Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Svenska Domäner AB - lurendrejeri?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-01, 12:47 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:52 #2
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Vad jag kan se innehåller denna blankett inte någonting sådant

ht tp:// www. svenskadomaner. se/doc/uppsagan.pdf
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 14:44 #3
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.
Man förbinder sig inte till någonting vid uppsägning och givetvis inte till några kostnader heller. Läs själv på blanketten. Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat. Vi vill dock ha en skriftlig uppsägning då det har hänt att kunder har sagt upp varandras domäner. Då har vi iaf det skriftligt om någon skulle klaga.

Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte.

Senast redigerad av lazat den 2011-02-01 klockan 14:46
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 15:16 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Man förbinder sig inte till någonting vid uppsägning och givetvis inte till några kostnader heller. Läs själv på blanketten. Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat. Vi vill dock ha en skriftlig uppsägning då det har hänt att kunder har sagt upp varandras domäner. Då har vi iaf det skriftligt om någon skulle klaga.

Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte.
Det du säger är ju ganska motsägelsefullt. Enda gången en kund kan ha möjlighet att säga upp en annan kunds domännamn är om man tillåter uppsägningsblanketter för domännamn öht. Annars står domännamnet alltid i kundens namn, så hur skulle en annan kund kunna påverka "uppsägningen" av ett domännamn?

Både Loopia, Binero m.fl. tillämpar modellen om fakturan ej är betald så går domännamnet ut och inga "uppsägningsblanketter". Den mest logiska och kundvänliga modellen. Men sen är det ju ingen som anklagat er för att vara kundvänliga heller.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 15:44 #5
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Det du säger är ju ganska motsägelsefullt. Enda gången en kund kan ha möjlighet att säga upp en annan kunds domännamn är om man tillåter uppsägningsblanketter för domännamn öht. Annars står domännamnet alltid i kundens namn, så hur skulle en annan kund kunna påverka "uppsägningen" av ett domännamn?.
Tro mig det finns fall och detta har även hänt nedan. Om någon annan fyller i och skriver under en blankett så är det urkundsförfalskning. Då går det iaf att ta det vidare och visa upp för den rätta kunden att vi faktiskt har fått en uppsägning. Men vi ska komma med kontrollpanel för detta men vi tänker inte lova något som vi inte kan hålla.

Min personliga åsikt är ändå att fyll i blanketten så är det ur värden, vad är problemet, Skicka in blanketten så är allt klart.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 15:29 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat.
BLA BLA BLA... http://www.wn.se/t1038578.html
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 15:43 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Eftersom det inte framgår av swan vilket domännamn som åsyftas, så har jag ingen möjlighet att kontrollera detta.
Det gör att jag endast kan svara generellt.

I det fall Svenska Domäner varit registrar för domänen som sedemera flyttat till annan registrar, så skall Svenska Domäner EJ debitera för förnyelse av domänen.
Detta OAVSETT vilka övriga avtalsförbindelser som finns mellan parterna. Registranten SKALL närsomhelst, kostnadsfritt ha möjlighet att byta till annan registrar.
Detta gäller från SAMTLIGA registrarer.

(Även om fakturan skulle bli betald kan Svenska Domäner inte förnya domänen. Då endast administrerande registrar har möjlighet att förnya aktuell domän.)

I det fall andra tjänster avtalats med Svenska Domäner, såsom webbhotellsutrymme, DNS-hosting, e-post mm, så kan dessa behöva sägas upp separat.

Men vad gäller domänförnyelse, så är det inte rätt eller riktigt att en icke-administrerande registrar debiterar för det.

Jag rekommenderar swan att kontakta Svenska Domäner och påtala misstaget för att få fakturan annulerad och problemet löst.
I det fall problemet kvarstår efter en sådan kontakt, bör swan skicka ett e-mail till [email protected] och beskriva ärendet (med domän, registrarflytt, fakturakopia, ev. mailkorrespondans etc).

Denna typ av problem har skett hos flera registrarer och jag anser inte att det gör registraren till oseriös. Oftast handlar det om misstag som orsakas av "inte fullt så uppdaterade kontrollpaneler" eller "förbättringsbara rutiner". Men börja med att kontakta registraren och berätta vad du anser är fel!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017