Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rekommenderar ni City Network?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-11, 13:10 #51
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag har svårt att rekommendera ett webbhotell som inte erbjuder cron jobs samt inte har några planer på att införa det. Men jag får väl skylla mig själv som inte kontrollerade den innan jag bytte från binero, antog bara att alla seriösa hotell hade det nu för tiden.
Är det så? Nu blir jag lite förvånad, jag utgick också från att cron job var något man bara hade.

Johan1234: Hur motiverar ni att inte erbjuda möjligheten till cron job?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 13:11 #52
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Erik - som jag förstår det så har våra tekniker tagit ett beslut från ett säkerhetsperspektiv. Vore intressant att få feedback från alla här på WN om just detta. Är det enligt alla er experter här ok att köra cronjob och tillåta det (om än undre vissa restriktioner) och ni ser inte några problem med det? Skulle gärna ha en diskussion igen internt om det om det är så att jag kan argumentera för på ett bra sätt som även täcker just detta att vi inte sänker säkerheten dramatiskt?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 13:39 #53
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Erik - som jag förstår det så har våra tekniker tagit ett beslut från ett säkerhetsperspektiv. Vore intressant att få feedback från alla här på WN om just detta. Är det enligt alla er experter här ok att köra cronjob och tillåta det (om än undre vissa restriktioner) och ni ser inte några problem med det? Skulle gärna ha en diskussion igen internt om det om det är så att jag kan argumentera för på ett bra sätt som även täcker just detta att vi inte sänker säkerheten dramatiskt?
Att tillåta cronjob som använder sig av era servrars bin-filer direkt, dvs genom att köra exvis:

/bin/php5/bin /var/www/kunden/filen.php

Det kan jag hålla med om att det är et säkerhetshål, men det so majoriteten vill ha cronjob till är för att köra de schemalagda jobb som för det mesta finns i CMSer, tex Drupal eller Wordpress, typ hämtningar av RSS-feeds eller exekvering av underhållsuppgifter.

Om ni ordnar en lösning så att man bara kan knappa in riktiga URL:er och dessa sedan "hämtas" med curl eller wget så har ni undvikit de värsta säkerhetshålen, om jobben dessutom körs på egna maskner och inte i den delade miljön, så har ni minimerat säkerhetsriskerna.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 13:54 #54
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Att tillåta cronjob som använder sig av era servrars bin-filer direkt, dvs genom att köra exvis:

/bin/php5/bin /var/www/kunden/filen.php

Det kan jag hålla med om att det är et säkerhetshål, men det so majoriteten vill ha cronjob till är för att köra de schemalagda jobb som för det mesta finns i CMSer, tex Drupal eller Wordpress, typ hämtningar av RSS-feeds eller exekvering av underhållsuppgifter.

Om ni ordnar en lösning så att man bara kan knappa in riktiga URL:er och dessa sedan "hämtas" med curl eller wget så har ni undvikit de värsta säkerhetshålen, om jobben dessutom körs på egna maskner och inte i den delade miljön, så har ni minimerat säkerhetsriskerna.
Instämmer.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 19:05 #55
Zykick Zykick är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Zykick Zykick är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Rekommenderas kan jag bara säga! Själv tycker jag citynetwork är mycket bättre än binero. Dem har dock samma kontrollpanel, men citynetwork har bättre support enligt mig, svarar snabbt och vänligt.
Zykick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 21:18 #56
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
City kan ju förbättra sina uppsägningsförfaranden.
Sade upp mitt gamla konto där till förmån för nya.
Att behöva faxa in en blankett är inte bra kundservice. Att sedan inte säga ett knyst om det är inte heller så bra.
Fick skicka ett epostmeddelande för att få uppsägelsen bekräftad.
Jag får hoppas nya City är bättre på den delen. Kontrollpanelen känns iaf snabbare än Bineros. Plus också att man kan ansluta externt till databaserna till skillnad från Binero.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 21:44 #57
AndersNs avatar
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem
AndersNs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
City kan ju förbättra sina uppsägningsförfaranden.
Sade upp mitt gamla konto där till förmån för nya.
Att behöva faxa in en blankett är inte bra kundservice. Att sedan inte säga ett knyst om det är inte heller så bra.
Fick skicka ett epostmeddelande för att få uppsägelsen bekräftad.
Jag får hoppas nya City är bättre på den delen. Kontrollpanelen känns iaf snabbare än Bineros. Plus också att man kan ansluta externt till databaserna till skillnad från Binero.
Det går faktiskt att ansluta till Bineros databaser externt med, iaf i 1.0 om man ställer in IP/host i kontrollpanelen.

Däremot håller jag med om att CN kp fungerar ljusår bättre än Bineros.
Även jag har efterlyst cronjob, men det har jag o Johan redan tagit via PM, men hoppas som sagt att mer efterfrågan kan göra så en förändring sker.
AndersN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 21:51 #58
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av AndersN Visa inlägg
Det går faktiskt att ansluta till Bineros databaser externt med, iaf i 1.0 om man ställer in IP/host i kontrollpanelen.

Däremot håller jag med om att CN kp fungerar ljusår bättre än Bineros.
Även jag har efterlyst cronjob, men det har jag o Johan redan tagit via PM, men hoppas som sagt att mer efterfrågan kan göra så en förändring sker.
Håller absolut med, det är svårt att köra något seriöst utan att ha tillgång till schemaläggning. De flesta erbjuder som sagt var detta idag så förstår inte riktigt varför CN valt en annan väg. Uppenbarligen beror det på kunskapsbrist då det går att göra tillräckligt säkert.
Oläst 2011-01-12, 10:56 #59
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Tack för bra feedback. Vi har möte i eftermiddag om detta igen. Man kan aldrig vara helt säker men som ni säger - kan det minimeras till bästa grad så har jag bra argument. :-) Återkommer med svar här killar efter diskussion.

tartareandesire - jag har svårt att se att det är okunskap med tanke på de tekniker som jobbar här. Däremot är det alltid en balansgång och vi har varit lite väl "öppna" förut och velat låta kunder kanske göra för mycket - och ribban är satt lite lägre i våra nya system just för att framåt kunna säkra upp saker bättre. Helt säkert är inget. Att slå på det är en beräknad risk. :-)

JensS - kan bara hålla med. Den processen bör kunna göras smidigare - även om det finns krav på signatur mm. Tanken är att kunna göra det i ett par steg från KPn - men vi är en bit kvar.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-12, 11:02 #60
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
tartareandesire - jag har svårt att se att det är okunskap med tanke på de tekniker som jobbar här. Däremot är det alltid en balansgång och vi har varit lite väl "öppna" förut och velat låta kunder kanske göra för mycket - och ribban är satt lite lägre i våra nya system just för att framåt kunna säkra upp saker bättre. Helt säkert är inget. Att slå på det är en beräknad risk. :-)
Att driva webbhotell är ju i sig en risk Det går i princip aldrig att göra allt 110% säkert. När "alla andra" erbjuder det så har ni emellertid inget att förlora på det, tvärtom förlorar ni på att inte erbjuda det.

Erik, funkar schemaläggning i nya kontrollpanelen hos Binero nu? Tidigare var man tvungen att kontakta supporten medan jag har kvar funktionen i min gamla kontrollpanel...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017