FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Kapitalismen är skit, men ändå oftast bättre än alternativen. ;-P De mäktiga bankernas och ländernas lånekarusell har nu nått en hastighet att den är omöjlig att stanna utan enorma uppoffringar. Arnold S (ett exempel) lovade att sanera Kaliforniens ekonomi och titta hur bra han lyckades. USA står inför enorma problem. Det är i varje fall min övertygelse. Jag hoppas jag bara fått en släng av lite cynism/pessimism.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kapitalism funkar fantastiskt bra när man inte behandlar den så som för många har gjort, genom att trycka in pengar i systemet och ge överdrivna garantier åt privata banker. Så som bland annat USA har gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Statsskuldshotet är en gammal myt som har motbevisats dussintals gånger av vänstertidningar såsom ETC. Läs här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Government_debt I korthet: statsskuldens absoluta storlek är helt irrelevant. Det är storleken i relation till BNP:n som är intressant eftersom den avgör statens kreditvärdighet och hur mycket pengar den kan låna. I det avseendet ligger Japan bra mycket sämre till än USA. Enda anledningen till att amortera skulder är ifall pengarna inte kan investeras i något lönsammare. Men det kan de ju nästan alltid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som i all ekonomi (makro som mikro) kan krediter vara ett bra sätt att finansiera stora investeringar. USAs problem är dock nog inte detta, mycket av infrastrukturen i USA ägs av privata intressen - inte av staten. USAs stadsskuld har i mångt och mycket gått till krig och skattesänkningar, vilket ju såhär i efterhand inte var så klokt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|