Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas
Jag tolkar det som att det är pga av att man har en stor kodbas i Java pga historia och arv är enda anledningen till att man stanar kvar i Java? Så en stor ackumulerad kodbas i t ex PHP eller annat språk skulle inte göra att man bytte till något annat?
|
Jo, samma sak gäller nog för de flesta oavsett språk. De flesta byter inte gärna såvida det inte finns någon mycket bra anledning.
Citat:
Att härleda Java från en mobiltelefon till att hamna i ett CMS/webblösning är för mig aningen långsökt. Flera mobiltelefontillverkare har och kör idag Java i sina telefoner (Nokia, Samsung, LG, Motorola, HTC, Siemens, Motorola m.fl.) men innebär inte att de bygger sin webblösning i Java  Det är inte ens samma koncept, arkitektur eller förutsättningar även om det handlar om samma språk. Så de kunskaper som förvärvas från att utveckola t ex JavaME (mobiltelefoner) har sällan betydelse för att skriva Servlets/JSP enligt mig.
|
Nej, visst är det inte precis samma sak men det kan ändå vara ett skäl till vägvalet om man är van vid att arbeta nära java-centrerade företag.
Citat:
Den inledande frågan handlade däremot om varför Java kändes som underrepresenterat här inne på WN och det kanske är som Kimpo svarade att "...representanter för sådana företag hänger nog inte här."?
|
Stämmer kanske till viss del men kan också ha att göra med att PHP är en del av hela open source-kulturen och att dessa företrädare lever mer "med internet" så att säga. Vet inte om det är underrepresenterat dock, skulle väl gå att göra en poll om det finns några siffror att jämföra emot.
Civilingenjörer arbetar för övrigt sällan med att knacka webb utan gör för det mesta vettigare saker