. För HAN VET INTE. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
TS frågade om folk var nöjda med sitt byte från Windows till Mac snarare om vi ska vara petiga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du verkligen ska få en rättvis bedömning så ska du ju fråga 20-25st support/helpdesk/it-tekniker och se vad dom har för åsikt, vilket OS som skapar flest supportärenden. Då får du ju ett objektivt svar på vilket OS som skapar minst problem för användaren. Av egen erfarenhet så är jag rätt säker på att svaret skulle vara: 1. Linux (Till stor del pga dess användare ofta är kunnigare än genomsnittet) 2. Windows 3. Mac |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Sen kan det givetvis bli missvisande som med all statistik, då merparten av supportärenden (nu pratar jag konsumentnivå med hemdatorer) som kommer in är från de som är totalt digitalt obegåvade och ofta gjort något tokigt själva, vilket exempelvis inte ger någon fingervisning alls för någon som är datorvan. Det jag inte köper är att man ska fråga en Windows användare om Mac är något att ha, eller vice versa för den delen (Mac användare kan vara lika fanatiska åt andra hållet). Då får man förutfattade meningar, och åsikter utan grund. Skulle jag köpa en Dell med Windows hade jag ju givetvis frågat de som har samma Dell modell, och sedan frågat Windows användare hur lämpligt det är för de saker jag tänker att nyttja datorn till. Mitt ursprungliga råd till TS står kvar, fråga de som bytt, och prova själv. Det är väldigt enkelt att skapa sig en uppfattning då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Där jag jobbade hade vi en kund som åkte in personligen till kontoret - två gånger - för att Mail hade gjort hans lokala POP3-fil korrupt. Tydligen var det en bugg som var känd av Apple så de gav i sitt supportforum rådet att man helt enkelt skulle skapa om lådan och bli av med alla brev; någon patch fanns inte. Kunden var inte nöjd med svaret men vägrade förstå att felet var Apples ("OS X är felfritt!"). Nu är inte en händelse representativ vare sig för Apple, supportärenden i stort eller ens kunden (som säkert var pressad), men generellt har Johan rätt i att Apple-användare verkar ha fler svårlösta ärenden än andra. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|