Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Borde man inhandla en MacBook pro?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-07, 07:59 #1
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare

Åsikterna i den här frågan är ju ofta både många, och starka. Men min personliga uppfattning är att jag aldrig ångrat mitt byte en sekund.

Jag känner inte heller till en enda person som bytt och inte är helnöjd. Jag har varit en stark förespråkare av Mac sedan jag själv bytte för ca 4 år sedan, och alla vänner som jag styrt in på ett byte har alla sagt samma sak, "varför bytte jag inte tidigare?!".

Jag har inte hittat en enda sak som jag saknar med Windows, däremot så har jag 1000 anledningar till varför jag aldrig kan överge Mac OS idag.

Det finns alltid många som kommer att slåss med näbbar och klor för att hävda att Mac är dåligt. Ofta har dessa aldrig/sällan provat en Mac själv, och har bara valt ett "läger" av någon princip, ofta för att Mac kostar mer. Dessa kommer du garanterat att stöta på när du frågar om du ska byta till Mac. Mitt tips är att när du överväger bytet till Mac, lyssna på de som faktiskt bytt till Mac (och även de som bytt tillbaka om du hittar någon), och lyssna inte på Windows-fanatiker som aldrig provat en Mac.

Om du ska köpa en Volvo, så är det ju givetvis mer intressant att veta om Volvo ägare är nöjda, än att höra vad SAAB ägare har att säga om Volvo.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 15:00 #2
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Om du ska köpa en Volvo, så är det ju givetvis mer intressant att veta om Volvo ägare är nöjda, än att höra vad SAAB ägare har att säga om Volvo.
Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger?

Finns nog bara ett bra svar på frågan dock, köp en och avgör själv? Oavsett vem du frågar så är garanterat frågan färgad av egna åsikter och värderingar.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 15:28 #3
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger?
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.
Oläst 2011-03-08, 10:17 #4
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.
Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.

Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.
Oläst 2011-03-08, 10:40 #5
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.
I vissa fall mindre eftersom människor generellt inte gillar att erkänna sitt misstag, om de nu begått ett sånt. Därför kan folk vara rabiata i sitt försvar av något bara för att försvara sitt eget val, inte produkten i sig.

Säger inte att det gäller alla Mac-användare (eller nån annan produkt för den delen), men det är inte helt ovanligt.

Nedan gäller då bilar, men det var det enda jag mindes rakt av just nu:
Citat:
Ursprungligen postat av Autoindex
– Den som köper en bil för 400 000 kronor är känslig för vad andra tycker om bilen, säger Anders Parment.

– Det kan få som konsekvens att man tar varje tillfälle att uttrycka att man är mer nöjd än man faktiskt är. Det finns dels en besvikelse i att upptäcka att den dyra bilen inte är felfri och dels en besvikelse i att omgivningen inte ger den bekräftelse som man förväntat sig.
Källa: http://www.vibilagare.se/autoindex/a...kvalitet-27836

Senast redigerad av AndreasS den 2011-03-08 klockan 10:50 Anledning: Förtydligande
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-08, 12:31 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.
Det jag menar är att man sällan är tillräckligt insatt i något man själv inte använder.

Jag är exempelvis helt fel person att fråga vad som är bra med Windows, inte för att jag använder Mac, utan för att jag inte är insatt i Windows. Däremot kan jag mycket väl svara på vad om fått just *mig* att välja Mac.

Uttalar man sig om något man själv inte är insatt i så blir det lätt bara fördomar, rykten, och gamla erfarenheter.

Att hysa agg mot en tillverkare av elektronikprylar bara för att man själv valt att köpa en annan produkt måste vara bland det löjligaste som finns, och det är tyvärr allt för ofta just där debatten om Mac eller Windows hamnar. Denna brukar oftast drivas på av just personer som inte ens provat det som dom spyr galla över. Det var därför jag gav tipset till alla som är nyfikna på Mac att dom ska fråga Mac ägare.
Oläst 2011-03-11, 23:33 #7
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Det jag menar är att man sällan är tillräckligt insatt i något man själv inte använder.

Jag är exempelvis helt fel person att fråga vad som är bra med Windows, inte för att jag använder Mac, utan för att jag inte är insatt i Windows. Däremot kan jag mycket väl svara på vad om fått just *mig* att välja Mac.

Uttalar man sig om något man själv inte är insatt i så blir det lätt bara fördomar, rykten, och gamla erfarenheter.

Att hysa agg mot en tillverkare av elektronikprylar bara för att man själv valt att köpa en annan produkt måste vara bland det löjligaste som finns, och det är tyvärr allt för ofta just där debatten om Mac eller Windows hamnar. Denna brukar oftast drivas på av just personer som inte ens provat det som dom spyr galla över. Det var därför jag gav tipset till alla som är nyfikna på Mac att dom ska fråga Mac ägare.
Hur kan du då svara på vad som är bra med Mac?

Den person som kan svara på frågan är i sådana fall den som använder Mac och PC för två olika anledningar och ser bra och dåliga saker med båda systemen. Men dom människorna är tyvärr extremt få.

Så troligen är personen som inte använder något av det den bästa att fråga om åsikter då han är helt objektiv. Dvs Toyota-ägaren
Oläst 2011-03-12, 10:11 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Hur kan du då svara på vad som är bra med Mac?

Den person som kan svara på frågan är i sådana fall den som använder Mac och PC för två olika anledningar och ser bra och dåliga saker med båda systemen. Men dom människorna är tyvärr extremt få.

Så troligen är personen som inte använder något av det den bästa att fråga om åsikter då han är helt objektiv. Dvs Toyota-ägaren
Lyssna på ditt argument. Du säger alltså att den som kan svara om något är bra, är den som aldrig använt det han uttalar sig om?

Nu är inte frågan att hitta världens mest objektiva person, utan TS ville veta om Mac ägare är nöjda och anser att det är ett bra köp.

Vill du veta om Mac är bra? Fråga en som använder Mac.
Vill du veta om Windows är bra? Fråga en som använder Windows.

Vill du veta om Windows är bra? Fråga INTE någon som aldrig använt Windows. För HAN VET INTE.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017