Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När allt rasar....

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-02, 23:10 #11
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Fel ställe kanske, men som många andra så vill man inte belasta nära och kära. Så jag skriver av mig lite här...

Har nyligen flyttat till Norge med min flickvän, skulle börja ett nytt intressant liv... hyrde lägenhet, köpte möbler och allt. Startade eget och jobbade flitigt på en del projekt för just den norska marknaden...va riktigt nöjd med livet...

Tills idag, alla mina pengar på kontot är borta. Har ett sparkonto och ett annat som jag skjuter in lite pengar på för att använda mitt visa kort. Båda kontona är länsade nästan och visa kortet är tungt övertrasserat.

Nu har jag och tjejen endast pengar till mat och bussbiljetter till mina föräldrar i Sverige..

Hyran blev aldrig betald, hyreskontraktet är på ett år... banken skickar mig från den ena personen till den andra....
Att du jobbat på ordentligt råder det ingen tvekan om. Du har startat en hel del intressanta trådar på bland annat SEO-forum som visar på att du är intresserad av vad du gör.

Jag har aldrig tidigare fått mitt konto länsat förut. Men lösningen heavenclouds och andra gav dig ovan lät onekligen bra: se ifall banken kan göra något åt saken.

Jag hoppas allt fixar sig.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 23:52 #12
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
som alla andra säger så är det banken som är ansvarig om du råkar ut för stöld från ditt konto. (om du inte har varit oerhört klantig och typ skrivit ner koden på kortet och haft den lagrad med säkerhetskortet).

Kapital konto som det heter i vissa Norska banker är en form av sparkonto med ökad ränta. Där oftast villkoret är att du bara får göra x-antal uttag per år, före uttagen börjar kosta en rejäl summa pengar (mot att du får hög ränta då) i min bank är det 12 uttag per år. (fokus.no)

Om ditt kapitalkonto, d.vs ej "Lønnskonto", eller "brukskonto" har blivit rensat så har någon tagit sig in i din internetbank alternativt begått bedrägeri i ditt namn i en bankfilial. (mig veterligen så kan du inte göra överföringar direkt till paypal via paypal interfacet från ditt kapitalkonto, personen i fråga måste ha mycket information om ditt konto för att kunna göra detta.

Ring inte banken, gå in i ett kontor, ditt kontor.. där du skapade kontot. Förklara vad som har hänt och kräv att få upprättelse, säg att du också vill göra en polisanmälan i saken, så att dom tar dig på allvar. Polisanmälan gör du naturligtvis till polisen i din by.

Snacka med din hyresvärd, ta med polisanmälan som bevis på vad som händer, kan inte tänka mig att dom inte skulle vara sympatisk i den här situationen. Snacka också med banken om att få ta ut ett räntefritt lån för att täcka dina mest akuta kostnader som mat transport och boende, man kan tycka att banken är skyldig dig det i det minsta. Historiken på kontot borde intyga banken om att du är god för pengarna (som om att det har något att säga när dom verkar ha tappat bort pengarna dina).

Du borde också snacka med paypal och anmäla det som stöld (abuse). om jag inte mins helt fel så har paypal en funktion för att dra tillbaka pengar om någon gör en anmälan, vet inte om det är användbart i ditt fall, men det är definitivt värt att undersöka.

Jag precis som Pelle (digi) har bott i Norge i snart 3 år och har ganska god erfarenhet av det mesta runt hur det fungerar här, jag kan mer än gärna vara behjälplig om du funderar på något. du kan nå mig på 0047 95 01 66 94 skicka PM om du vill byta msn/skype adresser.

Lycka till, det ordnar sig även om det är obehagligt, du måste bara stå på din rätt och sätta ner foten.

Vänligen,
Fredrik Näs
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 23:57 #13
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
paypal betalningar kan man dra tillbaka utan problem, kolla på den möjligheten. annars en jäävlig sits. hoppas saken löser sig till det goda. lycka till
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 00:08 #14
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Tack för era svar, jag använder fortfarande banken i Sverige. Finns inget kontor här i Oslo för min bank, så jag får ta mig till Sverige.

Det som gör mig mest frustrerad är att de påstår att det är en paypal transaktion, men jag ser alla transaktioner på mitt paypal konto. Hittar inget suspekt alls. Jag hoppas att det är banken som har gjort något galet...
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 00:50 #15
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Tack för era svar, jag använder fortfarande banken i Sverige. Finns inget kontor här i Oslo för min bank, så jag får ta mig till Sverige.

Det som gör mig mest frustrerad är att de påstår att det är en paypal transaktion, men jag ser alla transaktioner på mitt paypal konto. Hittar inget suspekt alls. Jag hoppas att det är banken som har gjort något galet...
Gör som Fredrik säger, mest förståndigt på det viset. Testa också knullis tips; testa om det går att dra tillbaka paypal-transaktionerna. Testa också Paypals telefonsupport (det har jag gjort), för det lär ju inte din bank göra (om det nu är det som källan till att pengarna är borta).

Lycka till nu och ge fan inte upp!
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 11:42 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:

Det kan väl vara Paypaltransaktioner från ditt kort fast från ett annat Paypalkonto (som inte är ditt)?

Du har väl telefonsupport som du kan ringa? Du borde inte behöva besöka banken. Polisanmälan skall du göra och frågan är då om du ska göra en i Norge, en i Sverige eller om du, för att lättare ha något att visa upp där det kan behövas, ska göra en i varje land. Erfarenhetsmässigt blir polisutredningarna nästan alltid nedlagda.

Om det försvunnit pengar från ditt konto och inte bara från kortet så gissar jag på att du har en trojan i din dator. Någon gör vad de vill med dina konton. Har din bank certifkatlösning enbart? I så fall är du öppen för attack om du har fått en trojan. Har du engångskoder eller dosa är riskerna lite mindre.
Oläst 2011-02-03, 11:49 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Är banken SEB? Då går det väl att flytta pengar mellan konton i deras egna bankomater?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 12:33 #18
William William är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
William William är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är banken SEB? Då går det väl att flytta pengar mellan konton i deras egna bankomater?
Jag tror faktiskt inte att man kan göra det, då man endast kan göra insättningar om jag inte har helt fel. Jag har för mig det i alla fall.

Senast redigerad av William den 2011-02-03 klockan 12:55
William är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 13:14 #19
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:

Glöm inte polisanmäla asap.
Annars kan det användas mot dig.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 15:23 #20
Medlem

Medlem

SEB är ett skämt!

Efter att jag ringde och spärrade korten och snackade med en handläggare så dras det fortfarande pengar från mitt konto! Jag ringde paypal och de ser inga transaktioner med mitt bankkort förutom de som jag har beviljat, men SEB säger att det är paypal..

Fyf** va frustrerad jag är på hur de behandlar saken, varför stoppar de inte allt???
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017